България изостава от съседните държави по отношение на развитието на зимни курорти, заяви швейцарският експерт Лоран Ванат в интервю за в. "Капитал".
Ванат беше в София за участие в дискусията за развитие на зимния туризъм преди седмица. Всяка година той изготвя доклад за състоянието на зимния туризъм и ски курортите в световен мащаб.
Според него в България има дадености за развитието на ски курорти, но реално може да участва на международните, а и националния пазар само с три - Банско, Боровец и Пампорово.
"Статистиката ясно показва, че нивото на пенетрация на ски курорти е по-ниско от съседните страни - и като брой ски курорти, и като брой на новите лифтове през последните 10 години. По отношение на общия брой лифтове България е след страни като Румъния и Турция, а при новите инвестиции дори след Сърбия, Гърция и Украйна", коментира той.
"Има три курорта, които показват, че страната може да е на международната сцена на зимния туризъм. Те успяват да привличат чуждестранни гости и предлагат необходимите стандарти. Но конкуренцията се развива и ако вие не се развивате, ще бъдете изхвърлени от пазара. Не виждам причина да не се правят нови курорти, при положение че има достатъчно високи планини и те са високи", добави той.
Наблюденията му показват, че в последните години се наблюдава трайна тенденция към спад на клиентите в утвърдените пазари в Западна Европа като Австрия, Франция, Италия и Швейцария.
"На традиционните пазари ски клиентите идват от застаряващи страни като Великобритания, Белгия, Холандия и дори Германия. Поколението на бейбибума, което най-много кара ски, вече се пенсионира. Новото поколение не кара ски толкова много, а освен това са и по-малко като количество. Това е проста математика: имаме по-малко клиенти", коментира той.
Според него ски индустрията трябва да прави повече, за да привлича младите в планините. Той смята, че тя не може да реагира на конкурентната среда, в която индустрията вече се развива. Но въпреки това смята, че България има своето място на пазара, тъй като броят на лифтовете и пистите е твърде малък както за територията, така и за населението. Освен това е конкурентна с цените си.
"Ако се конкурирате на международния пазар, то тогава по-ниските ценови нива са оправдани. Защото ако искате да привлече британските туристи и им предлагате по-добро съотношение между цена и качество, те ще дойдат", твърди той.