ФАКТИ.БГ

Бетина Дикова: Тежката съдба да си боен пилот в България

Разчита се на късмет и мъжката дума

Публикувана: 12 Юни, 2021 16:00
46 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 3887
Бетина Дикова: Тежката съдба да си боен пилот в България
Снимка: Фейсбук
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.6 от 66 гласа.
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар във "Фейсбук" на Бетина Дикова

Тази снимка е направена през ноември 2014 година от Огнян Стефанов. Това е емблематичен момент за българската военна авиация, защото за първи път бе организиран симпозиум с ВСИЧКИ пилоти в българската армия, с изключение на тези, които в момента са били в бойно дежурство. На нея присъстват дори и летците-курсанти (аз бях един от тях) и това бе огромна чест за всички нас.

В този ден генерал Румен Радев (не президентът, не политикът, а пилотът, ЧОВЕКЪТ, един от нас) изнесе презентация за миналото, настоящето и бъдещето на българската авиация.
Ще напиша всичко от мое име и какво съм изпитала в този момент, но силно вярвам, че и другите са се почувствали така. Очаквах, че това ще бъде поредния ден, в който ни казват колко сме значими, как всичко ще е перфектно, как предстоят невероятни висоти пред нас и всичко е цветя и рози. Сбърках.

Генерал Радев започна своята изповед към нас с история за двете най-важни кошници в живота на всеки летец в българската армия (а и по света като цяло) - започваме своята кариера и авиационен живот с една пълна кошница с късмет и една празна кошница, която е за нашия опит. Пожела ни да напълним кошницата си с опит, преди да сме изпразнили кошницата с късмет. Бях силно впечатлена от този толкова прост и съвършено истински факт.
За жалост по мои наблюдения кошницата с късмет свършва много, много преди да се запълни кошницата с опит и това се случва не защото сме несериозни, мързи ни или сме безотговорни, а защото българската реалност не го позволява.

Снимка: Фейсбук

Бетина Дикова: Тежката съдба да си боен пилот в България

Всеки ден, когато ставах в 4.30 сутринта за полети, моите съученици от гимназията се прибираха от дискотека. Не искам да изпъквам или да се оплаквам, а просто елементарно да обрисувам живота на 20 годишен човек в армията. Завърших военното училище с 45 летателни часа. За 5 години обучение. На 10-тия летателен час летях за първи път сама, а след това 9 месеца не бях доближавала самолет.

Когато взимах шофьорска книжка, трябваше да имам над 26 часа кормуване с инструктор, за да мога да шофирам сама. Естествено двете неща са крайно несравними, но това се случва не защото по-лесно се управлява самолет, а защото няма достатъчно ресурси (техника, гориво, инструкт0ри) за повече нальот.

По тази причина се разчиташе основно на възрастните пилоти, тези които се бяха учили в "старата школа" и бяха завършили военното училище с 5-6 пъти повече летателен опит (над 300 летателни часа). В моите очи те бяха изчезващ вид кадри, видели какво ли не по време на стажа си от 20-25 години и над 2000-3000 летателни часа.

А да си пилот не е професия, това е начин на живот. И с моя начин на живот трябваше да се съобразяват всичките ми близки, приятели, роднини, познати. Сигурно и затова за няколко години в най-близкия ми кръг от хора останаха само колеги - бяхме заедно на стаж, на полети, на лекции, в свободното си време също. Бяхме и приятели, и семейство. Всичко беше съобразено с полетите, цялото ежедневие, хранене, спане, свободно време - всичко се диктуваше от полетите.

Изисква се изключителна отдаденост и всеки един от нас живееше по този начин. Повечето продължават да живеят така. Или поне тези, които все още са живи.
През 2011 година аз влязох в армията, а вече четирима от хората на тази снимка не са сред нас. Ако започна да търся вина в някой, ще я открия в десетки хора и никога няма да стигна до извода, че тя е в пилот, инструктор, техник или ръководител.

Дори няма да е в самата техника. Защото всеки един от тях прави и невъзможното, дава не 100% от себе си, а поне 150%, за да бъде изпълнена всяка една задача.
Може би и това е проблемът. Дълго време се ядосвах, че сме твърде борбени и не се отказваме. Че не се изправихме заедно и да кажем "СТИГА! Така не може да продължава!"

Не успях да се почувствам истински пилот, не виждах светлината в тунела и изгубих надеждата, че един ден и аз ще бъда пилот с опит, като авторитетите в моите очи. Личният ми бунт беше, че напуснах армията през 2019 година, отказах се от пилотската професия и потърсих смисъла на друго място. Дали съм била права или не, е въпрос на лично разбиране.

Не е минал и ден, в който да не се интересувам какво се случва в Българските военновъздушни сили. От моето време в армията до сега има промени към по-добро, но днешните събития показват, че те не са достатъчни.
Все още има огромно обществено неразбиране към важността на ВВС и ресурса, който е необходим за тяхната издръжка.
Много моля всички хора - не търсете вина на най-ниските етажи, там всеки един прави всичко по силите си, дори повече от това, но е крайно недостатъчно. Не всичко зависи от тях.

Днес сме изпълнени със скръб за Терзо - поредния пилот отлетял в небесната ескадрила. А аз мечтая за деня, в който техниците ще изпращат самолети и вертолети без страх и хиляди молби към Бога летците да се върнат живи и здрави, техниката да е готова за повторен полет, а пилотите ще са с препълнени кошници с опит, без да са изчерпили късмета си.

*Заглавието е на ФАКТИ


България

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.6 от 66 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Последния Софиянец
1 Отговор
Ще се намери ли достоен офицер да каже истината на вдовицата?

Коментиран от #4, #33, #39


Оценка:
-4 +55

АУУУУУ
2 Отговор
тези дрънгели ( МИГ И СУ ) трябва да бъдат продадени докато все още може .... и с парите да бъдат купени още Ф16 , но със съвременно оборудване .... защото тези МИГ ове са със оборудване от миналия век .... което значи че са слепи и глухи...... НАШИТЕ ЛЕТЦИ ЗАСЛУЖАВАТ ДА ЛЕТЯТ НА ХУБАВИ ИЗТРЕБИТЕЛИ.... и не е важно какво мислят разни пенсионери и червени тролове в коментари ... от тези коментари нищо не зависи ...ГЛАСУВАЙТЕ ЗА ТЕЗИ КОИТО ЩЕ ПРОДЪЛЖАТ ДА КУПУВАТ НОВО И СЪВРЕМЕННО ВОЕННО ОБОРУДВАНЕ ЗА НАШАТА АРМИЯ ! ТЯ ЗАСЛУЖАВА ТОВА !!!!!

Коментиран от #13, #14, #21, #25, #32


Оценка:
-67 +13

3
Този коментар е премахнат от модератор.
GREAT RESET / Великото Нулиране идва
4 Отговор

До коментар #1 от "Последния Софиянец":


Хамериканците си направиха тест на ракетите.

Оценка:
-7 +38

Софиянец
5 Отговор
Поздрави от мацква, жужето...

Оценка:
-33 +4

6
Този коментар е премахнат от модератор.
Рошко
7 Отговор
Имало едно време и приказката свършва дотук

Оценка:
-1 +15

Боже пази България
8 Отговор
С изключение на пилотите даващи бойно дежурство а не на бойни стрелби България отново нарушава съвета на Борис Трети винаги с Германия никога срещу Русия

Оценка:
-4 +32

Истината е
9 Отговор
Ако трябва да имаме образно казано10 самолета 10 танка 10 ракетни комплекси 1000 войника ама да са както трябва. Сега имаме техника за скръб и войска за дебариум с безброй щабове.

Оценка:
-6 +28

JEFF
10 Отговор
Браво , момиче, но не правим на никого добро , когато се отказваме от мечтите си. За тях трябва да се борим.

Оценка:
-4 +34

АлиАгаДПС
11 Отговор
стига с тия Калдаръм Кокони, струват милиарди на бюджета и за ко, за нищо .

Оценка:
-31 +5

Герб секта ли е
12 Отговор
На ГЕРБ девиза за изборите е "Ред в хаоса" девиз от 33-та Масонска ложа

Оценка:
-3 +22

Ганьовецът е амеба
13 Отговор

До коментар #2 от "АУУУУУ":


Стига сте оплювали руските хвърчила,вземайте си американските таралясници и млъквайте,опротивели сте на всички,никой не ви брои за хомо-сапиенс..

Оценка:
-4 +23

Самолети само на хартия
14 Отговор

До коментар #2 от "АУУУУУ":


Може всеки да купува 🤔

Оценка:
-1 +14

жалко
15 Отговор
Загина момчето, което е жалко, но :
Кой допусна след като няма достатъчно летателни часове, да изпълнява такава сложна задача? Пилота е пенсионер, Кой позволи на пенсионер да лети на техника за 100 ци милиони? Как на тези години пилотите минават медицински прегледи за годност? Всички дето трябва да отговарят за смъртта на момчето, са пенсионирани военнослужещи, дърти лапачи и сега ще изказват съболезнования във всяка медия. Трябва да ги ражалват и да ги изгонят от армията за допуснатата смърт, а не да лицемерничат със съболезнования. Вън хрантутниците "пенсионирани военнослужещи" от армията!

Оценка:
-5 +23

Иван Грозни
16 Отговор
Модерни самолети във ВВС на РБ. Купихме ги и къде са? По джобове, чекмеджета и шкембета. Куваш самолет, изпробваш го , сравняваш го с други подобни от неговия клас и ако трябва плащаш. На магазина вземаш-плащаш и точка. Боко ни направи на големи баламурници със съдействието на лъжливите патриоти. Добре е, че все пак ни дойде акъла/изтрезняхме от големите лъжи/.

Оценка:
-3 +30

Олеле
17 Отговор
Никой не е казал ,че ще бъде лесно, никой не е накарал пилотите да бъдат такива , насила. По принцип съм съгласен с жената писала това, но крайно много ме дразнят такива писаници. По същата логика , аз мога да напиша за съдбата на работника в български завод- с 800 лв чиста заплата - дали му е лесно? Еврейте имат една поговорка- ако не искаш да се обясняваш , не се оплаквай. Пак казвам, всяка професия си носи позитивите и негативите и съответно заплащането и рисковете, но да ми изтъкваш, че ставаш 4:30 за полети , а по това време ,други са на дискотека- тва е доста тъпо и елементарно. Брат ми беше пилот в армията- общо взето , половината година му минаваше в отпуски и компенсации. А ,работникът в български завод, едвам го пускат 10 дни , да иде на някоя почивка, ако въобще може да си я позволи. И да потретя- не омаловажавам професията на никой , малко по-спокойно го давайте с тези драматични статии.

Оценка:
-4 +29

Иван Иванов
18 Отговор
Ами ако ГЕРБ не крадяха,щеше да има пари. Важи и за всички политици след Тодор. Все още има шанс да се върне откраднатото. Но за съжаление нашите офицери от силовите структури също са на хранилката или са страхливци.

Коментиран от #22


Оценка:
-3 +27

ТЕЖКАТА СЪДБА В БЪЛГАРИЯ...
19 Отговор
ДА СЕ ПРАВИШ НА НАТОВЕЦ..И ДА НЯМАШ АРМИЯ И САМОЛЕТИ...ДА ЛЕТИШ В КОВЧЕЗИ!!ДА ИМАШ АТОМНИ ЕЛЕКТРОЦЕНТРАЛИ ...И ДА НЯМАШ ЕЛЕКТРИЧЕСТВО!!ДА СИ В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ..И ДА ТЕ ТРЕТИРАТ КАТО СИГАНИН..ТЪМЕН БАЛКАНСКИ СУБЕКТ!!🤑🤑🤑

Оценка:
-3 +32

Ирена
20 Отговор
Хайде да спрете да мрънкате.

Оценка:
-4 +3

Така е
21 Отговор

До коментар #2 от "АУУУУУ":


Копууваме евтини руски дръгели,евтини коли и -гинем.Ама Ганчо гледа да мине тънко...

Оценка:
-15 +3

Абе
22 Отговор

До коментар #18 от "Иван Иванов":


точно тия самолети са кипувани от бая ти Тодор.Не мисли,че не сме си платили по един или друг начин.

Оценка:
-4 +7

Фершел
23 Отговор
Не знам за къв хей са ни теа самолети само разходи,никаква полза няма от тях ,трябват ни само гранична полиция и охрана на сухопътните граници от емигранти

Оценка:
-9 +8

пролетен МиГ29
24 Отговор
Защо не е имало стюардеса? Тя подсигурява вдигането на самолета.

Оценка:
-15 +3

Аууууууу
25 Отговор

До коментар #2 от "АУУУУУ":


Да си глупав е съдба а не болест. Като пишеш простотии по леко ли ги става.Поне си трай. Пилот ли си че ги определи като" дрънгели"?Миг 29 си е чудесен самолет.А су25 е като ил2 щурмовик (летящ танк).Войната в Афганистан го доказа.Ми24 който бе продаден е чудесен вертолет-огнева подръжка и десант(багаж). Нещо като БМП но в небето. В момента група бивши български военни са командировани в страната в която ги продадоха да обучават новите техници.Да се откажеш от изправна бойна техника е престъпление .Самолета иска ПОДРЪЖКА. Това не е Лека кола.А пилота иска ЛЕТЕНЕ.Приказките че било като колелото и не се забравяло са тъпотии.Ако трябва да лети минимум примерно 100 часа годишно но не го прави летеца вече е в смъртна опасност Аман от боклуци .То не стигат гробаджиите ами и други им пригласят.

Оценка:
-2 +29

Абе
26 Отговор
Оня ден Сидеров -Бялата Златка мънкаше нещо,че губим техника която струвала много пари и...цитирам-"остави че губим хора".Значи за тоя глист бил по важен железора...???..Хора тоя пудел 15години беше в парламента????Потрес....

Оценка:
-3 +13

Факт
27 Отговор
Добре,че си напуснала такава мрънкалница.За 5год обучение-45летателни часа(според твоето мрънкане)Тст под 10часа годишно -нали?А,сега обясни къде си ставала всеки ден в 4.30ч.за полети?

Коментиран от #43


Оценка:
-9 +6

Факт
28 Отговор
Загиналият боен пилот според колегите си е бил много опитен.Бил е на 47 год и за миналата година е имал 15 летателни часа-15 дена по 1 час(примерно),значи не е летял 350 дена годишно?Притеснявам се за неопитните бойни пилоти.

Оценка:
-1 +12

ХАН КРУМ
29 Отговор
ПРЕЗ СЪЩАТА 2014Г ОТ КОГАТО Е СНИМКАТА,СЕ ПОВЕДЕ АВИО ШОУТО НА ВРАЖДЕБНА "ТОВА СМЕ НИЕ".ПРИСЪСТВАХА ХИЛЯДИ ХОРА, А ПОЛЕТА НА ГЕН .РАДЕВ И ВМОМЕНТА СЕ ВЪРТИ В ЮТУБ С МИЛИОНИ ГЛЕДАНИЯ. ИЗПИТАХ ГОРДОСТ,КАТО БЪЛГАРИН.ПОРАЗИ МЕ ,ОБАЧЕ НЕ САМО МАЙСТОРСТВОТО НА НАШИТЕ ЛЕТЦИ, А ГОРДОСТТА И СПЛОТЕНОСТТА НА КОЛЕГИТЕ ОТ ВВС.ВИЖТЕ ФИНАЛА,СЛЕД ,КАТО ПЛЕВНЬО – ПАСТИРКАТА ОЛИГАВИ ГЕНЕРАЛА СЛЕД КАЦАНЕТО.ВСЕКИ МОЖЕ ДА БЪДЕ НАЧАЛНИК ,НО НЕ ОТ ВСЕКИ СТАВА КОМАНДИР.

Оценка:
-1 +13

30
Този коментар е премахнат от модератор.
bg123
31 Отговор
Изтрихте ми коментара, защото изобличава отвратителните практики на българската действителност??

Оценка:
-2 +2

Малко факти
32 Отговор

До коментар #2 от "АУУУУУ":


Причината не е в самолета.Досега катастрофа с миг29 по вина на машината не е имало в нашата авиация.Всички случаи са от пилотски грешки които са в резултат на малък нальот тоест опит. Този самолет има по добри летателни характеристики от Ф16 но не и бойни защото е от друго поколение.След 9 септември така са постъпили с Девоатин 520 и Месершмит 109 Г които са били на въоръжение у нас сменени с як 9.защото били фашистки а и двата самолета са били по добри като техника.Полша още има миг 29 и не мисля че са почитатели на Русия.Техниката се ползва докато има ресурс Най лошото е че България през 50 те години е обучавала по 30 военни пилоти годишно всички преди да постъпят във военното училище са летели на Лаз7 м по 30 часа.Българие не е била по богата.Тези хора са служили след това 10 20 години във военната авиация и обикновенно е преди да навършат 42 години с около 2000 часа нальот Майор Трифонов е на 47 години със 700 часа .Много хора не може да си представят какво напрежение е било за него Чисто физически някой неща след 46 години не могат да се направят Затова пределна възраст за сержантите беше до 46 години и 52 за офицерите.А на 55 те изключват от резерва.Сега какво правят? Невъзможни неща и затова има проблеми

Оценка:
-1 +12

Република
33 Отговор

До коментар #1 от "Последния Софиянец":


До последния.Ти в какви войски си служил ако не е тайна.

Коментиран от #41


Оценка:
-2 +3

Angry Bird
34 Отговор
Абе хора престанете да си величаете професиите! Всяка една е въпрос на личен избор и сама по себе си е важна и необходима на обществото. И аз се гърча, като настъпан червей в работата си и аз съм недоволен от много неща, но си нося кръста, и си трая. И болшинството хора са като мен, май разликата винаги я правят... държавните служители?! Може би защото са консуматори и системата търси начини да ги "оправдае"? Може би... По тази логика всеки ден трябва да има подобни словоизлияния от някой отруден и препатил профи шофьор - негови колеги гинат всеки ден. Или той, те и такива, като тях са без значение? Не броим добавената стойност от дейността им в благополучието на обществото - тази от дейността на военния пилот е определено... Меко казано дотирана! Престанете да героизирате всичко що е заето в администрацията - три дни хванах мазоли в ушите от величието на Кантарджиев и подвизите (почти) на "Списаревски"!

Оценка:
-4 +5

100pera
35 Отговор
Като войник (още по соц-време) бях кашик. Но от тогава помня виц:
Спорят танкист и пилот, чия професия е по-трудна. Решили да си разменят гостувания.
Първо пилотът отишъл при танкиста. А той хитрец - не му дал шлемофон, подкарал напреко на коловозите на полигона на пълна газ. Вътре смрад, прах, друсане... Накрая слезли, пилотът си разтрива цицините и казва "Трудна ти е работата!"
После танкистът седнал в самолета. Ама и пилотът хитър - незабвно след излитането - лупинг. И точно когато били надолу с главите, танкистът почнал да се смее. Същисал се пилотът - направил всички фигури от висшия пилотаж, но оня все се смее. Слезли и танкистът вика "И твоята никак не е лесна!"
Пилотът пита: Ми що се смя през цялото време?
- Ами щото за първи път се нас.ирам надолу с главата!

Оценка:
-1 +8

весо
36 Отговор
С какво професията военен пилот е по-стойностна от хлебаря, който става сутрин много по рано от 04.30ч. ?!? И след като държавата е изхарчила толкова пари по теб да те обучи, накрая си се отказала ?!? Мир на праха му на загиналия пилот , но да го правите национален герой, няма нужда !

Оценка:
-3 +5

един от многото
37 Отговор
А нещо да кажеш за съдбата да си изобщо Българин?

Оценка:
-2 +3

Стига!
38 Отговор
Престанете вече! Загинал е един добър пилот, изпълнил дълга си. Жалко за него и семейството му. Причините вероятно няма да научим.

Оценка:
-1 +7

Достоен беше
39 Отговор

До коментар #1 от "Последния Софиянец":


пожертваният майор Терзиев. Бог да го прости! Сред генералитета и сред адмиралите, в президентството и в правителството достойни български офицери не търси. Всичките стават престъпни съучастници с криене на истината. Такива са най-удобни за американците - гузни, безропотни, наведени, готови да предадат и майките си и децата си. С което е изпълнена целта на занятието, на жертвоприношението. Вече са истински еничари. Ще ни вкарат във война по заповед на САЩ и нато, без да им трепне окото.

Оценка:
-1 +9

д р Вирхов
40 Отговор
На контролните прегледи припадат като епилептици в барокамерата,а после авиолекарската комисия ги изкарва здрави.Резултатите са налице!

Оценка:
-2 +3

Камикадзе 🛩
41 Отговор

До коментар #33 от "Република":


Остави го него, той е служил в Диванни войски-корпус за бавно реагиране. Диванен воин.

Оценка:
-1 +2

Аз Негодника
42 Отговор
Това че не е могъл да катапултира,това че е бил опитен пилот,това че нищо не се казва конкретно,а само се дават някакви загатки,и тия експерти който с нескопосаните си обяснения,още повече засилвата съмненията у хората,за евентолен приятелски огън,който умишлено може би се крие...И колко удобно президента ползва състоянието на армията за да си скрие,връзкарските и слагачески проблеми...Как опитен АС с опит,още стои майор...А пърдящите в офисите вече са Генерали...Как така президента забрави че БСП и Костов който се опитва да качи на власт...Съсипаха и Забогатяха на гърбъ на държавата,сега се оплаква, че състоянието на армията ни е критично...Колко пък и той е справедлив,четеме и за него,и неговите далаверки...ЧЕСТНИЯ РОБОТ ФЕДЯ

Оценка:
-0 +1

Ветеран
43 Отговор

До коментар #27 от "Факт":


Девойчето е "Отварачка"!:) Нали, знаеш какво означава да напуснеш, преди да си изпълнил 15 годишният си договор!:) От това, което е написала разбрах само едно! Жени в никакъв случай не трябва да стават пилоти във ВВС! Дори и да нямат пари ще намерят някой да им плати! П.П!:) Предполагам че знаеш съкращението!:)

Оценка:
-0 +1

НОВИТЕ ЕНИЧАРИ
44 Отговор
Удобни, наведени, намазани, зализани, загрижени да не си загубят местата на употребявани, посветени в омерта, кукли на конци и верни слуги еничари - от такива висши военни има нужда американският господар - слугинаж генерали и адмирали, помияри винаги готови да ближат презокеанските си господари.

Принасянето на човешка жертва - престъпно обвързване във висша степен!

Утре ще ни хвърлят във война с Русия по заповед на своите престъпни господари.

Днешни майкопродавци и отцеругатели - утрешни убийци на децата си, на жените си, на целия български народ.

нАТО е вредно за България. нАТО е врагът на България. нАТО съсипва България. нАТО е в състояние да "самоубие" България.

Оценка:
-0 +1

ВЕДНАГА
45 Отговор
БОЙКО И ЕДНА БОМБА ДА СЕ ЗАКАЧАТ НА МИГ 29 И ДА СЕ ПУСНАТ ЗАЕДНО НА ПОЛИГОНА !

Оценка:
-0 +1

ИНЖ
46 Отговор
Всички знаем истината. Айде да начертаем система от мерки, подплатена със средства и започнем да ги изпълняваме. Иначе ще зациклим на един и същи разговор.

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


ТОП 5