"Правителството все още не е започнало преговори с трите потенциални фирми и съответно държави, които предлагат да предоставят такъв тип самолет за българските военновъздушни сили", заяви пред БНТ секретарят по сигурност и отбрана на президента Стефан Янев, който беше министър на отбраната в служебното правителство на Огнян Герджиков.
"Оценката на офертите и класирането е направено от междуведомствена работна група. Служебното правителство на практика валидира това класиране и дава възможност на следващото правителства да вземе решение с коя фирма или съответно държава да започне преговори. Военнотехническата експертиза не определя политическите разговори, които могат да бъдат проведени след това", уточни Янев.
"Първо да кажем ясно, че сделка с Gripen-ите няма. Правителството все още не е започнало преговори с трите потенциални фирми и съответно държави, които предлагат да предоставят такъв тип самолет, какъвто е нужен на българските военновъздушни сили. От гледна точна на решението, което е взето от служебното правителство, далеч не предопределя какво е процедурата оттук нататък", заяви Янев.
Той уточни, че решението, което е било взето в рамките на мандата на служебното правителство просто валидира военната експертиза, която се произнесе на базата на дадените ѝ правомощия от 43 НС. Решението на парламента е взето през юни миналата година.
"На базата на това прието решение е определена една пътна карта на проекта, която включва целия времеви диапазон по начина на подаване на офертите, начина на тяхното оценяване. В рамките на тази пътна карта и сроковете, които са заложени там, оценката на тези оферта беше направена от тази междуведомствена работна група, която направи класиране на офертите. След това служебното правителство със свое решение от април, на практика валидира това класиране, даде възможност на следващото правителства да вземе решение с коя фирма или съответно държава ще започне преговори."
Стефан Янев уточни, че в рамките на тази пътна карта са поставени точни срокове. Срокът за предоставяне на писмата за искане на оферта до съответните държави и фирми е 13 декември, което предопределя срока за подаване на документите да е 13 март. В резултат на искане на една от държавите този срок е удължен с три седмици. След тези три седмици работната груба на базата на критериите в пътната карта оценява офертите - 1,2,3.
Ние валидирахме военнотехническата експертиза, която казва, че класирането е по отчетени параметри - технически, времеви, бойни. Решението на това правителство далеч не определя с кого да започнат преговорите, уточни Янев.
"С това решение на служебното правителство по никакъв начин не се забавя процесът и не се предопределя кой е победителят в конкурса и с кого да се преговаря. Напротив то дава пълна възможност на сегашното правителство да вземе решение с кого да преговаря", каза Янев.
По думите му класирането е направено от комисията, която работи в рамките на служебното правителство по пътната карта, която е подготвена от предходното правителство. Това са сложни преговори, които отчитат множество параметри и изискват много време.
"Имайки предвид, че в сегашният бюджет за отбрана няма пари за модернизационни проекти, но в националния бюджет има отделен ред, в който е казано, че съществуват едни пари, които биха могли да бъдат първоначалната вноска за инвестиционен модернизационен проект. Ние от служебното правителство се опитахме да дадем хоризонт на редовното правителство да приключи тези преговори до края на годината, за да използва този финансов ресурс", допълни Янев.
За да се премахнат съмненията, че комисията може да работи под натиск, той обясни, че данните се предоставят в таблица и няма възможност за бъдат манипулирани и да се търси начин за патронизиране на една от държавите и ощетяване на други.
"Военнотехническата експертиза не определя политическите разговори, които могат да бъдат проведени след това. Оттук нататък полето е в политиците, те да решават с кого да преговарят.", каза Янев
На въпрос защо една от фирмите е дисквалифицирана, Стефан Янев заяви, че думата дисквалификация не е съвсем коректна, защото офертата за МИГ-овете реално е класирана. Те са класирани на трето място, защото има показатели, като времеви хоризонт на доставка и начин на плащане, които излизат извън параметрите на инвестиционния проект.