Възможно ли е мерките срещу мръсния въздух да доведат до по-високи данъци за старите коли, които най-много замърсяват околната среда? В края на миналата седмица финансовият министър Владислав Горанов обяви, че сме се превърнали в „гробницата на Европа”. Купуваме „втора ръка” коли със съмнително качество, каза той пред депутатите и отвори дебат за данъка на старите коли. Как ще се отрази това?
Ваня Григорова от КТ „Подкрепа” и Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили коментираха тази тема в „Здравей, България”.
Ваня Григорова от КТ „Подкрепа” подчерта, че не е ясно какво точно се предлага – увеличение на данъка на старите автомобили или намаляване на този за по-новите. Тя каза, че в момента има отстъпка за коли, които отговарят на определени екологични изисквания.
„Единственият дебат, който можем да проведем в момента е, дали на колите, които са по-мощни, тъй като на тях не се прави отстъпка, дали трябва да им се прави”, каза тя.
Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили заяви, че дебатът е закъснял, а формулата за определяне на пътния данък е „нелогична и много остаряла”.
„Трябва да се спазят и двата принципа – по-малък данък за новите автомобили и по-голям за старите”, подчерта той и добави, че има „съответните механизми и евростандарти”. Освен това всеки евростандарт е обвързан не само с норми на екологичност и с норми на безопасност, според него.
„Не би трябвало да разглеждаме въпроса дали трябва да си купим нова или стара кола”, каза той.
„Идеята е, че в България облагането на автомобилите се прекратява на 14-ата година и се получава един феномен "вечен автомобил", който е в страната и данъкът му е един и на 14-ата, и на 30-ата година”, каза той.
„Колите над 14 г. не спират да плащат”, каза Ваня Григорова от КТ „Подкрепа”.
„От социална гледна точка наистина старите коли в България са прекалено много, но в държава, в която хората са най-бедни в целия ЕС, и в която неравенството е най-голямо, няма как да е другояче”, каза тя. Григорова подчерта, че налагането на такъв данък ще е нелогично, тъй като има заложени мерки в Закона за насърчаване на заетостта, по които се плаща за гориво. Новата мярка ще нулира гореспоменатата, добавя синдикалистът.
Ваня Григорова смята, че въвеждането на необлагаем данъчен минимум и намаляването на ДДС на стоките от първа необходимост „донякъде ще компенсира” мерките за чист въздух.
„В момента има отстъпки, но те са за тези автомобили, които са под Евро 3 стандарт и нагоре”, каза Христо Христов. „Не е нормално да има отстъпки за коли на 18 години”. Той подчерта, че трябва да се измисли нова формула, която да стимулира новите коли.