Джендър организация пита децата във всички училища у нас – къде ходят до тоалетна, в мъжката или женската и това вреди ли им на пола. Въпросите, спуснати с благословията на МОН, са част от анкета, предаде „Телеграф“. Целта на препитването е да се установи дали в родните школа съществуват насилие и стереотипи, основани на базата на пола.
За насилието във въпросника не се говори много, но за сметка на това питанията са насочени към това дали хлапетата от първи до 12 клас се чувстват ощетени полово от решенията, взимани от тяхното училище. Организацията, която се ползва с пълното съдействие на МОН, се нарича Фондация „Джендър образование, изследвания и технологии“ и прави това проучване за пета година. Досега е успяла да организира анкетите си без проблем, но сега те се превърнаха в горещ картоф покрай темата за приемането на Истанбулската конвенция, предполагат експерти на МОН.
За първи път по тази тема преди дни протестира ВМРО в Стара Загора, където явно родители или активисти са открили, че питат децата им за доста странни неща, чийто предмет на изучаване не е училище.
Шефът на столичния инспекторат по образованието Ваня Кастрева потвърди, че въпросната анкета е била разпратена и до училищата в цяла София. „Суичър ли искаш, или рокличка?“ е един от въпросите в анкетата.
Повечето от училищните директори признават, че не са прегледали въпросите, защото са им били изпратени директно от МОН. Те директно са ги предали на своите подчинени за отговор, без да обърнат внимание за какво става дума.
Децата са били питани например дали ползват общи тоалетни или в училището има отделни за момченца и момиченца. Друг „сериозен“ въпрос в анкетата бил дали децата се чувстват дискриминирани от униформата в училище.
В много от школата хлапетата имат само еднакви тениски или суичъри и по тази причина част от момичетата твърдят, че не се чувстват добре в момчешки дрешки, поясни Диян Стаматов, директор на 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов.“
Въпросите към децата включвали също дали задачите, които им да били поставяни, са свързани с тяхната полова принадлежност.
Не е ясно как може да се тълкува това – дали момиченцата не трябва да рисуват пеперудки и принцеси, а момченцата – автомати и пистолети, но се подразбира, че и двата пола трябва да рисуват едно и също.
Едва два въпроса са свързани с това дали върху учениците директно е оказвано насилие на базата на пола, тоест дали е нанасян побой или психически тормоз въз основа на това дали си момче или момиче.
Никой от училищните директори в столицата не можа да поясни за какво точно се използват събраните данни, освен за това някой да получава допълнителни средства от тази организация.
Въпреки че Регионалното управление на образованието в столицата смята, че няма проблем с тази тема, защото тя съществува от години, анкетната карта, която им е изпратена, както и писмото от джендърите, вече е засекретено и не може да бъде прочетено на сайта им. Въпросната анкетна карта вече е изтрита във всички сайтове и социални мрежи, където е била споделяна.