Възможно ли е мерките срещу мръсния въздух да доведат до по-високи данъци за старите коли, които най-много замърсяват околната среда? В края на миналата седмица финансовият министър Владислав Горанов обяви, че сме се превърнали в „гробницата на Европа”. Купуваме „втора ръка” коли със съмнително качество, каза той пред депутатите и отвори дебат за данъка на старите коли. Как ще се отрази това?
Ваня Григорова от КТ „Подкрепа” и Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили коментираха тази тема в „Здравей, България”.
Ваня Григорова от КТ „Подкрепа” подчерта, че не е ясно какво точно се предлага – увеличение на данъка на старите автомобили или намаляване на този за по-новите. Тя каза, че в момента има отстъпка за коли, които отговарят на определени екологични изисквания.
„Единственият дебат, който можем да проведем в момента е, дали на колите, които са по-мощни, тъй като на тях не се прави отстъпка, дали трябва да им се прави”, каза тя.
Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили заяви, че дебатът е закъснял, а формулата за определяне на пътния данък е „нелогична и много остаряла”.
„Трябва да се спазят и двата принципа – по-малък данък за новите автомобили и по-голям за старите”, подчерта той и добави, че има „съответните механизми и евростандарти”. Освен това всеки евростандарт е обвързан не само с норми на екологичност и с норми на безопасност, според него.
„Не би трябвало да разглеждаме въпроса дали трябва да си купим нова или стара кола”, каза той.
„Идеята е, че в България облагането на автомобилите се прекратява на 14-ата година и се получава един феномен "вечен автомобил", който е в страната и данъкът му е един и на 14-ата, и на 30-ата година”, каза той.
„Колите над 14 г. не спират да плащат”, каза Ваня Григорова от КТ „Подкрепа”.
„От социална гледна точка наистина старите коли в България са прекалено много, но в държава, в която хората са най-бедни в целия ЕС, и в която неравенството е най-голямо, няма как да е другояче”, каза тя. Григорова подчерта, че налагането на такъв данък ще е нелогично, тъй като има заложени мерки в Закона за насърчаване на заетостта, по които се плаща за гориво. Новата мярка ще нулира гореспоменатата, добавя синдикалистът.
Ваня Григорова смята, че въвеждането на необлагаем данъчен минимум и намаляването на ДДС на стоките от първа необходимост „донякъде ще компенсира” мерките за чист въздух.
„В момента има отстъпки, но те са за тези автомобили, които са под Евро 3 стандарт и нагоре”, каза Христо Христов. „Не е нормално да има отстъпки за коли на 18 години”. Той подчерта, че трябва да се измисли нова формула, която да стимулира новите коли.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Нова кола
За тия пари ще караш всеки година луксозна стара кола и ще си винаги по-жив от тия в новите коли
16:10 05.02.2018
2 фау ве
Кво, като е стара колата? Гледа се дали отговаря на изискванията за вредни емисии и напротив, в Западна Европа старите, ама коли на по 30 години ги водят ОЛДТАЙМЕРИ и плащат символичен данък!!!!!!!
Пуснете новите коли с безлихвени заеми, освободете ги от данъци, като ви е дерт за природата!?
Или искат само да ПАПАТ, ДА ЛАПАТ, то вече се зачудиха, от къде да смучат кинти.
Коментиран от #13, #19
16:10 05.02.2018
3 Morgoth
От една страна имайки най-бедното население в Европа социалният данък е ок, но от друга жертвите по пътя ще намалеят, ако колите ни се обновят.
16:12 05.02.2018
4 Сър Пичук
Коментиран от #7, #10, #42
16:23 05.02.2018
5 Кърк патрик от звездолета
16:27 05.02.2018
6 Коментар
Коментиран от #8
16:31 05.02.2018
7 законен
До коментар #4 от "Сър Пичук":
Съгласен съм , но за градове над 50 000 примерно , за малките не е нужно , а и там по принцип трябва да има по-ниски данъци и даже освобождаване от повечето , освен ДДС и акцизи примерно , за да има стимул да не се тъпчат всички в големите !16:31 05.02.2018
8 законен
До коментар #6 от "Коментар":
Хората със "средноевропейски" заплати в Европа се возят на велосипеди и обществен транспорт !16:34 05.02.2018
9 Цуки
16:38 05.02.2018
10 Ханко Брат
До коментар #4 от "Сър Пичук":
До някъде си прав,но не съм съгласен.Моята кола е 2014,евро 5,за която съм платил 35 000лв.Колата на баща ми е 2001 голф 4 тди.Баща ми цял живот е работил като “вол”,заплатата му е 600лв.Няма глоби,актове фишове,катастрофи и т.н. Мен не ме бие парата по задника,но съм по-склонен да си платя по-високия данък,за да може на моя баща да му е по леко.Бъдете човечни,вашия баща,също може да е в такова положение.16:44 05.02.2018
11 Ханко Брат
Коментиран от #15
16:47 05.02.2018
12 От София
Коментиран от #22, #26
16:53 05.02.2018
13 СофияНОИ
До коментар #2 от "фау ве":
На олдтаймерите е смволичен данъка срещу подпис на собственика че ретро возилото му ще ползва максимум 80-90 км. годишно пътната мрежа! Тоест през огромната част от времете ще бъде на платформа и ще го ползва на писта и изложения основно. Всеки автомобил без евро 2 или над 15 годишна възраст и над 130 коня - 300% данък! Ако е над 15 годишен дизел - 500 % данък.Коментиран от #20
17:10 05.02.2018
14 селянин от обеля
17:16 05.02.2018
15 Ханко от КАТ
До коментар #11 от "Ханко Брат":
Прав си Ханко ...-Брат17:25 05.02.2018
16 Бай Иван
17:30 05.02.2018
17 волен сидеров
17:51 05.02.2018
18 Uflaf
Коментиран от #24
17:59 05.02.2018
19 Марио
До коментар #2 от "фау ве":
Да мой човек.Като ти е стара колата не отговаря на изискването за вредни емисии.Няма как кола която току що излиза от завода да замърсява повече опит 20 -годишен гнилоч.Другото което е според мен трябва данъка на старите автомобили да се вдигне,а на новите да се намали.Ти с твоята кола,която замърсява пъти в повече от моя нов автомобил,дори и дизелов трябва да плащаш,а не хората с новите автомобил и,които са си купили нова кола за да не замърсяват.18:08 05.02.2018
20 Марио
До коментар #13 от "СофияНОИ":
Точно така е.Прав си.Даже мине ри над 15 годишна възраст вдигат данъка и колата вече има забрана за шофиране в града.Ако е под евро 318:10 05.02.2018
21 гнида
18:32 05.02.2018
22 Гост
До коментар #12 от "От София":
За да ви е тъпо, гражданче.18:40 05.02.2018
23 СссереМ
18:51 05.02.2018
24 СссереМ
До коментар #18 от "Uflaf":
Има обществен транспорт,а тоя дърт кютник го давай за скраб и ще имаш и пари за билетчета.Коментиран от #25
18:54 05.02.2018
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Селянин
До коментар #12 от "От София":
Аз си мисля , че няма да е никак лошо като предлагат някой личности тук, софиянците да си направят едно царство ( те и без това си го имат и цар си имат от банкя) и на края да оставят селяните да си карат на спокойствие старите коли .Да си събират едни на други високите данъци и да си ги поделят за заптати ( ама така че и за "бащицата " да има ( и то повчеко) ) !! А селяните ще караме стари коли и ще си гледаме работата , че някой трябва да поизвежда материални неща и да се поизцапа( кажете ми как да се кача в новата си кола с л............те ботуши?21:22 05.02.2018
27 Азлк
Коментиран от #30
23:00 05.02.2018
28 Един
Какво става,защо не коментирате колите на ГАЗ.В белите държави те са освободени от данъци или плащат минимални.Без значение от годините.
23:05 05.02.2018
29 Тахтаба
23:08 05.02.2018
30 Марио
До коментар #27 от "Азлк":
Беден ама всеки ден сте я в мола я по някоя кръчма я в някой ресторант.Само знаете да ревете и да викате беден съм.Коментиран от #31
23:26 05.02.2018
31 мислещ
До коментар #30 от "Марио":
Явно господине сте някой цървулан събрал жълти сто-тинки да си купи нова кола и сега те е яд,че си се пре-
карал та виеш така свирепо по темата.Колкото и да
подскачаш не може да ме убедиш,че нова кола замър-
сява по-малко при положение,че навърта по 10000 км
на месец а старата стои паркирана и се раздвижва един
или два пъти в месеца.Като не ти изнася продай си новата
кола и си купи стара,ама не става,никога не можеш да и
вземеш парите защото е боклук.
Коментиран от #33
23:50 05.02.2018
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Марио
До коментар #31 от "мислещ":
Аз коли имам.Не го мисли.А замислял ли си се,че и новите коли не се карат всички често.Плюс това като гледам дръгелите в София всеки ден си ги карате.Пълно е с гнилочи.11:07 06.02.2018
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 СТАР
Много си отворен :). За сега по-изгодно ми е да си карам "гнилоча". А ти плащай за псевдо-екологията (виж дизелгейт и др.) като "поп". От първия до последния дилър и оторизиран сервиз в тази държава работят само да ти приберат паричките, а услугата е =0. Същото важи и за данъчните - имаш пари за нова кола, значи имаш и за данъци. Ха Ха айде карай си "служебката" и не се напъвай.
Коментиран от #36
21:41 07.02.2018
36 Марио
До коментар #35 от "СТАР":
В крайна сметка един живот живеем.Няма да карам гнилоч.А вие с тия дръгели трябва да ни забранят на пътя да излизате.Опасни сте.Коментиран от #37
22:29 07.02.2018
37 СТАР
До коментар #36 от "Марио":
Приятелю много си далече от истината. Стара кола не значи неизправна и също не значи, че замърсява повече. Тези коментари са безсмислени, ако не се разглежда конкретен казус. По коментара ти ми става ясно доколко се интересуваш и колко коли имаш :).Така, че лека нощ.Коментиран от #39
22:55 07.02.2018
38 некойси
Както винаги работата започва отзад напред!
07:48 08.02.2018
39 Марио
До коментар #37 от "СТАР":
Еми да.И се интересувам и имам коли.И съм се занимавал с коли.Айде кажи ми как производител няма значение кой преди години ще е правил по-екологични коли отколкото сега.13:53 08.02.2018
40 кукуруку
Някой беше споменал за ползването на велосипеди. Представете си един многомилионен китайски град. И всяка сутрин, да кажем 20 милиона души отиват на работа. Представяте ли си това какви задръствания и мръсен въздух са. Затова хората си ходят с велосипеди. Тук в цяла България я има, я няма 7 милиона и вече се караме кой как ще ходи на работа. Много хора подскачат като им кажат да пътуват в градски транспорт. Срам ли ги е, що ли...
Един автобус колко хора може да събере? Да речем 50. Ако всеки от тези 50 човека тръгнат с автомобилите си, това са 50 коли! А те, действително, са в пъти повече. И настава едно нервене, бибиткане, псуване....
Защо преди години никой не споменаваше за софийския мръсен въздух? Щото нямаше толкова "софиянци". Опразниха се малките градчета, селата запустяха. Защото всички искат да стават софиянци. Наредили се г*з до г*з и сега реват, че не можели да дишат. Не искам да обиждам никого, ама това са си факти.
Та, за автомобилите. Чудно що никой не дискутира нищо за газовите уредби. Те с какво точно замърсяват?
Новите коли, бъкани с ултра модерни системи и джунджурии, мамата си ***** ако им се развали нещо. Пък на старите какво им е? Части има бол, при това сравнително евтини. Лесна поддръжка. Какво като е на 20 години? Сега искат всички да караме нови коли заради разните му там частици и т.н. Ми хубаво, лошо няма. Ама откъде пари за нови коли питам аз? Дядо ти от село с 30-годи
16:57 16.02.2018
41 кукуруку
Та, дядо ти от село, дето кара 30-годишен Москвич не иска ли да кара и той нова колица? Иска, ама няма с какво да си я купи.
Все измислят да вдигат данъци, цени и т.н. И все оправдания - европейски норми, европейски цени... Като се съревноваваме с Европа, що нямаме и европейски доходи? А да видим сега? На цени го докарахме. На доходи да видим кога.
А правителството какво прави с всичките пари, които идват от данъци на МПС-та, винетки, дрън-дрън.... Всяка година все нови дупки стават, всяка година едни и същи улици запълват... Ама то за "по-мащабни" дейности нямало пари в хазната. Къде отиват тез пари, дето ние даваме? Защо никой не пита нас нашата хазна позволява ли ни да им плащаме заплатите? Нашата хазна дали ни стига за прехрана, сметки, данъци, наеми, кредити... Никой не го интересува. Само знаят да цицат. Ама тя цицката ще се пресуши, да видим кого ще облагат с данъци тогава!
17:07 16.02.2018
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 JK-fan
13:22 02.06.2018
44 JK-fan
13:46 02.06.2018
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Denis
Коментиран от #47
20:26 14.06.2018
47 Друг
До коментар #46 от "Denis":
до Сър Пичук А ти на колко въшльовци въшките си взел за да си по въшлив13:59 15.06.2018
48 Дима
21:34 23.11.2018