Тунелът "Ечемишка" ще бъде отворен, когато бъде осигурено безопасното преминаване на хората, старият път се поддържа в проходимо състояние. Дотогава водачите на леки автомобили може да използват стария път. Товарните автомобили са пренасочени през Искърското дефиле и през АМ "Тракия" и през проходите може да се насочат към Северна България.
Това заяви директорът на дирекция "Поддържане" в Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Георги Златев пред БНТ. Формирана е комисия, която да провери металната конструкция. Няма период за ремонт на тунелите, тук се правят огледи и когато констатираме нужда от ремонт. През септември беше направена профилактика, тогава нямаше индикации за проблеми.
Жена загина на място вчера, след като осветително тяло и мазилка паднаха върху автомобил в тунела "Ечемишка". Автомобилът е бил управляван от брата на жената, който е с нараняване на главата.
По думите на Златев никой не е целял да се стигне до такъв тежък инцидент. Това са метални конструкции на над 30 години, имаме значителна корозия, точно затова разчитаме на експерти, заяви в заключение инж. Златев.
Нормативната база изисква два пъти годишно да се прави обследване на съоръженията, трагичният случай показва, че болшинството от тези съоръжения в България не се поддържат адекватно,коментира в "Преди всички" по БНР инж. Ясен Ишев, член на Управителния съвет на Научно-техническите съюзи по транспорта:
Според мен и според това, което чувам, а и съгласно нормативната база, тези преглед, които се правят на съоръженията, включително и металната конструкция на тунелите, се прави два пъти в годината – пролет и есен, и се дава заключение дали те са годни за експлоатация или трябва да има някакви превантивни или по-тежки ремонти.
Тунел "Ечемишка" не е ремонтиран от 1984 година, когато всъщност е бил пуснат в експлоатация. Сега едната тръба на тунела е в ремонт и движението се извършваше двупосочно в другата тръба – в посока столицата:
Лятото и есента на миналата година, преди да се затвори дясна тръба лява тръба е била затворена на тунел "Ечемишка", направени са всички обследвания на металната конструкция, която носи осветителните тела и след това се е знаело, че шест месеца дясната тръба ще бъде затворена, движението – двупосочно в лявата тръба … И, предполагам, че са дали това разрешение, обясни инж. Ишев.
Действащата нормативна уредба задължава обследващите конструкцията инженери, освен технически доклад, да изготвят и технически паспорт на съоръжението, в който има определени точки, където обследващият инженер е длъжен да запише задължителните и препоръчителни мерки, които трябва да се изпълнят, за да не се допускат аварии на съоръжението. В този документ трябва да бъде оказан срокът на проверките на съоръжението и дали е годно за експлоатация въобще, каза за "Хоризонт" Цвятко Тужаров от Управителния съвет на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.