Схемата за закупуване на български автомобили от арабски граждани у нас продължава. Kакто Факти.бг няколко пъти писа, чужденците купуват коли от България, регистрират ги и след това по-най-бързия начин изнасят автомобила от страната в посока Турция. Мине ли превозното средство българо - турската граница, номерата се сменят и се слагат на друга кола. България заедно с Румъния, са сред най-предпочитани държави за пазар от сирийци от всички страни в конфликта, включително и от терористите на Ислямска държава. Причините са близостта на страната ни с Турция, както и лесната процедура за закупуване на кола, преподажба на трето лице или отдаване с пълномощно на чужд гражданин.
Както по-рано днес стана ясно, автомобил с българска регистрация е бил взривен при бомбардировка от правителствените сили на сирийския президент Башар Асад. Атаката е била извършена близо до сирийско - турската граница в град Сармада, в провинция Идлиб. При въздушното нападение са загинали най-малко 3-ма души, сред които и едно дете. Градът е контролиран от сирийската опозиция. Бомбардираният автомобил, марка BMW, е със смолянски номера — СМ 8232 АH. Информацията на Факти.бг се потвърди и от МВР.
МВР: От България не е излизало BMW с посочената регистрация
От МВР заявиха, че с посочените номера е регистриран друг автомобил — Нисан Навара. Той не е краден, а е бил закупен в Смолян от арабски гражданин. От ведомството уточниха, че колата е напуснала страната през септември 2013-година, но не дадоха повече подробности по случая.
"Колата Нисан Навара е била продадена от местно лице в Смолян, който има бизнес, свързан с продажбата на автомобили. Сделката е била извършена преди 3 години. Автомобилът е бил продаден на арабско лице", заяви за Факти.бг Цветелина Черкезова, говорител на Областната дирекция на МВР-Смолян.
Директорът на дирекцията Николай Димов също заяви, че сделката е била законна и че при закупуването на колата е имало лице, което е говорило на арабски език.
От Министерството на външните работи заявиха, че консулската служба на ведомството прави проверка на случая. От държавната агенция "Национална сигурност" отказаха коментар.
Справка в Гаранционния фонд показва, че автомобилът има сключена задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на 20-и март 2013-а година. На 19-и септември същата година е сключена нова застраховка, но към друго застрахователно дружество. След това застраховката не е била подновявана.
Поредното BMW с подменени номера
Това не е първата кола с подменени български номера, която попада в ръцете на въоръжени групировки в Сирия. Както вече Факти.бг написа, BMW X5 с русенска регистрация беше използвана от "Ислямска държава". Снимка на колата беше показана от арабската телевизия „Ал Джазира“ и според медията автомобилът е използван в самоубийствен атентат, организиран от "Ислямска държава" по време на среща на командирите на една от групировките в арабската страна през 2014-а година. Тогава, след направена справка от общината в Русе, се установи, че в България със същите номера е бил регистриран автомобил Киа Каренс. Колата е била регистрирана на името на фирмата „СМАРТ ТРЕЙДИНГ 2011“ ЕООД, която е със седалище в дунавския град. Едноличен собственик на фирмата е румънският гражданин Роберт-Жан Дякону, а адресът на фирмата се оказа недействителен.
На посочения адрес намерихме счетоводна къща, регистрирана на името на Анжела Генова. Оказа се, че тя е посочена и като лице за контакт на фирмата, собственик на автомобила. Пред Факти.бг тя обясни, че когато чужденците регистрират фирми в България, практиката е да запишат дружеството на адреса на счетоводния офис. Когато фирмата е регистрирана и започне дейност, и наеме обект, седалището се прехвърля там.
Схемата с русенското BMW е същата, както и с колата, закупена в Смолян. Колата с русенския регистрационен номер е напуснала България през април 2013-а година през ГКПП "Капитан Андреево". След това номерата се сменят и друга кола със същите номера пътува за Сирия. Остава неразгадан въпросът — какво се случва с колата, закупена в България и от която са свалени регистрационните номера.
През август 2014-а година разстреляни сирийски бунтовници бяха забелязани в българска кола. Автомобилът беше със софийска регистрация и се появи във видеохроника от конфликта на абхазката новинарска агенция ANNA. Според репортажа джипът бил спрян при проверка от правителствените сили, като в него са открити противотанкови ракети, а бунтовниците са убити при опит да окажат съпротива.
Бизнесът с продажба на автомобили за арабския свят
Източници на Факти.бг разкриха, че пренасянето на автомобили към Близкия изток отдавна представлява огромен интерес за арабските държави. Освен схемите с пълномощно на друго име и чужд гражданин да регистрира колата на мнима фирма и след това да я изнесе, се използва и друга схема. Наема се някой с пълномощно, който само да прекара колата през турската граница. Предимно това са лица от ромски произход, които са най-често от Харманли, Свиленград и Любимец. На лицата понякога дори им се издават международни паспорти, за да прекарат колите. От другата страна на границата колата се поема от следващия във веригата, за да я транспортира до желаната дестинация — най-често до Сирия, Ирак и до други държави от Близкия изток, а българският гражданин се връща обратно у нас с друг транспорт като за услугата получава между 100 и 200 лева. Стигне ли до мястото, където колата е била поръчана, тя се продава на много по-висока цена, отколкото е била купена — заради усложненията, за да бъде транспортирана.
Използването на „посредници“ с пълномощни и международни паспорти е заради ограничението от три месеца за пребиваване на чужд автомобил в Турция. Изтече ли допустимият срок полицията в южната ни съседка налага солени глоби. Автомобилите, които отдавна са заминали от Турция за Ирак и Сирия и не са отписани от системата за регистрация, се водят просрочили времето си за допустим престой. По този начин колите с български регистрации попадат под ударите на закона. Какво става обаче, ако колата трябва отново да се върне от Сирия в Турция? Санкцията е да се задържи човекът, който се води собственик на автомобила чрез пълномощно, за да си плати задълженията. Затова и схемата се използва често, тъй като полицията в Турция не може да открие собственика по документи, понеже той е напуснал страната минути, след като първоначално е внесъл колата в южната ни съседка.
.