Последната българска подводница "Слава" пое на последното си плаване от Варна до Белослав, където ще бъде превърната в музей.
През 2011 г. тя бе извадена от състава на Военноморските сили и дарена на Община Варна.
По информация на бТВ в сложната операция по преместването участват 7 спомагателни съда и над 80 души. За целта е предоставен най-модерният влекач у нас. Подводницата трябва да измине около 30 км преход през канала, който свърза Черно море с Варненското езеро. Корабоплаването в зоната е преустановено, пристанището – затворено.
"Слава" е построена през 1959 г. в Съветския съюз по проект "633" или НАТО-клас "Ромео". Носи името "Ленински комсомол" до 1991 г., когато е преименувана на "Слава".
Дълга е 76 метра и е широка 7 метра. Максималната дълбочина на потапяне е 300 метра. Развива максимална скорост на повърхността 15,3 възела, а под вода – 13,2 възела.
В българските ВМС влиза на въоръжение през декември 1985 г. Първият ѝ командир под български флаг е капитан лейтенант Дарин Матеев. През 1989 г. "Слава" е обявена за "подводна лодка първенец на ВМС".
През 1990-те години не се използва активно, поради привършване на ресурса на батерията, която бива сменена през 1998 г. След влизането на България в НАТО подводницата участва в множество съвместни учения, като през 2007 г. участва в учение за спасяване на екипаж на аварирала подводница, завършило успешно. Най-дългогодишният ѝ командир е кап. I ранг Камен Кукуров.
Отидете към основна версия
29 Ноември, 2019 20:13 4 426 21
Последно плаване за последната българска подводница
Подводницата трябва да измине около 30 км преход през канала, който свърза Черно море с Варненското езеро
Снимка: БГНЕС
Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 10 гласа.