След 12 юли влиза в сила наредба № Н-32, според която всички леки коли и автомобили до 3,5 тона в България трябва задължително да разполагат с нов екостикер. Той ще се издава при преминаване на технически преглед и ще указва "екологичната група" на превозното средство.
Европейският център за транспортни политики смята, че процесът в България не транспонира правилно Директива 2014/45/ЕС на ЕП и на Съвета от 3 април 2014 г. относно периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета, на която е базирана наредба № Н-32.
Директивата гласи, че ако при даден автомобил, минаващ на годишен технически преглед, се установи несъответствие спрямо екологичния стандарт, определен от производителя, повредата задължително трябва да бъде отстранена, за да бъде автомобилът приведен в годност съобразно производствените параметри. Директивата не допуска вариант, при който да има възможност за понижаване или промяна на екологичната категория на преводното средство.
Българският вариант обаче въвежда ново понятие като „екологични групи", което е нещо различно. Тук се създава възможността автомобил, който не отговаря на производствените параметри, да получи стикер за по-ниска "екологична група", без обаче да бъде задължен да отстрани повредата, като така на практика той ще продължи да замърсява. А без съмнение това е предпоставка за корупционни практики в пунктовете за технически прегледи.
С ЕЦТП се свързаха собственици на такива пунктове, защото са притеснени от липсата на неяснота относно това как ще става тестването на автомобилите, колко ще струва въвеждането на софтуера и т.н.
Те повдигат и други интересни въпроси:
1. Вярно ли е, че въпросните нови екостикери са отпечатани още миналата година?
2. Разполага ли КАТ с поне един лицензиран пункт за извършване на технически прегледи?
3. Как ще се реши проблемът с качеството на горивата в България, заради което много често автомобилите няма как да отговорят на производствените параметри по отношение на замърсяването.
Важно да се посочи още, че остава неясно защо е необходимо изобщо да се въвеждат подобни стикери и съответно да се изгражда скъпа система за тяхното разчитане. Известно е, че наличните камери по пътищата и в градовете разчитат без проблем регистрационните номера на превозните средства и така може бързо да се провери те на какъв фабричен екостандарт би следвало да отговарят. Според публикации в медиите инфраструктурата за новата система за екостикерите струва около 300 милиона лева, като освен това се генерира допълнителен харч и за данъкоплатците.
ЕЦТП приветства опитите и усилията на властите за присъединяване на България към семейството на държавите от ЕС с екологичен транспорт. Но и пита чия беше идеята да се прокарва политика, която може да струва твърде много на данъкоплатеца заради риск от наказателна процедура и множество дела, които вероятно ще бъдат заведени срещу държавата.