Транспортният министър Христо Алексиев обвини собственика на заседналия край Камен бряг кораб в безотговорно поведение и подписа заповед за незабавни действия по безопасното му разтоварване, извеждане и задържане до пълното възстановяване на направените от държавата разходи, предаде БНТ.
"Пробойните са най-вероятно в носа, но аз не ги видях, понеже от изтичането на препарата нямаше видимост. Беше минимална видимостта, една педя", каза водолазът Найден Недев.
"Там видимостта беше изключително лоша, значи следва, че има теч на препарат”, обясни той.
Резултатите от пробите, които в събота взе бившият военен водолаз Найден Недев, се очаква да станат готови във вторник. Проби от водата взеха и експерти от Изпълнителната агенция по околна среда, но все още не е ясно какво е количеството на азот в тях. Учени от Института по океанология заявиха, че ако намиращите се на борда три хиляди и триста тона азотни торове попаднат във водата, това ще доведе до екокатастрофа.
"Корабособственикът и застрахователят имат отношение и би трябвало да реагират, но при положение, че те не реагират и явно има пробойни, за мен означава, че държавата би следвало да се намеси спешно, без да губи нито ден", коментира капитан Богдан Богданов от Българската морска камара.
От вчера на мястото на инцидента е командирован изпълнителният директор на ИА "Морска администрация" капитан Живко Петров, за да координира и контролира акцията, съобщиха от министерството. Граждански организации вече изразиха недоволство от липсата на бързи действия и поискаха оставката на ръководството на изпълнителната агенция.
От министерството уверяват, че са предприети необходимите действия и всички отговорни институции са ангажирани през последните дни да намерят най-доброто решение. В прессъобщението цитират министър Христо Алексиев, че няма да толерира безотговорно отношение към здравето на хората, околната среда и нерегламентирани и непрозрачни търговски интереси.
В Турция, откъдето е собственикът на кораба "Вера Су", при такава ситуация държавата се намесва след 48 часа. У нас обаче законът не предвижда конкретен срок.
"Бих създал веднага една група от специалисти и на базата на техния опит и знания да намерим най-доброто решение за облекчаването на кораба", категоричен бе капитан Богдан Богданов.
"В понеделник вечерта времето се влошава, което ще вдигне голяма вълна, наричат го мелтем рибарите и в рамките на три-четири дена този вятър няма да спре”, каза още водолазът.
Морските експерти са единодушни, че при силен североизточен вятър шансът корабът "Вера Су" да се запази цял, са минимални. Единственият шанс за успех според Найден Недев е, ако в спасителната акция се включат и Военноморските сили.