Когато си заклещен в трафик, ти чакаш светофарът да светне в зелено. Когато светне, първата кола забързва, после следващата и после следващата и т.н., докато не дойде твоят ред, но не успяваш да хванеш зеленото. Ако колите бяха ускорили едновременно ти би преминал. За това координацията е проблема, а не колите. Като шофьори, ние имаме забавена реакция и не се фокусираме на нещо за много дълго. Дори ако накараме всички хора в трафика да натиснат педала, когато светне зелено би било предизвикателство. Това определя колко коли могат да минат на кръстовище докато е зелено.
Общо казано, повече кръстовища са равни на по-малко координация, което е равно на повече трафик. Това са мотивите зад магистралите – без кръстовища има по- малко проблеми на пътя, но дори на магистралите могат да се появи трафик. Да вземем например магистрала от 1 платно. Изведнъж се появява кокошка, която иска да пресече. Първата кола намалява, за да премине кокошката. Втората намалява рязко, с нейното бавно време за реакция, спира по-рязко отколкото трябва. Третия шофьор прави същото и т.н., докато накрая някой не спре, за да изчака шофьора пред него. Така се създава нещо като змия, вътре в която всичко е спряло, движещи се коли влизат в нея и спират, а чакащи излизат отзад. Проблема още е там, докато това, което го е създало (кокошката) отдавна си е тръгнало.
В кръгово, ако някой изведнъж спре той ще създаде такава безкрайна „змия”, която ще е завинаги в кръговото, освен ако шофьорите не се организират и се отдалечат по равно, че да се възвърне нормалното каране. На магистралата „змиите” се увеличават, ако повече коли влизат, отколкото излизат и умират ако повече коли излизат, отколкото влизат, докато последната кола не се отдалечи от тази, която идва отзад и нормалното каране не се възстанови.
В магистрали с много платна не е нужна кокошка. Всичко нужно е шофьор, който да засече друг. Така засечения намалява, после втория също намалява, докато не спре. Това може да създаде „змия”, която да продължи часове. Това засичане кара хората да спират твърде рязко, което създава верижна реакция.
Можем да направим такива „змии” по-малко възможни като променим начина, по който шофираме. Целта е да пазим една и съща дистанция с колите пред и зад нас. Ако си твърде близко, не само че правиш инциденти по-възможни, но и можеш а направиш „змия”, ако колата отпред намали рязко. Това е защо трябва да си по средата, не само че даваш на колата отзад повече време да реагира, но и даваш това време и на теб. И с следването на това правило, когато си в трафик, можеш много по-бързо да развалиш змия.
Това е простото решение на трафик за сега, което ще направи пътищата по-добро място за всички шофьори – да се промени държанието на хората.
Със навлизането на самоуправляващи се коли, трафикът драстично ще намали, ако ли не изчезне въобще, защото колите могат да бъдат програмирани да спазват това правило. Колкото повече има самоуправляващи се коли на кръстовище, толкова по-ефективно става кръстовището, пътно платно пълно с самоуправляващи се коли ще бъде много по-бързо от платно с обикновени шофьори. Ако на човек му се забрани да шофира, кръстовища дори няма да са необходими като колите ще могат да комуникират помежду си, изчислявайки с каква скорост къде могат да преминат, без да причиняват зло поуки.