През последните няколко дни в българското общество се вихри дискусия относно рекламната кампания на инициативата "Направи го сега", дело на сдружение ДНК, чийто председател е популярният телевизионен водещ и продуцент Андрей Арнаудов.
Посланията и изображенията по улиците на страната и в мрежата предизвикаха вълна от подигравки и немалко неодобрителни оценки, вариращи от обвинения в проява на лош вкус до дискриминация.
OFFNews се свърза с Андрей Арнаудов, за да поговорим за истинските цели на рекламите и как той приема обществената реакция към тях и към "Направи го сега".
На какво мислите, че се дължи бурната реакция, негативна предимно, на рекламната кампания?
Първо, тази рекламна кампания представлява едва 10% от „Направи го сега“. А благодарение на тази част, към която имаше голяма реакция, всички в последните четири дни говорят за теми, свързани с раждаемостта и демографията, и научиха за кампанията ни. Така че дебатите – предпочитам да не ги наричам негативни реакции или хейт, – които се породиха, макар и двузначни, със сигурност са полезни за темата. В крайна сметка, важни са идеята и целите, които ни водят. Иначе пътят, който всеки може да избере, е различен.
Второ, искам да кажа, че има една група от хора в България, които работят, за да отричат всичко и всички. Но на мен не ми се иска да влизам в този тон. Приемам всички критики от гледна точка на това, че вероятно обществото е станало доста по-чувствително преди всичко благодарение на социалните мрежи и хуморът, който на нас ни се струва абсолютно безобиден, може определени социални групи по някакъв начин да ги засегне. Затова искам да им се извиня. Никаква дискриминационност няма в това, кампанията е насочена наравно и към мъжете, и към жените. Тя цели преди всичко младите да бъдат информирани навреме за това кога да вземат решение да имат деца и какви са рисковете, ако отлагат по-дълго това решение.
Основният проблем може би е това, че голяма част от хората, които критикуват, не са разбрали хумористичния подтекст?
Не, не, не е това основният проблем. Хуморът е относително нещо. Позволете ми да знам, с това съм си изкарвал хляба толкова много години. Едно нещо за Вас може да е смешно, а за мен въобще може да не е. Например: дълги години хората се напикават от смях на това, че мъже, облечени в рокли, правят скечове по телевизията, но на мен това не ми е смешно. Обаче на хората им е смешно, какво, по дяволите, има значение моето мнение.
Но това не е важното. Важното е какво представлява цялата кампания. А цялата кампания всъщност има доста елементи. На първо време, както вече казах, тя се фокусира върху младите и информираното им решение. За тази цел ние правим лекции в цяла България, на които има много по-умни и компетентни по темата хора от мен: има лекари, акушер-гинеколог, демограф, психолог. Тоест хора, които говорят по различните аспекти на темата. Това са лекции из цялата страна. Имаме клипове, които са съвсем сериозни и емоционални, и имат съвсем друго въздействие.
Вече три години събираме мнения и препоръки за това какво трябва да се промени в законодателството и средата, за да се раждат повече деца в България. За първа година осигуряваме 20 бебешки ДНК пакета за 20 от децата, които ще бъдат заченати в рамките на нашата кампания между март и края на декември и ще бъдат регистирани на сайта ни Napravigo.bg. В тях има всичко най-необходимо за децата в първите 12 месеца от живота им – памперси, храна, дрехи, колички и т.н. Цялата кампания става благодарение само на наши лични средства.
Ние не можем да построим училища и детски градини, не можем да вдигнем детските надбавки, но можем да повдигаме различни дискусии и теми, можем да влезем в контакт с бизнеса, можем да се опитаме да направим темата фокус на обществото и може по някакъв начин да накараме държавата да се замисли и създаде различни инструменти за стимулиране на раждаемостта. Това е най-важното.