"В студените дни разчитаме на съзнанието на гражданите да се присъединят към нашите усилия - вместо личните автомобили да ползваме градски транспорт. Градският ни транспорт е вече с над 90% сменен парк, с висок брой електроавтомобили, с 52 километра метро“. Това каза председателят на Комисията по екология в Столичната община Лорита Радева в предаването „Преди всички“, съобщава БНР.
Снижава се диапазонът за въвеждане на мярката зелен билет, която предизвиква голям интерес, уточни Радева. Това означава, че тази мярка ще се въвежда по-често. Столичният общински съвет ще реши днес дали мярката „Зелен билет“ да бъде въвеждана при отчитане на фини прахови частици над 150 микрограма от две станции, а не както досега - на 200 мигрограма.
Осредняването вече ще се прави от 16 часа на предходния ден до 16 часа на деня, предхождащ въвеждането на зеления билет, поясни Лорита Радева. Така Центърът за градска мобилност ще разполага с 8 часа от 16 до 0 часа да организира безплатното паркиране в системите на буферните паркинги. „А хората да знаят, че на следващия ден, излизайки, ще се возят със зелен билет или ще могат да ползват буферните паркинги.“
Финансирането да се насочи не толкова към транспорта, колкото към битовото отопление, препоръчват от „Грийнпийс“ – България като мярка за справяне с проблема мръсен въздух. Аргументът: транспортът има по-малък дял като принос към замърсяването от битовото отопление.
Координаторът на кампании „Грийнпийс“ у нас Меглена Антонова подчерта, че програмата за замяна на уредите за отопление трябва да се надгради и да има възможност за използване на източници без горене. За момента няма по-иновативни предложения за отопление, посочи тя. От екоорганизацията призовават да се търсят по-иновативни технологии от изгарянето на отпадъци например.
Още от 2012 година се обновяват сградите общинска собственост и там горивните инсталации се подменят с по-екологични, обясни Лорита Радева. В момента се изпълнява проект за реновиране на 26 сгради на училища и детски градини и там ще бъдат монтирани слънчеви панели.
Освен изгорелите газове, замърсяването от транспорта идва и от ресуспендираната прах от движението и калните точки – паркиране в затревени площи и строителство, допълни Радева.
Работна група ще предложи създаването зони с ниски емисии от транспортно замърсяване. Това касае автомобилите, които са с по-нисък екологичен клас.
„И в определени дни, когато нивата на замърсяване на въздуха са високи, нашата амбиция е да създадем зони, в които навлизането да е ограничено само за автомобили с висок екологичен клас и ниско замърсяване от своето придвижване“, отбеляза председателят на екокомисията.