Системата “Бонус малус” ще бъде основно прекроена, преди да бъде обявена пак за обществено обсъждане, научи в. “24 часа”.
Три ще са основните промени, по които се работи, твърдят запознати. Първата ще задължи собствениците да вписват в полицата имената на всички хора, които имат право да шофират колата, на чието име е застраховката. Крайната ѝ цена ще зависи от водача с най-много малус точки.
Обмисля се също дали глобите за водачите при нарушения на пътя изобщо да участват в оценката, или не. Аргумент за изваждането им е, че застрахователите не покриват плащането им, поради което няма основания да участват в ценообразуването.
Работи се и по възможността да се съкрати времето за достигане до бонус точките, т.е. до най-голямата ценова отстъпка, за да може системата да предлага не само наказание за нарушителите, а и реален стимул за добрите водачи от сегашните 12 до 4-5 години.
Предлаганият и оттеглен за преработване вариант предвиждаше цената на полицата да зависи от малус точките на колата, максималната отстъпка от стандартната цена да е до 25%, а оскъпяването - до 300%.
За разработването на промените са предвидени допълнително 2 млн. лв. за консултанта “Ърнст енд Янг”, който подготви първия вариант на системата.
Междувременно полицата може да поскъпне заради наложения мониторинг над Национално бюро “Зелена карта”, предупреждават от бранша. Изискването към нас е до 15 май т. г. да покажем договор с презастраховател. Преговори с водещи чужди компании определили цена от 9 млн. евро.
Много от големите компании обаче отказали да правят двойно покритие на рисковете от пътни произшествия в чужбина със застраховани при тях коли, защото си имали собствени договори с презастраховател.
Ако до 15 май нашата “Зелена карта” не покаже такъв договор, ще ни бъде наложена месечна глоба от 108 000 евро. Разходите по нея ще бъдат покрити от цената на полиците, категорични са хора от бранша.