Отидете към основна версия

6 520 28

И колите на трупчета трябва да са с "Гражданска отговорност"

  • гражданска отговорност

Застраховката "Гражданска отговорност" е задължителна за всеки автомобил, който не е със свалени табели и не е с прекратена регистрация, и няма значение дали е в движение, зазимен е в задния двор на къщата, или почива на трупчета в гаража. Това произтича от решение, взето от Съда на ЕС тази седмица. То е по повод на дело, заведено от Гаранционния фонд на Португалия срещу собственичка на катастрофирал незастрахован автомобил, пише novini.bg.

Решението на съда в Люксембург е задължително за всички съдилища на територията в ЕС, които гледат подобни дела.

Алина Жулиана спряла да кара колата си заради заболяване и с години я държала в задния двор, като решила, че щом автомобилът не е в движение, няма защо да плаща застраховка "Гражданска отговорност". Един ден синът й без нейно знание и разрешение взел колата, изхвърчал от пътя и загинал заедно с двамата си спътници. Тъй като колата не била застрахована, португалският Гаранционен фонд изплатил 473 345 евро обезщетения на семействата на жертвите. Но след това, както е по закон, поискал сумата от наследниците на шофьора, причинил смъртоносната катастрофа - неговата майка Алина Жулиана, собственичка на колата, и дъщеря му. Г-жа Жулиана отказала да плати, защото не е карала автомобила, и смята, че не носи отговорност за трагедията. Спорът й с Гаранционния фонд стигнал до Върховния съд на Португалия, който пък се затруднил с казуса и решил да поиска становището на Съда на ЕС в Люксембург, пише в. Сега.

Питането от Лисабон е задължителна ли е застраховката "Гражданска отговорност", ако собственикът на МПС не го използва и го държи непрекъснато в частен имот. И още - има ли право Гаранционният фонд да иска изплащането на обезщетения за пострадали от пътнотранспортно произшествие от собственика на незастрахования автомобил, ако колата е шофирана без знанието и съгласието на притежателя й.

Съдът в Люксембург е категоричен - г-жа Жулиана дължи сумата, предявена от Гаранционния фонд. Евромагистратите посочват, че всяко превозно средство, което не е свалено от регистрация, според правото на ЕС задължително трябва да има платена "Гражданска отговорност". Фактът, че автомобилът е бил паркиран на частен терен и дълго не е ползван, не освобождава собственика му от задължителната застраховка, гласи решението. Освен това Съдът на ЕС посочва, че според португалското законодателство собственикът на колата може да не е виновен за катастрофата, но щом не е застраховал МПС-то си, Гаранционният фонд, който на първо време обезщетява пострадалите, после има право да си поиска от него парите.

Има и по-общо тълкуване на евросъдиите: "Всяко национално законодателство може да предвиди, че когато собственик на превозно средство, участвало в произшествие, не е изпълнил задължението си да застрахова това превозно средство, посоченият орган за изплащане на обезщетения (Гаранционният фонд - бел. ред.) може да предяви иск освен срещу лицето или лицата, отговорни за застрахователното събитие, и срещу този собственик". С други думи всяка държава - членка на ЕС, може да промени своя закон така, че при катастрофа да се търси отговорност не само от виновния шофьор, но и от собственика на колата, причинила ПТП.

Според българското законодателство, ако автомобил без "Гражданска отговорност" причини произшествие, отговорност носи този, който е шофирал, коментира Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи. В тези случаи обезщетението се плаща от Гаранционния фонд, който после си търси парите от водача, не от собственика на автомобила. Ако пък виновният водач е загинал в пътнотранспортното произшествие, обезщетението се поема от неговите наследници. След решението на Съда на ЕС е възможно и у нас след съответна законова промяна да се търси отговорност и от собственика на автомобила.

През 2017 г. българският Гаранционен фонд е изплатил над 28 млн. лв. обезщетения за катастрофи, причинени от водачи без "Гражданска отговорност" или от неидентифицирани автомобили. Освен това през миналата година фондът е одобрил изплащането на 14.784 млн. лв. по 1800 обезщетения, повечето от които са за катастрофи, извършени в чужбина - 1135.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове