БДЖ е превела на германските кредитори KFW 1 млн. евро по задълженията си за мотрисите „Сименс“, съобщава Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на дружеството. Заемът от 2005 г. е за 190 млн. евро, а вноски по него не са плащани повече от година. Банката заплаши, че ще си прибере половината от мотрисите, с които се обслужват най-натоварените крайградски линии.
Превозвачът дължи общо 24 млн. лева просрочени задължения от заема за покупката на мотрисите „Сименс“, но при преговорите по време на посещението на транспортния министър в Берлин кредиторите се съгласиха да им бъдат изплатени 50% от тази сума до края на годината. Въпреки отчетения успех обаче, впоследствие се оказа, че дори и намалената сума нямаше откъде да бъде набавена.
Тази година общата сума, която ще бъде погасена, ще е в размер на 10 млн. евро. От планираната продажба през 2012 г на БДЖ „Товарни превози“ ще бъдат погасени други задължения към тях. Намаляването на борча към германските кредитори на мотрисите „Дезиро“ ще дойде и от продажбата на неоперативни активи на БДЖ.
Погасяването на задълженията става броени дни преди срещата на премиера Бойко Борисов с германския канцлер Анхела Меркел, която е планирана за 18 януари в Берлин. Проблемът има и в политически аспект, тъй като KFW има държавна гаранция за заема от 190 млн.евро към БДЖ.
„Това, което според мен премиерът трябва да поиска от тях, е да имат по-голямо търпение и да вникнат в реформите, защото те започват да дават вече резултат“, посочва още Владимиров.
С шест варианта за реформа разполага мениджмънтът на БДЖ. В най-песимистичния сценарий държавата ще трябва да увеличи капитала на БДЖ с 330 млн. лв., ако има негативно развитие на макроикономическата ситуация у нас, намаление в деловата активност, по-големи затруднения в работата на двете дружества или чувствително увеличение на разходите за горива. Най-оптимистичният вариант включва продажбата на БДЖ „Товарни превози“.