Безумията в Митниците нямат край. Преди около месец 30 служители от митническия пункт Капитан Андреево бяха преместени в Лесово, толкова техни колеги от там пък заеха местата им. Заповедта влезе в сила от 1 май. Ротацията е за неопределен срок от време.
Трима от заместник-началниците на смени на Капитан Андреево – Марияна Вангелова, Стоян Стоянов и Димитър Димитров , бяха назначени за налници на смени в Лесово.
До тук нищо лошо и в други държави се извършват ротации. Но проблемът е колко струва това на държавата и в какви законови рамки е с Трудовия кодекс?!
За придвижване на служителите от Свиленград са осигурени два служебни автомобила. Разстоянието между Свиленград и Лесово е 90 км, което означава близо 1,5 часа път в едната посока. Повечето лесовски митничари пък са от Бургас, като пътят е двойно по-дълъг. Във времето от 1 май се оказа, че бургаските митничари не си наеха квартири в Свиленград и пропътуват разстоянието при всяка своя смяна. За да отидат на време на работа, когато са дневна смяна, тръгват към 5,00 часа сутрин. Смяната им продължава 12 часа и се прибират в нощните часове.
С каква цел бе направена тази ротация никой не даде реално обяснение. Следва логичния въпрос дали митничарите от пристанището имат и идея от трафика на най-голямата ни сухоземна граница? Дали пък не е по-удобно така да минат определени товари, остава въпрос без отговор?
Безумието за закриването на Митница – Свиленград и минаването й на подчинение на Митница – Бургас и Митница – Пловдив, за което Факти.бг многократно предупреждаваше, не свършва до тук. На дневен ред сега изниква и проблема със съкратените митничари от Митница – Свиленград и колко пари ще трябва да възстановява държавата на ищците.
Първото дело, заведено в Районен съд - Свиленград от съкратен по Кодекса на труда служител на бившата митница, приключи в полза на ищеца. Съдът призна за незаконно и отмени уволнението на Димо Стоев Димов и го възстановява на заеманата преди длъжност „изпълнител“, съобщи през миналата седмица „Старият мост”.
Ответникът – Агенция „Митници“, е осъден да заплати на Димов обезщетение в размер на 1 058, 99 лв. ведно със законната лихва за времето, през което е останал без работа.
Мотивите за решението са много подробни и всеобхватно анализират казуса. Според съдебния състав събраните по делото доказателства налагат извод, че с измененията в Устройствения правилник на Агенцията е настъпило закриване на предприятието, в което е назначен Димов. По тази причина фактическото основание за издаването на заповедта за съкращението му не съответства на посоченото правно такова. Казано по друг начин, за да е налице съкращаване на щата е необходимо фактическо премахване на трудовите функции на съкратената длъжност, което по делото не се установява, се посочва в мотивите. Решението може да бъде обжалвано в двуседмичен срок пред Окръжен съд – Хасково.
Още няколко жалби на съкратени по Кодекса на труда от Митница Свиленград предстои да бъдат разгледани в Районния съд. В същото време тръгнаха делата и на уволнени държавни служители. Дългогодишният митнически инспектор Петко Айръков вече спечели на първа инстанция в Административен съд – Хасково. Даден е ход поне на още десетина такива иска, като за всеки от случаите е назначена съдебно-икономическа експертиза.
От 6 април насам Факти.бг очаква отговори на зададените въпроси към Агенция „Митници”, но от там мълчат. Иначе въпросите са благонамерени, ето какво попитахме: Какви са приходите на Агенция „Митници” през първото тримесечие на тази година? Каква е разбивката по месеци? Колко са те от ДДС, мита и акцизни стоки?; Колко и какви са задържаните контрабандни стоки по отделните по-големи пера?; Има ли задържани наркотици от началото на годината, колко килограма, какъв е вида на наркотика и на кои митници са задържанията?; Има ли реални резултати от минаването на Митница „Свиленград” на подчинение към управленията в Пловдив и Бургас и какви са те?