Ударен внос на горива по море с танкери върви в България от началото на годината, като само през последните два месеца са били разтоварени 9 плавателни съда, разкрива в. „24 часа“.
Тези данни са били изнесени от петролната и газова асоциация на закритото заседание на парламентарната комисия за борба с контрабандата в четвъртък. Че темата е била обсъждана тогава, потвърдиха и различни депутати, присъствали на заседанието. На въпросното заседание бе приет на първо четене и новият закон за горивата, който определя правила в бранша.
Последният танкер с горива е акостирал в петък следобед в пристанище ПЧМВ във Варна. Името му е “Тети” и плава под руски флаг. В документите е отбелязано, че е пътувал от Новоросийск, където е натоварен на 20 март.
От тях прави впечатление, че при максимален товар от 7501 тона, танкерът е натоварен с 5123 тона. Това означава, че 1/3 от вместимостта не е била заета. Именно това привлякло вниманието на контролните служби, тъй като нямало логика да се плаща курс, при който не се запълва целия капацитет на танкера. Службите се усъмнили и заради разтоварването на горивото в митнически склад, където няма контролни и измервателни уреди.
Поради това от митниците и НАП са поставили танкера под наблюдение, за да проследят как върви разтоварването на горивата и дали не става въпрос за опит за контрабанда чрез декларирани по-малки количества от действително доставените. Проверка щяла да бъде направена и на останалите танкери, минали пак през митнически складове от началото на годината.
Според източници от митниците активизирането на вноса на горива през тази схема се дължи на предстоящото влизане на промени в закона за акцизите. Те гласят, че от юни и митническите складове са длъжни да имат измервателни уреди. От службите подозират, че преди да се изпълни това изискване, се е подновил стар канал за контрабанда на горива. Схемата вървеше силно през 2015 г. именно с танкери по море. Доставките тогава тръгваха най-често от Турция, минаваха през Гърция и стигаха до България.
След като пристигне у нас, танкерът отива на пристанище, в което няма измервателни уреди. Обикновено това са по-малки портове по Дунав, има и на Черно море, които са регистрирани като митнически складове. Те са осем и там няма и постоянен контрол, а митничари се викат само когато има пристигнал танкер.
При разтоварването на горивото се прилагали различни схеми, за да се избегне митническият контрол. Едната била вписване в пристанищния дневник, че танкерът е отпътувал, докато той е преместван на друг док. По документи разтоварването е било в продължение на два дни. Тези количества се внасяли легално. На практика обаче разтоварването продължавало десетина дни, а източените през това време горива се продавали контрабандно.
Друга схема била чрез ремонти. Танкер заявявал, че няма товар и иска да влезе в дадено пристанище за поправка. Това най-често се случвало в портове в Бургас, Варна и Русе. Всъщност плавателният съд бил пълен с горива, които се разтоварват директно в автоцистерни, след което се продават през ведомствени бензиностанции или в малки обекти, които нямат връзка с митниците.
Този канал бе затихнал през последната година, а сега се съживявал, но от нови играчи. Те бързали да вкарат повече горива през тази схема, преди да са влезли в сила изискванията за измервателни уреди и в митническите складове.
Това била и една от основните причини дза напражението в петролния бранш заради предложения закон за горивата. В него има текстове, които забраняват продажбата на бензин и дизел от ведомствени бензиностанции на частни лица. За собствениците на другите бензиностанции се вкарва изискване за банкови гаранции и образователен ценз. Ако тези текстове бъдат приети, ще се пресекат основни канали за продажбата на нелегални горива.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 112
08:43 26.03.2018
2 заплата среу работещи закони
08:52 26.03.2018
3 Будалата
Коментиран от #13
09:04 26.03.2018
4 анализатор
09:05 26.03.2018
5 анализатор
09:06 26.03.2018
6 Жико
09:08 26.03.2018
7 Делио
Коментиран от #8
09:23 26.03.2018
8 Ave
До коментар #7 от "Делио":
Мен, цяла България знае... Ти можеш ли да отвориш склад без връзка с митница и нап? Не? Бат Валю може...09:47 26.03.2018
9 Мнение
10:00 26.03.2018
10 незнайко
10:14 26.03.2018
11 Ама сте
Коментиран от #16
10:37 26.03.2018
12 от Сараите
11:02 26.03.2018
13 По голям Будала
До коментар #3 от "Будалата":
Те щото предишните не крадяха хичДа бее , Вервайте ми шъ въ управа
11:09 26.03.2018
14 Ник
- Обаче когато става въпрос за приятелите на вожда... - Там всичко е изрядно!
Какво влиза и излиза през Росенец знаят малцина. - Така както е и с пристанището на Цветелина Бориславова взето уж няма нищо общо с Борисов.
-Така нареченото рибно пристанище на Цветелинка е затворено и обградено със сгради а там полиция и митничари няма. - Какво ли се случва там? -А на пристанището на Пеевски? - А на Домусчиеви? - А пристанищата на ТИМ?
Изброените приятелчета на Борисов, все нямат нищо общо с него!
11:15 26.03.2018
15 Гост
12:13 26.03.2018
16 mediator37
До коментар #11 от "Ама сте":
Нали още Ваньо Танов сложи разходомери на Росенец на Лукойл. Искаш да кажеш, че фейка е дело на Лукойл. Тогава как Лукойл точат нелегално танкери, след като има разходомери? Обясни!Коментиран от #17
12:15 26.03.2018
17 Няма
До коментар #16 от "mediator37":
Да мога да ти го обясня накратко, просто не коментирайте. Все едно ти да си 20 години кардиохирург и някой баба магазинерка да коментира по темата. Че на въпроса Ваньо Танов искаше да сложи ама не сложи на всякъде ( говоря за Лукойл) там е контрабандата. Тука вкарали един танкер и милион глупости се изприказваха. За терем че вкарвали танкери и точели горивото е такава глупост че не си зас.ужава...Просто важното е да не коментирате ако не знаете за кво иде реч.12:58 26.03.2018
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Palin gluposti
13:55 26.03.2018
20 Бай Благой
14:31 26.03.2018
21 istinata
Дедуейт е товароподемност на един кораб. Изразява се обикновено в тонове. Дедуейт включва полезния товар(стоки) и гориво, вода, снабдяване, обслужващи товари и др. Тоест това не е обема на карго танковете а обща товароподемност на плавателният съд. Или по просто казано ако натоварите този кораб с 7000 тона полезен товар тои ще потъне. А размислите за истиноста на статията оставам на всички вас.
Коментиран от #24
14:45 26.03.2018
22 Жеков
17:14 26.03.2018
23 Тиквоукротител
01:25 27.03.2018
24 Браво
До коментар #21 от "istinata":
Отличен коментар!17:20 29.03.2018