Собствениците на стари автомобили ще плащат по-висок данък от догодина. Това реши днес на второ четене парламентът, след като одобри окончателно новата формула за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства.
В него ще се включат два компонента - имуществен, който е на базата на мощността на автомобила, и екологичен - базиран на екологичния стандарт. Около 70 % от собствениците на автомобили у нас ще плащат по-висок данък заради новата формула, приета на второ четене от депутатите в пленарната зала. По изчисления на опозицията - става дума за двойно по-висок данък, докато управляващите обещават, че ставката няма а е с повече от 30 % по-висока, припомня БНР.
Според Евгения Ангелова от ГЕРБ хората ще бъдат натоварени допълнително с минимална сума, но това ще промени навиците им, които в момента не подкрепят опазването на околната среда:
„Хората биха предпочели да дадат, примерно 3000 лв. за стар автомобил - над 20-годишен, с по-ниска екологична оценка, вместо да дадат 3000 лева за автомобил, който е по-малък и има по-висока екологична оценка“, каза Евгения Ангелова.
Данъкът върху старите автомобили ще се увеличи с до 50%, показват изчисленията на депутатите от БСП, които бяха представени по време на второто четене на промените в пакета от данъчни закони. За първи път във формулата се отчита и екологичният стандарт на моторното превозно средство.
Новата формула за изчисляване на данъка върху автомобилите включва два компонента - имуществен и екологичен. Имущественият е свързан с мощността на автомобила, което означава, че колкото по-голяма е тя, толкова по-висока ще е тази част на данъка.
Според Александър Иванов от ГЕРБ екологичният компонент обаче ще компенсира налога при новите автомобили.
„На по-новите автомобили, с по-висока екологична норма, данъкът ще бъде намален. Намаляване на замърсяването означава, на национално ниво, че смъртността може да бъде намалена с 4300 души на 107 000", припомни Александър Иванов.
70% от автопарка в България обаче е стар и има много нисък екологичен стандарт, ако изобщо има такъв, допълни Филип Попов от левицата.
„Кой замърсява повече, бедният човек, който минава 1000-2000 километра на година, за да стигне до болницата, примерно, която му е отдалечена, или богатият, който със скъпия си автомобил, ако ще и с Евро 10 да е, а не с Евро 5, който мина 100-200 000 на година?“, попита депутатът от опозицията Филип Попов.
Павел Шопов от „Атака“ призова коалиционните си партньори от ГЕРБ да преосмислят предложението си.
„Ако този бюджет не е каца с мед, той е един голям кюп, делва с мед. Това не е постната пица отпреди 9 години. На този кюп с мед вие сипвате две лъжички катран. Борисов явно не ви е проследил. Сигурен съм, той не може да огрява навсякъде“, отбеляза Павел Шопов.
До 30% увеличение на данъка очаква собствениците на стари автомобили, обясни председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова преди седмици.
„Данъкът на тези автомобили е изключително нисък, някои от тях плащат данък от порядъка на 6-7 лв., така че 30% не е сума, която би могла да има съществено значение“, посочи Менда Стоянова.
С промените в закона за местните данъци и такси се въвежда и възможността общините да обменят информация. По този начин няма да може повече от един имот да бъде регистриран като основно жилище, което е единственото с право на 50-процента отстъпка от данък „сгради“.
Решено бе прехвърлянето на собствеността върху МПС да става след проверка за платен данък върху него в система в Министерството на финансите. Ще се изисква и декларация от продавача, че няма непогасени други данъци, свързани с превозното средство. Проверката за платен данък ще може да се извърши и с документ, издаден или заверен от общината.
Всяка община ще определя колко точно да бъде данъкът на колите, а в закона за заложени параметри до колко може да се повиши налогът. Увеличението ще засегне около 2,4 млн. коли. Стойността на данъка ще се определя от два компонента - имуществен и екологичен. Годишният размер на налога ще се определя по формула, където двата компонента ще се умножават.
Имущественият компонент ще се състои от две части - мощността на двигателя и годините на колата, които също се умножават.
Границите, в които ще се определят дължимите пари за мощността са:
- до 55 kW включително - от 0,34 до 1,20 лв. за 1 kW;
- над 55 kW до 74 kW включително - от 0,54 до 1,62 лв. за 1 kW;
- над 74 kW до 110 kW включително - от 1,10 до 3,30 лв. за 1 kW;
- над 110 kW до 150 kW включително - от 1,23 до 3,69 лв. за 1 kW;
- над 150 kW до 245 kW включително - от 1,60 до 4,80 лв. за 1 kW;
- над 245 kW - от 2,10 до 6,30 лв. за 1 kW;
При годините на колата стойностите, които участват в формирането на имуществения коефициент, са:
- Над 20 години - 1,1
- Над 15 до 20 години включително - 1
- Над 10 до 15 години включително - 1,3
- Над 5 до 10 години включително - 1,5
- До 5 години включително - 2,3
Екологичният коефициент се определя само от екологичната категория.
- без екологична категория - 1,10-1,40
-"Евро 1" и "Евро 2" 1,10-1,40
-"Евро 3" 1,00-1,10
-"Евро 4" 0,80-1,00
-"Евро 5" 0,60-0,80
-"Евро 6" и "ЕЕV" 0,40-0,60