Проблемите с услугата, която доставя ЧЕЗ в България, не са от вчера и днес. Български граждани нееднократно са протестирали или срещу високи сметки за ток, или заради това, че токът им се спира често, като понякога конкретното спиране трае часове наред. В годините едни от най-сериозните потърпевши, особено от второто споменато, са жителите на софийския район ''Панчарево'', който е част от Столична община и обхваща няколко села и един квартал. Това са Кокаляне, Панчарево (вече квартал), Плана, Железница, Бистрица, Герман, Лозен, Кривина, Казичене, Долни Пасарел, местността Камбаните, Детски град и множество вилни зони.
Последните негативни сигнали са от жители на Кокаляне и Бистрица, които вече не издържат на този терор, който им носи нерви, коства им пари и ги поставя в ситуация да стоят на студено.
Пред ФАКТИ г-жа Галина Бел, част от УС на ''Сдружение за развитие на Панчарево и Кокаляне, сподели, че на 24 януари (неделя) от 16:00 часа недоволни граждани ще се съберат на Кокалянско ханче, за да протестират срещу терора с честото спиране на тока.
Очаква се и хората от Бистрица, и хората от Казичене също да се организират на протест по този повод.
Ето какво разказа пред медията ни Галина, която живее в Кокаляне:
''Ще започна с малко предистория. Преди три години и малко имахме страхотни проблеми, такива каквито чувам, че в момента има в Бистрица. Имахме спирания на тока по 80 пъти на месец. Излязохме тогава на протест, пуснахме в КЕВР жалба, бяхме по срещи в Столична община, с представители на ЧЕЗ, в Министерството на енергетиката и т.н., и те (б.р. ЧЕЗ) инвестираха някаква сума тук, така поне казаха, за подобряване на инфраструктурата и имаше едно успокоение известно време. Факт е, че направиха подобрения, спор няма. Не е този проблем, който имахме преди. Но от може би 6-7 месеца отново има постоянни спирания на тока, понякога дори и през нощта - например за 5 минути, но доста често. Нещо, което за нас е страшно опасно. Не за друго, а защото на хората им се чупят уредите от постоянното включ-изключ. Скоро, може би преди около месец, пак имаше проблеми. Ние говорим с човек от мениджмънта на високо ниво в ЧЕЗ, с който сме добре запознати покрай протестите ни и проблемите ни. Човекът иначе е много симпатичен, но не може да бъде допустимо повече това. Аз много години не съм живяла в България, пък и съм пътувала по целия свят, и то в държави, водещи се Трети свят, в които съм престоявала по два-три месеца и не е имало никога проблем с тока. Такъв термин, такава терминология като планирано прекъсване, профилактика и т.н., такова нещо не съществува в нито една държава. Говорим за нормалните държави. Има си начини като се правят профилактики, има превключватели и хората не се изключват никога от мрежата. Докато при нас това е един нормалитет и хората дотолкова са свикнали и го приемат, че на никой не му прави впечатление.
Вчера отново имаше проблем, прочели сте на страницата. Последният път аз лично звънях на човека от мениджмънта и може би 15 минути след като му звъннах токът ни беше пуснат. А беше предвидено да се пусне след 3 или 4 часа. Така и вчера. Писах му смс, а той ми каза, че търсели къде е аварията. Ама как ще търсиш в XXI век? Светът е дигитализиран, а ние търсим авария. Недопустимо е да спират тока на хората дори и за 5 минути. А то се случва по няколко пъти. Ние вчера сме били без ток час и половина. И ако не се бях обадила и вдигнала скандал на този въпросния, щяхме да чакаме поне още час и половина, за да ни се пусне токът.''
Освен развалянето на уредите, огромен проблем е и това, че някои хора се отопляват на ток, хора, отглеждащи малки деца.
''Аз съм на пелети, други хора са на дърва. Без ток тези печки не могат да оперират. Не съм специалист в тази област, но помня, че някои хора по време на протестите казваха, че тези печки са като бомби със закъснител. Моята пелетна печка струва 4000 лева и при това включ-изключ... Това е електроника все пак. Кой ще ми покрие на мен разходите, ако нещо се случи?'', запита възмутената гражданка.
''Когато звъня на горещата линия ги питам къде е тази конкретна авария, а те ми казват, че не не знаят и не могат да ми дадат такава информация. Аз, ако не си платя сметката за тока, ще ми го спрат без да ме питат. Но аз като краен потребител нямам никакви права и те могат да си правят каквото си искат с нас. Проблемът е в договора. Едва 24 часа, след като ме оставят без ток, аз като потребител мога да подавам жалби и да имам възражения. А те, ако го спрат за 23 часа и 59 минути, аз нямам никакви права, трябва да го понеса като краен потребител'', каза още Галина Бел.
''Плащаме и безумни сметки. Напрежението трябва да е 220 волта. Хората си мерят, имат си уреди за това, и постоянно токът не е 220 волта. А когато не е 220 волта, ясно е, че се изразходва повече енергия, за да ми се затопли примерно котлонът с цел готвене. И това на нас ни струва пари'', отбеляза тя.
''Истината е такава, че тук (б.р. в район Панчарево) има страшно много нови строежи. И то не малки строежи. Не говорим само за индивидуални къщи, а и за блокчета, затворени комплекси. Тоест, ЧЕЗ постоянно включват нови абонати, но нищо не инвестират в инфраструктурата като цяло и естествено, че ще има проблем като се претовари мрежата'', даде своето обяснение г-жа Бел.