Поредна нелепа ситуация при закупуването на електронна винетка. Плащаш винетка за своя автомобил, излиза електронен стикер на друг.
В началото на януари, по традиция, Ирена Лесова решила да подмени годишната си винетка за автомобила. Купила през сайта на тол системата. При плащането с изненада обаче забелязала, че пътната такса е издадена на друг регистрационен номер, различен от въведения от нея.
„Въведох своите данни напълно коректно и, след като преведох сумата, в платежното фигурираше некоректен номер – една буква беше сбъркана”, обясни пред NOVA Лесова.
Така превела 97 лв., колкото е цената на годишния стикер, на несъществуващ или чужд номер. Опитите ѝ да коригира грешката в сайта ударили на камък.
„При самото плащане – ти нямаш видимост на данните, които си въвел - щом потвърдиш плащането – край – парите са вече преведени и грешката е вече налице. Дори да въведеш пари на неактивен номер – отново те таксуват, което не е редно, трябва да има опция за корекции”, възмутено споделя Лесова.
За грешката в системата при плащането Ирена Лесова съобщава и на пътната агенция. Оттам ѝ обясняват, че щом веднъж се е съгласила с общите условия отговорността е нейна и корекции не са възможни.
„Чувствам се измамена. Има някаква нередност, която не е по моя вина и отказват да разгледат случая. Искам парите ми да бъдат възстановени”, категорична е потърпевшата.
След проверка на случая от пътната агенция са категорични, че подобна грешка системата не може да допусне. Нито пък е възможна външна намеса, която да прати платената винетка към друг номер. Затова и няма да възстановят обратно парите въпреки сгрешения номер.
„Няма как това да се реализира, тъй като там няма човешка намеса. При каналите за самообслужване нито едно физическо лице няма достъп до данните, които въвежда потребителят”, обясни проф. Олег Асенов от АПИ пред NOVA.
Не изключват обаче до грешката да се е стигнало заради неизчистена кеш памет от устройството, през което е направено плащането. И това обаче не било бъг в системата.
„Има n на брой сценарии, до които може да се стигне до объркване на транзакциите. В случая има опция да е прекъсната самата транзакция, да се използвани бутони „назад”, страницата да е била презаредена по някакъв начин. Жената съвестно си е попълнила данните, но те в един момент могат да бъдат заменени автоматично с предварително записаните в браузера”, коментира IT специалистът Александър Ненов.
Според него след въвеждането на данните системата трябва да дава възможност за корекция на въведената от шофьорите информация в отделна страница за преглед. Нещо, което в момента системата за плащане не позволява.
Ако корекции се правят на всяка стъпка от плащането обаче може да се стигне до измами от потребителите, оправдават се от АПИ на свой ред.