Застраховката "Гражданска отговорност" е задължителна за всеки автомобил, който не е със свалени табели и не е с прекратена регистрация, и няма значение дали е в движение, зазимен е в задния двор на къщата, или почива на трупчета в гаража. Това произтича от решение, взето от Съда на ЕС тази седмица. То е по повод на дело, заведено от Гаранционния фонд на Португалия срещу собственичка на катастрофирал незастрахован автомобил, пише novini.bg.
Решението на съда в Люксембург е задължително за всички съдилища на територията в ЕС, които гледат подобни дела.
Алина Жулиана спряла да кара колата си заради заболяване и с години я държала в задния двор, като решила, че щом автомобилът не е в движение, няма защо да плаща застраховка "Гражданска отговорност". Един ден синът й без нейно знание и разрешение взел колата, изхвърчал от пътя и загинал заедно с двамата си спътници. Тъй като колата не била застрахована, португалският Гаранционен фонд изплатил 473 345 евро обезщетения на семействата на жертвите. Но след това, както е по закон, поискал сумата от наследниците на шофьора, причинил смъртоносната катастрофа - неговата майка Алина Жулиана, собственичка на колата, и дъщеря му. Г-жа Жулиана отказала да плати, защото не е карала автомобила, и смята, че не носи отговорност за трагедията. Спорът й с Гаранционния фонд стигнал до Върховния съд на Португалия, който пък се затруднил с казуса и решил да поиска становището на Съда на ЕС в Люксембург, пише в. Сега.
Питането от Лисабон е задължителна ли е застраховката "Гражданска отговорност", ако собственикът на МПС не го използва и го държи непрекъснато в частен имот. И още - има ли право Гаранционният фонд да иска изплащането на обезщетения за пострадали от пътнотранспортно произшествие от собственика на незастрахования автомобил, ако колата е шофирана без знанието и съгласието на притежателя й.
Съдът в Люксембург е категоричен - г-жа Жулиана дължи сумата, предявена от Гаранционния фонд. Евромагистратите посочват, че всяко превозно средство, което не е свалено от регистрация, според правото на ЕС задължително трябва да има платена "Гражданска отговорност". Фактът, че автомобилът е бил паркиран на частен терен и дълго не е ползван, не освобождава собственика му от задължителната застраховка, гласи решението. Освен това Съдът на ЕС посочва, че според португалското законодателство собственикът на колата може да не е виновен за катастрофата, но щом не е застраховал МПС-то си, Гаранционният фонд, който на първо време обезщетява пострадалите, после има право да си поиска от него парите.
Има и по-общо тълкуване на евросъдиите: "Всяко национално законодателство може да предвиди, че когато собственик на превозно средство, участвало в произшествие, не е изпълнил задължението си да застрахова това превозно средство, посоченият орган за изплащане на обезщетения (Гаранционният фонд - бел. ред.) може да предяви иск освен срещу лицето или лицата, отговорни за застрахователното събитие, и срещу този собственик". С други думи всяка държава - членка на ЕС, може да промени своя закон така, че при катастрофа да се търси отговорност не само от виновния шофьор, но и от собственика на колата, причинила ПТП.
Според българското законодателство, ако автомобил без "Гражданска отговорност" причини произшествие, отговорност носи този, който е шофирал, коментира Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи. В тези случаи обезщетението се плаща от Гаранционния фонд, който после си търси парите от водача, не от собственика на автомобила. Ако пък виновният водач е загинал в пътнотранспортното произшествие, обезщетението се поема от неговите наследници. След решението на Съда на ЕС е възможно и у нас след съответна законова промяна да се търси отговорност и от собственика на автомобила.
През 2017 г. българският Гаранционен фонд е изплатил над 28 млн. лв. обезщетения за катастрофи, причинени от водачи без "Гражданска отговорност" или от неидентифицирани автомобили. Освен това през миналата година фондът е одобрил изплащането на 14.784 млн. лв. по 1800 обезщетения, повечето от които са за катастрофи, извършени в чужбина - 1135.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 onq s konq
Коментиран от #4, #17
13:35 10.09.2018
2 стоян
Коментиран от #19, #21, #27
13:43 10.09.2018
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Ахмак
До коментар #1 от "onq s konq":
Евала кон, тоя път изби рибата! :-))))Ама , да не вземат да те послушат ,че тогаваааа!
Жив и здрав
13:46 10.09.2018
5 Eee
13:48 10.09.2018
6 Random
Коментиран от #15, #16
13:58 10.09.2018
7 Гост
или колата редовно си я е карал, ама не са го хващали?
14:01 10.09.2018
8 Русенец
14:08 10.09.2018
9 Анонимен
14:35 10.09.2018
10 груйо
15:09 10.09.2018
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 El comandante
15:16 10.09.2018
13 El comandante
15:16 10.09.2018
14 гост
15:18 10.09.2018
15 аналитик
До коментар #6 от "Random":
Разбира се, че рекет, глоба, ти да не очакваш свирка? Моше да не мами, лъже и шрецаква нема. Катл тяхната Змия-Бог са, онова животинско ангелче Сет. Значи ако искаш да караш нлрмално затрий ГРОБ, ЕС и застрахователите и си карай на воля. Гр. Отговорност е престъпление защото институциите лобират за частникомпании ощетявайки гражданите да плащат катл виновни за извършени от други лица ПТП. ЕК и местните администрации гласували задължителна ГО са за присъди от минимум 16 г. затвор! Не може ти да плащаш, задето някпй кара дрогиран и прави ПТП, това е противозаконно.15:58 10.09.2018
16 аналитик
До коментар #6 от "Random":
Виновен е ЗК и Гаранционния фонд - те са платили за неплатила ГО водачка, ощетявайки другите. Застраховката е колективен риск и не е редно да е задължителна, за неща като шофирането, където много водачи карат като бесни и дрогирани. Трябвало е да не плаща ЗК и фонда, а водачката да се оправя сама. Крадеца е виновен, той е подкарал чуждо МПС и носи отговорност. Вината е персонална. Колата може да е на майката, но сина я взема без разрешение, той е крадец.16:19 10.09.2018
17 Гост
До коментар #1 от "onq s konq":
Нагли НЕНАЯАЛИ СЕЕ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ МУТРИИ16:46 10.09.2018
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 гост
До коментар #2 от "стоян":
Еми няма нужда нито да гледат дали ти е в гаража , нито дали е в движение !!! Просто вземат от КАТ регистрираните , сравняват ги със застрахованите и които липсват , а честито , със срок на давност 5 ГОДИНИ НАЗАД !!!!!! Плюс съответната глобичка естествено и разходите по делото и за съдия изпълнителя !!!! Що ли си мисля , че скоро ще има "специализирани" в такива дела адвокати и съдия-изпълнители !!!! Щото сумичките ще са сериозни даже и без катастрофи !!!!Коментиран от #24
17:20 10.09.2018
20 Бай хойДД
17:21 10.09.2018
21 гост
До коментар #2 от "стоян":
В момента има обявени цени от 2-3 компании за 800-900 лева за коли около 2000 кубика !!!!! За тази година и от сериозни компании !!!! А следващите 1-2 ще ги последват и останалите !! Нали се сещаш какви сумички стават за 2-3 години неплащане с лихви и другите разходи ?? Парното ще ти се види пари за семки !!!17:30 10.09.2018
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Антонн
Тук значи сме ОК,нали КАТ за МПС без ГО прекратява автоматично регистрацията.
След сключване на валидна застраховка,автоматично подновява регистрацията.
21:22 10.09.2018
24 Който
До коментар #19 от "гост":
Управлява МПС по улици и пътища носи административна отговорност. Тук се касае за регресивен иск, в Португалия. Колата не е граждански отговорна навсякъде по света, камо ли ако не се движи, само в България!22:55 10.09.2018
25 гощо
08:46 12.09.2018
26 гнида
14:40 12.09.2018
27 Jordanbrand
До коментар #2 от "стоян":
Ще те глобят като тръгнеш да си правиш новата гражданска.Първо ще те пратят в КАТ да си направиш нова регистрация на колата и там ще ти напишат акт от 250лв.10:46 09.11.2018
28 Аз недоволен
23:09 04.12.2018