Новите промени в пакет „Мобилност“ влошават условията за българските превозвачи. Това каза в интервю за радио„Фокус“ превозвачът Петко Ангелов.
По думите му става дума или за недоразумение, или за измислица на европейските чиновници. Той уточни, че реакция от страна на превозвачите ще бъде предприета, след като стане ясно какво точно се е случило.
„Мисля, че евродепутатите са подвели премиера Бойко Борисов, казвайки, че сме постигнали победа. В момента сме в по-лоша ситуация от преди, защото предишният вариант беше, че шофьорите се прибират на 3 седмици, а камионите остават, докато сега камионите трябва да се прибират на 3 седмици с товар до България и да излизат с товар. Това е измислица на чиновниците, която е много лоша за нас. В първия момент и ние недоумявахме какво се случва, тъй като очаквахме, че с приетата декларация за шофьорите ситуацията ще се подобри, а сега излиза, че с новия вариант, дори и камионът да се прибере празен, не се признава, че се е прибрал“, обясни превозвачът. Петко Ангелов допълни, че предстои всички браншови организации да напишат открито писмо и декларация с искане за разяснение и водене на преговори наново.
Ден след като Комисията по транспорт в Европейския парламент отхвърли част от текстовете на пакета „Мобилност“, срещу които протестираха българските превозвачи, отзивите в България са противоречи заради разнопосочната на моменти информация, съобщи „Фокус“.
Процедурата засега е само в начална фаза. Предстои тя да мине през още няколко етапа.
Информацията, която достигна до медиите в понеделник, разпространена от български евродепутати гласеше:
Евродепутатът Андрей Новаков даде интервю за пресслужбата на Групата на ЕНП в ЕП, в което обясни „след гласуването е отпаднала тоталната забрана за използване на кабините на камионите за почивка, отпаднало е и изискването на всеки три седмици шофьорите да се прибират вкъщи, както и намерението на Комисията международните шофьори да попадат в обхвата на Директивата за командированите работници – тоест, на всеки 72 часа, прекарани в някоя страна членка, да бъдат налагани местните изисквания и местното законодателство“.
Във понеделник вечерта от пресофиса на евродепутата Петър Курумбашев предоставиха обобщени резултати от гласуването по първата част на Пакета за мобилност в Комисията по транспорт и туризъм в ЕП:
Директивата относно командироването на работници да не се прилага по отношение на международния транспорт и транзита, но за сметка на това да се прилага по отношение на каботажа и комбинирания транспорт в частта, в която имаме сухопътен транспорт;
По отношение на ползването на почивката в кабината - водачите няма да могат да ползват нито седмичната, нито намалената седмична почивка в кабината, освен ако не са паркирани на сертифицирани зони за паркиране, които ще трябва да отговарят на дълъг списък с условия като брой тоалетни, душове, пейки за отдих, други санитарни и хигиенни условия, които следва да бъдат съобразени с пола (gender friendly);
Седмичната и намалената седмична почивка ще трябва да се ползва в хотел или на място, осигурено от работодателя;
Компенсацията за намалената седмична почивка ще се ползва задължително преди изтичането на третата седмица, но няма да бъде задължително водача да се прибира вкъщи, а може след предварително подадена декларация до работодателя да избере да ползва почивката си на друго място;
От друга страна, Комисията по транспорт и туризъм прие като задължение на всеки три седмици превозното средство да има поне едно натоварване и едно разтоварване в държавата членка на регистрация; По отношение на правилата за осъществяване на каботажа - разрешен е в рамките на 7 дни от последното разтоварване в приемащата държава членка в хода на входящ международен превоз, при условие че престоя в тази държава-членка не надвишава 48 часа след влизането им на територията на тази държава членка.
Като път към ада, постлан с добри намерения, определи гласуваните текстове в пакет „Мобилност“ Красимир Лалов – зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи. „Поне от тази информация, която получихме и идва от евродепутата Петър Курумбашев, се оказва, че дори това е по-тежкият вариант, отколкото това, срещу което протестирахме. В протеста ни нашите шофьори трябваше да се прибират на три седмици, но сега се оказва, че нашите камиони трябва да се прибират на 15 дни, което е две седмици. Незнайно защо камионът трябва да се прибира, защото той нито има роднини, нито деца, за да си почива при тях, нито има социална отговорност“, коментира Лалов.
Според него това е най-страшният удар, по-страшен от този, който преди това е бил. „Има един куп други недомислия, за които човек се чуди защо официално не е пусната цялата стенограма от това гласуване и от изказванията, се казва, че ние сме победили в една битка, но все още не сме спечелили войната. Това за жалост не е точно така, не ми е ясно това пиар ли е, или неразбиране на проблема. Това, което се е служило, не може да се каже, че въобще е победа в каквото и да е“, допълни той. Лалов заяви, че ще бъде подготвен национален протест срещу гласуваните текстове.
„Ние конкретно ще се разграничим и Камарата на българските превозвачи от Пловдив, поради простата причина, че не срещу това сме се борили, за да стане нещо по-лошо, а да изградим и направим нещо по-добро за българските превозвачи“, коментира Лалов. Той уточни, че може би ще направят една национална среща и ще подготвят национален протест. „Защото дефакто и деюре някой или не казва истината, или заблуждават общественото мнение. Ако трябва да се прави нещо, то ще трябва да се направи културно и нормално. Когато те излъжат, тогава културата отива на втори план. Винаги бих желал в българското общество да се говори честно и открито, колкото и да е болезнено“, каза още Красимир Лалов.
Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камара на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) заяви, че не бързат да се радват за гласуваните текстове. Димитров уточни, че до момента информацията е много разнопосочна. „В никакъв случай не мисля, че това е победа. „Има някакъв напредък във връзка със спането на борда на превозното средство, тоест когато е на паркинг, който отговаря на един куб изисквания. В такъв случай водачът може да спи на превозното средство. Обаче ние не знаем да има такива паркинги“, заяви Димитър Димитров.
Той уточни, че желанието е било докато не бъдат изградени тези паркинги в конкретна държава-членка на всеки 100 км, както е посочил европейският комисар отговарящ за транспорта Виолета Булц, да не може държавата членка да прилага това изискване. „Тоест водачите да могат да спят в превозното средство. А в конкретния случай, ако няма такива паркинги сме длъжни да спим в хотели. Оставяме камиона, не е ясно на кой несигурен паркинг“, допълни той.
Димитров поясни, че има напредък относно най-голямото притеснение на превозвачите - изискването на всеки три седмици шофьорите да се прибират вкъщи. „Но се появява една нова точка, която гласи, че третата седмица трябва да има едно товарене и разтоварване в територията на страната по регистрация. Това за нас е много по-лошо отколкото прибирането на водача у дома. Прибирането на водача може да стане с автобус, с лека кола, дори с камиона, който е празен или с някакъв товар. В случая какво казват – водачът може да не се прибира, тоест оставяме го в Европа, но превозното средство трябва да го приберем с товар до страната на регистрация и трябва да излезе с товар“, коментира Димитър Димитров.
Той допълни, че се получава така, че дори не може превозното средство да се прибере празно. „Става така, че на база нашия внос и износ може да се окаже, че един камион ще чака с месеци докато намери товар за България и от България, или ще извършва превозите от себестойност само и само да отговори на това изискване“, каза още Димитър Димитров.
„Когато имаме пълната информация ще може да кажем да, устройвани или не, не ни. Към момента – удовлетворили са нашите искания, но са вкарали някои нови, които много повече ни утежняват отколкото предните. Това е информацията, с която разполагаме към момента. На тази база определено не сме доволни“, допълни Димитров.
Евродепутатът Ангел Джамбазки коментира за радио „Фокус“, че преждевременните празненства за пакета „Мобилност“ са излишни, тъй като битката тепърва предстои. По думите му въпреки добрите новини има множество нюанси, дори в приетите точки, които тепърва ще будят съмнение. „Самото предложение за плана „Макрон“ беше показателен пример за двойния стандарт, прилаган към страни от Източна Европа", добави той.
„Отпадна текстът, който задължаваше водачите да се прибират по родните си места на 21 дни, но само ако предварително уведомят къде ще почиват на 21-вия ден и то две седмици предварително. Това отново създава затруднения, защото водачът така трябва да си планира транспорта, за да каже къде ще бъде, което за транспорта е дълъг срок и ще бъде трудно. Има още една уловка - в третия документ от пакета се гласува връщането задължението на превозното средство да товари или разтоварва поне веднъж на 21 дни в държавата, в която е регистрирано.