Отидете към основна версия

2 427 43

Експерт: Времето, което българските пилоти прекарват във въздуха, е престъпно малко

  • миг-29-
  • майор валентин терзиев-
  • валентин терзиев

Единият кораб търсил пилота с повреден двигател, а съдовете в операцията нямали сонари, които да търсят самолети на дъното

Снимка: БГНЕС

Над 30 часа продължава операцията по издирването на пилота майор Валентин Терзиев в Черно море, но без успех. През изминалия ден в операцията се включиха 5 кораба, предава Нова ТВ.

Днес съставът им е намален. Изтребителят МиГ-29 с един пилот на борда изчезна от радарите при учение край Шабла малко след полунощ в сряда. Открити са само отломки от самолета и спасителна жилетка.

В ефира на „Здравей, България” по "Нова телевизия" редакторът на списание „Криле” Димитър Ставрев и бившият началник на „Авиоотряд 28” Цвятко Луканов коментираха какви са версиите за падането на самолета и дали е възможно майор Терзиев да е оцелял.

Експертите се обединиха около мнение, че до инцидента се е стигнало заради малкото летателни часове.

„При температура от 17 градуса на водата, шансовете не са големи, дори и Терзиев да е успял да се катапултира. Засега нямаме индикации да е направил това преди катастрофата”, обясни Ставрев. Освен това единият кораб търсил пилота с повреден двигател, посочи той, а съдовете в операцията нямали сонари, които да търсят самолети на дъното."

Майор Терзиев е участвал в нощно учение. Имало е мишена, пусната от друг самолет, която се е ускорила при падането. Според Ставрев парашутът на мишената не се е разтворил напълно и тя е падала по-бързо от предвиденото.

„Полетите над море са едни от най-сложни, тъй като липсват естествените ориентири за самолетоводене. Повърхността е абсолютно равна и трябва да се разчита само на показанията на уредите. Този човек трябва да преодолее инстинктите си и да не гледа какво става извън кабината.

Това е много сложно. Възможно е това да е довело до грешка в полета”, смята редакторът. Той отхвърля версията за технически проблем, тъй като комуникацията с пилота е водена до последно.

Според него времето, което българските пилоти прекарват във въздуха, е „престъпно малко”. Той направи сравнение с американските пилоти, които летят средно по 100 часа, докато българските – между 15 и 20 часа на година. Ставрев посочи и, че двигателят на един от корабите, издирвал майор Терзиев, е имал проблеми.

„Армията е функция на държавата. Каквото става в нея, това се случва и в армията. Военнослужещите полагат неимоверни усилия да се справят с липса на техника, на резервни части, на финансиране”, посочи още редакторът.

Разследват се три версии за инцидента. Според Луканов причините могат да бъдат десетки, но причинени от два фактора – човешка или техническа грешка.

„Трябва да се намери самолетът и да се извади параметърът от полета. Оттам могат да започне тълкуване на нещата.

В българската авиация преди доста години има случай, при който бомба се взриви под крилото на изтребителя. Възможен е вариантът ракетата да се запали и да не се отдели от самолета. Няма откъде да има данни дали е станало това”, заяви бившият военен пилот.

Според него сериозна роля е изиграло и липсата на летателни часове. Той припомни, че когато е бил пилот, е имал около 200 часа във въздуха. За сравнение майор Терзиев за 23 години служба е имал около 700 часа нальот.

„По 15-20 часа годишно, за месец той е имал по 1-2 полета. С половинчати мерки не може да се поддържа авиация”, добави Луканов.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 8 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове