Съюзът на българските автомобилисти (СБА) стои твърдо на позицията, че трябва да бъде забранена дейността на фирми, предлагащи услуги за намаляване на показанията на километражите и манипулиране на реалния пробег на колите. Тази дейност трябва да се криминализира.
От СБА предлагат в най-кратък срок тази мярка да бъде разписана и предложена в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения към Народното събрание.
Трябва да се има предвид, че през май 2018 година влиза в сила директива на Европейския парламент, която дава решение на посочения проблем. Смятаме, че същата трябва да бъде транспонирана и в българското законодателство.
Манипулираните километражи на автомобили втора ръка в България не са непознат феномен. Всички знаем, че автотърговците често прибягват до тази практика. Трябва да имаме предвид, че над 70% от регистрираните МПС в България са на възраст от 10 до 20-годишни, като дялът на закупените нови автомобили е много малък, твърдят от СБА.
В България няма изследване, което да покаже реално какъв процент от автопарка е с манипулирани километражи. В Германия обаче такова проучване е правено. По данни на тяхната полиция и на най-големия автомобилен клуб в страната ADAC всеки трети автомобил на пазара е с подправени данни за пробега. Това е проблем на полицията, защото в Германия превъртането на километражи е криминално престъпления и се наказва с до 1 година затвор.
Във федералната република още се помни едно журналистическо разследване на AUTO BILD със скрита камера, което преди няколко години показа истинските мащаби на тази престъпна дейност и печалбите, които се генерират от нея.
Според немската полиция икономическите щети на тази мафия са огромни. Те са изчислили, че цената на колите с манипулирани километражи се повишана средно с 3400 евро. Aко се умножи тази сума по 2 млн. – броя на продаваните автомобили втора ръка в Германия, излиза, че купувачите им са ощетени с около 6,8 млрд. евро.
В България рядко може да се видят автомобили по автокъщите с над 160 000 км пробег. В този смисъл българските автомобилисти са сред най-потърпевшите, тъй като сме сред най-големите клиенти на употребявани автомобили, твърдят от СБА. От Съюза се надяват, че в най-скоро време и у нас ще започне публичен дебат за контрола над масовите автоизмами, които освен че бъркат в джоба на българина, оказват негативно влияние върху безопасността на движението.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
P.S.
Българската държава е абдикирала от българските пътища!
ФАКТИ.bg настоява за истинска държавна власт, ред и контрол по пътищата. Прекалено много станаха автонаглеците и КАНЦЕРИТЕ* по българските улици!
*ФАКТИ.bg нарича КАНЦЕР всеки индивид, който подобно на ракова клетка, живее, пътува, размножава се, ползва обществени ресурси, но не се съобразява с останалите индивиди, не спазва законите, не образова себе си и децата си и егоистично паразитира върху обществения организъм.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------