Днес ще бъде обявена обществена поръчка за строителството на тунел "Железница" на АМ "Струма".
Поръчката ще бъде с три обособени позиции - по една за строителството на пътни съоръжения и асфалтови дейности за отсечки от 2 км преди и след тунела и самото подземно съоръжение.
Това обяви вчера министърът на регионалното развитие и благоустройство по време на форума "Да! На българската икономика", който се провежда в Благоевград.
Пред представители на бизнеса, централната и местна власт Нанков е акцентирал върху завършването на магистралата, която ще даде нови възможности за развитие.
Според него реализацията на големи инфраструктурни проекти освен надежди поражда и големи спорове и страхове. Той даде пример със строителството на АМ "Струма" в Кресненското дефиле, където еколозите поставят като задача номер едно опазването на природата и биоразнообразието, собствениците на крайпътни кафенета и ресторанти са загрижени за бизнеса си, любителите на екстремните спортове се тревожат за рафтинга по река Струма, а жителите на близките села се питат как ще стигат до нивите си.
"Нашата задача е да намерим баланс между тези интереси и да вземем държавническо решение. От една страна да не загубим европейското финансиране, защото ако до май-юни 2019 г. няма строително решение, ще трябва да довършим магистралата с пари от бюджета, или да връщаме получените средства за изградените отсечки и едновременно с това трябва да гарантираме опазването на природата", отбеляза Нанков.
Той допълни, че и 5-те предложени варианта на трасе на магистралата през дефилето преминават през защитените зони "Кресна-Илинденци" и "Кресна", което изисква система от скъпи мерки за опазване на редките и защитени видове. По думите му обаче, от първостепенно значение е да се гарантира безопасното придвижване на хората.
Министърът напомни, че Кресненското дефиле, наред с отсечката Русе-Бяла, води черната статистика по брой на загиналите през 2016 г.
"Средногодишно там стават 50 катастрофи, като 30 от тях са тежки и всеки ден забавяне на проекта поставя под въпрос сигурността и здравето на стотици хората", категоричен бе той.
Нанков отбеляза, че строителството на Лот 3.2 от АМ "Струма" не бива да се отлага, но големият въпрос е откъде да минава трасето. Той напомни, че на първо място е класиран проекта за строителство на т. нар. "полуизточен вариант", при който в посока Гърция се запазва старото трасе, а в обратната се изгражда ново, изнесено на изток.
"Този вариант беше класиран на първо място по отношение на всички параметри - екологосъобразност (ОВОС-ът му получи най-висока оценка), икономическа целесъобразност и безопасност. Нека не забравяме, че каквото и да правим - пътища, магистрали, язовири, трябва да гарантираме сигурността населението, защото това не е самоцелна инфраструктура. Тя трябва да служи на човека и да не застрашава неговия живот и здраве", категоричен бе той.
Министърът разсея и тревогите на местните хора е, че при изграждане на Лот 3.2 от АМ"Струма", бизнесът край сегашното трасе ще замре.
"Аргументите ни, с които ще отидем на обществените обсъждания на 11 септември са, че сме се погрижили за абсолютно всички страни в процеса - помислили сме за хората от местната общност - как да стигат до нивите си, помислили сме за местните производители на земеделски производители и екологията. Целта ни е да постигнем сигурност и безопасност при всички съображения от екологична и икономическа гледна точка", коментира Нанков.
Според него ако всички процедури се изпълнят съгласно графика няма пречка през месец май 2019 г. да има решение за избран изпълнител, за да се реализира успешно проекта.
Николай Нанков увери, че при реализация на "полуизточният вариант" на трасето ще се извърши рехабилитация на съществуващия път към Кулата, който ще се разшири и обезопаси с изправяне на завой.
Агенция "Пътна инфраструктура" ще отпусне 1 млн.лв. за компенсаторно залесяване над Кресненското дефиле.