Изплащането на 10 лева обезщетение на наследници на загиналите в автобусната катастрофа край Своге миналата година е незаконно, съобщиха от Комисията за финансов надзор. Оттам допълват, че регулаторът е взел надзорни мерки срещу дружеството "Бул инс", което трябва да изплати по 50 хил. лева на близките на всеки пътник.
В Комисията за финансов надзор са постъпили шест жалби от близките на седем души, пътували миналия август в автобуса, който катастрофира край Своге.
Припомням, че при трагедията загинаха 20 души, а заради нея трима министри подадоха оставки.
Според комисията, е имало пълен списък с пътниците, което дава основание на наследниците им да поискат обезщетение по застраховка "Злополука с пътниците". Именно това е текстът, заради който от застрахователната компания искат произнасяне от съда.
Застрахователят е категоричен, че в този случай застрахователната полица не се прилага и че очаква съдебно решение, за да изплати обезщетенията.
От Комисията за финансов надзор (КФН) са издали акт за принудителни административни мерки, заради който от "Бул инс" са изплатили символичните 10 лева. Регулаторът обаче е категоричен, че трябва да се изплати цялата законоустановена сума от 50 хил. лева.
В дружеството е направена единствено застраховката "Злополука на пътниците", а "Гражданската отговорност" е в друга застрахователна компания.
По-рано Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи също обясни пред БНР, че 50 хил. лева е обезщетението, което трябва да получат наследниците на всеки от загиналите 20 души в трагедията край Своге през август миналата година по застраховка "Злополука".
"В рамките на няколко седмици застрахователят трябва да изплати на наследниците тази сума, която се разделя между тях".
В предаването "Нещо повече" Тодоров поясни:
"Застрахователят търси от девет кладенеца вода, за да забави плащането. Хората подадоха заявление за плащане на обезщетенията.
"Бул инс" тупаха топката 6 месеца и отказаха да плащат.
Хората се обърнаха към Комисията по финансов надзор, оттам направиха проверка и установиха, че има основание за плащане, наложиха принудителна мярка и принудиха "Бул инс" да плати. Така хората получиха по 10 лева по сметките си. Тези хора са подложени на това унижение, това е един стон на тези хора, които са в безизходица. Следва съдебна сага. Апелът е към премиера, защото знаем, че той загуби трима министри заради този инцидент".
От Асоциацията на пострадалите при катастрофи подават сигнал в Комисията за финансов надзор и тя прави предписание обезщетенията да бъдат изплатени, което компанията изпълнява формално - по 10 лева на трима наследници, обясни ръководителят ѝ Стоян Проданов:
"Тъй като нашата принципна позиция е, че ние не сме в риск, ние изпълнихме формално искането, което обаче не означава, че при решение от страна на българския съд евентуално няма да бъде платено".
Ето и позицията на КФН
По отношение на две от жалбите спрямо застрахователното дружество „ ЗД Бул Инс“ АД са приложени принудителни административни мерки (ПАМ) да изплатят обезщетения по сключената от тях застраховка „Злополука“ на пътниците в средствата за общински превоз. Минималната сума за изплащане по тази застраховка според Кодекса за застраховането е 50 000 лв. за всеки пътник, уточняват от КФН.
Изплащането на сумата от 10 лв. обезщетение за пътник в катастрофиралото превозно средство е противозаконно,
защото законът изрично е предвидил минимална сума от 50 000 лв. за всеки пътник.
Проверката на КФН установи, че при завеждане на претенциите на наследниците пред „ЗД Бул Инс“ АД заедно с писменото искане са представени констативен протокол за пътно-транспортното произшествие (ПТП), препис - извлечение от акт за смърт; удостоверение за наследници; справка от Информационен център към Гаранционния фонд (ГФ) и удостоверение за банкова сметка. Относно документ, който да доказва, че пострадалите са били пътници, трябва да се посочи, че в констативния протокол за ПТП се съдържа подробен списък на пътниците в автобуса. В тази връзка документите, представени заедно със завеждане на претенциите, напълно установяват основанието за изплащане на застрахователното обезщетение.
„ЗД Бул Инс“ АД с писмо с изх. № НЦ-7969 от 09.11.2018 г. е поискало от Национална следствена служба (НСС) отговор на следните въпроси: дали е установено наличието на алкохол и упойващи вещества в кръвта на водача на автобуса, дали за автобуса има издаден лиценз – Удостоверение на пътно превозно средство за обществен превоз на пътници и дали са изпълнени изискванията за случаен превоз на пътници.
Съгласно чл. 106, ал. 5 от Кодекса за застраховането (КЗ) не се допуска изискване на доказателства, за които може да се направи разумна преценка, че нямат съществено значение за установяването на основанието и размера на претенцията и целят необосновано забавяне и удължаване на процедурата по уреждането ѝ.
Поисканите от НСС документи нямат пряко отношение за установяване на основанието на претенциите,
а биха имали значение единствено за възникването на правото на регрес на застрахователя. Ето защо, освен неморално, е и незаконно да се отказва изплащането на застрахователно обезщетение поради това, че НСС не е отговорила на запитването, а представените документи са установили основанието на претенциите.
Освен изведените по-горе доводи и с оглед значимите обществени отношения, които защитава задължителната застраховка „Злополука“ на пътниците в средствата за обществен превоз, изключените от покритие рискове са детайлно уредени в чл. 475 от КЗ. Събитието, за което са заведени претенциите и не попада в хипотезата на нито едно от изброените изключения. Недопустимо е разширяване на законоустановените изключени от покритие рискове, защото обратното би обезсмислило целта й, а именно да обезщети най-ценното - живота, здравето и телесната цялост на пътниците в средствата за обществен превоз.
Наложените от Комисията за финансов надзор на „ЗД Бул Инс“ АД принудително административни мерки са обжалвани от застрахователното дружество пред административния съд, София Област, като
застрахователят е поискал съдът да спре предварителното изпълнение на мерките.
По останалите 4 жалби са открити производства за прилагане на принудително административни мерки, като предстои да бъдат издадени решения в рамките на следващата седмица.
Комисията предприе и ще продължава да предприема необходимите мерки в рамките на законовите си правомощия, за да защити интересите на потребители на застрахователни услуги.