"Цялото задържане на танкера BADR от 17 ноември 2017 г. досега, както и незаконното престъпно насилие, организирано и изпълнено от „Морска администрация” и „Гранична полиция”, без съмнение ще доведат до сериозна материална и етична отговорност на българската държава". Това пише в разпространена позиция на Либийската държавна корабна компания Libyan Navigator Limited, цитирана от maritime.bg. "Екипажът и флагът на кораба бяха променени с груба сила, прилагана от “Гранична полиция” и “Морска администрация”, заедно с частни охранители", твърди още либийската фирма.
Танкерът БАДР беше задържан от българските власти още през 2017 г. и бе предаден в края на декември 2018 г. във владение на българската фирма, която претендира, че либийската държава й дължи 10 млн. долара. Танкерът бе преименуван на "БДИН" и премина под панамски флаг. Либийските власти обаче твърдят, че случилото се в пристанище Бургас са пиратски действия, и заплашиха, че ще задържат всеки български кораб в свои води. Според тях завземането на танкера е станало с грубата помощ на Граничната полиция и Морската администрация на България. Те обаче отричат да са превишавали властта си. В момента танкерът е в пристанище Бургас. Според Морската администрация - защото може да предизвика екологични проблеми, а според "Булгаргеомин" - за да се реши чисто правен спор.
Двама министри - на външните работи Екатерина Захариева и на транспорта Росен Желязков твърдят, че става дума за частно-правни отношения и гражданско-съдебни спорове. "На първо място, това е и нашето послание към либийската страна и това е спор от частно-правен характер независимо, че е държавна фирма на либийската страна, а от българската страна има приватизирана бивша държавна фирма, която в момента е с частен собственик. Според нас това е гражданско-правен спор и по никакъв начин не трябва да повлиява на двустранните отношения", обяви Захариева. "Стремежът на българската страна, е този казус да се реши възможно най-скоро така, че наистина да не повлияе върху отношенията с либийската страна, защото в крайна сметка разбира се имаме лош и горчив привкус от историята със задържаните български медицински сестри и един либийски лекар. Тъкмо са започнали да се подобряват отношенията. Има български бизнес, който търгува и изнася за Либия. Така че това, което Министерството на външните работи прави, е да изясни казуса, да помогне за решаването му във възможно най-кратък срок, така че повярвайте – правим всичко възможно", добави тя.
Веднага след това обаче правителствената пресслужба обяви, че заради случая премиерът Бойко Борисов е провел телефонен разговор с либийския си колега Файез Сарадж и двамата обсъдили казуса. Както и, че "премиерът на Либия благодарил на Борисов и правителството за тяхната навременна намеса и демонстрираното желание казусът да приключи с положителен за двете страни край". А пък Борисов поканил колегата си и той приел. Така казусът се вдигна на държавно ниво.
“Булгаргеомин” има юридическо право да разполага с морското превозно средство“, обявиха в същото време от новия корабособственик. Оттам нарекоха нещата чисто правен спор. В собщение на компанията бе обявено, че "политизирането на въпроса създава допълнителни усложнения и за двете страни". "Проточилата се близо 30 години сага с либийския дълг към „Булгаргеомин ЛТД” ДЗЗД намери своето законосъобразно решение и за нас будят недоумение опитите на либийската държава чрез клеветническа кампания да отправя внушения, опетняващи български институции и дружество с доказан дългогодишен международен опит, каквото е „Булгаргеомин ЛТД” ДЗЗД.", твърдяха от дружеството
Именно при тази налична ситуация се появява сега и позицията на либийската държавна фирма, представена от maritime.bg. В нея се твърди следното:
"През цялото това време Libyan Navigator бяха и остават единствените валидни и неоспорими корабособственици на BADR. Пренебрегвайки закона и специално пренебрегвайки международното морско право, както и всички горепосочено задължителни съдебни актове и официални документи, неизвестни лица (поне за собственика на кораба), активно подкрепяни от Морска администрация и Гранична полиция и чрез частни охранители (според екипажа и докладите на капитана) на 21 декември 2018 г. се качиха на либийския моторен танкер BADR. Според докладите на екипажа и на капитана, тези охранители са използвали груба незаконна сила и заплахи, принуждавайки либийския капитан и екипажа да напуснат кораба, заменяйки ги с чужденци.
По наше мнение това е чиста и очевидна извадка за криминален „абордаж“.
От 21-и до 27-и всички съответни български власти бяха информирани по всички детайли и бяха надлежно и официално сигнализирани за тези незаконни действия – прокуратурата, Министерството на правосъдието, Министерството на вътрешните работи, Гранична полиция, Морската администрация, Министерството на външните работи.
В момента все още се изчаква съдебно решение за предаването на кораба. Също така е налице и апелативно производство срещу разрешението на Морска администрация за отплаване на кораба.
На 27 декември 2018 г. властите в Панама са преустановили временния сертификат! В момента Морската администрация на Панама финализира формалностите за отписване и връщане на истинския либийски флаг на BADR. Факт е, че от 27 декември 2018 г. фалшивата временна регистрация под флага на Панама е ПРЕКРАТЕНA и това може да бъде просто проверено и потвърдено от Българската морска администрация по каналите на тяхното международно сътрудничество, дори чрез едно телефонно обаждане до техните колеги в Панама – какъвто е нормалният и професионален начин в такива ситуации. За съжаление този факт, както и цялото задържане на BADR от 17 ноември 2017 г. досега, както и незаконното престъпно насилие, организирано и изпълнено от „Морска администрация” и „Гранична полиция”, без съмнение ще доведат до сериозна материална и морална отговорност на българската държава.
Ние, Libyan Navigator Limited, като легитимен и валиден собственик на кораба BADR, ще изискваме и ще търсим само едно – чистото и истинско правосъдие от българската съдебна система и съответните международни съдебни органи и съдилища.
Ще приветстваме всяка реакция от отговорните административни структури на Българското правителство, въпреки че засега не сме много оптимистични за такива, тъй като не сме получили дори едно писмо или отговор на нито един от сигналите и подадените заявки за информация, с изключение на прокуратурата, която информира и през средствата за масово осведомяване, че е започнало наказателно разследване.
Ние вярваме в правните принципи на демокрацията в Република България, като член на ЕС, но в същото време бихме искали да обявим нашето дълбоко разочарование от начина, по който се третираха нашата компания и кораб.
Никога не сме очаквали подобно действие, което показва някои сигнали за пиратство, базирайки се на фалшифицираните подписи на нотариус, на адвокати, на представители на съдебните институции, комбинирано с помощ от държавата (и / или с пасивно безразличие) в страна-членка на ЕС.
Ние просто бихме искали нашият кораб да се върне по подходящ законен начин без допълнителни усложнения. Това ще запази, надяваме се, традиционно добрите ни двустранни отношения и за в бъдеще."