Отидете към основна версия

24 045 24

Ударно вкарват танкери с горива преди нов закон

  • танкер-
  • горива-
  • внос-
  • бензин-
  • дизел

Проверяват дали се съживява стар канал за контрабанда, но с участие на нови играчи

Ударен внос на горива по море с танкери върви в България от началото на годината, като само през последните два месеца са били разтоварени 9 плавателни съда, разкрива в. „24 часа“.

Тези данни са били изнесени от петролната и газова асоциация на закритото заседание на парламентарната комисия за борба с контрабандата в четвъртък. Че темата е била обсъждана тогава, потвърдиха и различни депутати, присъствали на заседанието. На въпросното заседание бе приет на първо четене и новият закон за горивата, който определя правила в бранша.

Последният танкер с горива е акостирал в петък следобед в пристанище ПЧМВ във Варна. Името му е “Тети” и плава под руски флаг. В документите е отбелязано, че е пътувал от Новоросийск, където е натоварен на 20 март.

От тях прави впечатление, че при максимален товар от 7501 тона, танкерът е натоварен с 5123 тона. Това означава, че 1/3 от вместимостта не е била заета. Именно това привлякло вниманието на контролните служби, тъй като нямало логика да се плаща курс, при който не се запълва целия капацитет на танкера. Службите се усъмнили и заради разтоварването на горивото в митнически склад, където няма контролни и измервателни уреди.

Поради това от митниците и НАП са поставили танкера под наблюдение, за да проследят как върви разтоварването на горивата и дали не става въпрос за опит за контрабанда чрез декларирани по-малки количества от действително доставените. Проверка щяла да бъде направена и на останалите танкери, минали пак през митнически складове от началото на годината.

Според източници от митниците активизирането на вноса на горива през тази схема се дължи на предстоящото влизане на промени в закона за акцизите. Те гласят, че от юни и митническите складове са длъжни да имат измервателни уреди. От службите подозират, че преди да се изпълни това изискване, се е подновил стар канал за контрабанда на горива. Схемата вървеше силно през 2015 г. именно с танкери по море. Доставките тогава тръгваха най-често от Турция, минаваха през Гърция и стигаха до България.

След като пристигне у нас, танкерът отива на пристанище, в което няма измервателни уреди. Обикновено това са по-малки портове по Дунав, има и на Черно море, които са регистрирани като митнически складове. Те са осем и там няма и постоянен контрол, а митничари се викат само когато има пристигнал танкер.

При разтоварването на горивото се прилагали различни схеми, за да се избегне митническият контрол. Едната била вписване в пристанищния дневник, че танкерът е отпътувал, докато той е преместван на друг док. По документи разтоварването е било в продължение на два дни. Тези количества се внасяли легално. На практика обаче разтоварването продължавало десетина дни, а източените през това време горива се продавали контрабандно.

Друга схема била чрез ремонти. Танкер заявявал, че няма товар и иска да влезе в дадено пристанище за поправка. Това най-често се случвало в портове в Бургас, Варна и Русе. Всъщност плавателният съд бил пълен с горива, които се разтоварват директно в автоцистерни, след което се продават през ведомствени бензиностанции или в малки обекти, които нямат връзка с митниците.

Този канал бе затихнал през последната година, а сега се съживявал, но от нови играчи. Те бързали да вкарат повече горива през тази схема, преди да са влезли в сила изискванията за измервателни уреди и в митническите складове.

Това била и една от основните причини дза напражението в петролния бранш заради предложения закон за горивата. В него има текстове, които забраняват продажбата на бензин и дизел от ведомствени бензиностанции на частни лица. За собствениците на другите бензиностанции се вкарва изискване за банкови гаранции и образователен ценз. Ако тези текстове бъдат приети, ще се пресекат основни канали за продажбата на нелегални горива.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове