Министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов обяви амбициозни планове за следващите години на среща с представители на Агенция "Пътна инфраструктура" и "Автомагистрали". Плановете включват завършване на АМ "Хемус" до 2027 г., тогава трябва да е готов и скоростният път Видин - Ботевград.
"На срещата бяха поети много конкретни и ясни ангажименти. Ако се правеха такива срещи за по-широката публика, нямаше да се стигне до казуса с плащанията, "ин хаус" процедурите. През последните месеци станахме свидетели на много разкрития за "Хемус", които показаха, че държавата е била поставена в патова ситуация. Това е клопка, икономическа и юридическа, която трябва да решаваме", заяви зам.-председателят на регионалната комисия в НС Йордан Терзийски в студиото на "Денят ON AIR".
Регионалното развитие е тема на коалиционен съвет, който ще се проведе в петък между "Продължаваме промяната" и партньорите им в НС.
Терзийски подчерта, че промените, които се правят, трябва да бъдат добре обмислени, за да не създаде прецедент, който да се интерпретира по грешен начин в бъдеще.
"Ако има добра комуникация с фирмите за "Хемус", най-чистият вариант би бил да се върнат част от платените аванси и да се направи обществена поръчка с ясни условия и плащания. Сегашната ситуация не е изгодна както за самите фирми и държавата, така и за данъкоплатците като ползватели", подчерта депутатът от "Продължаваме промяната" пред Bulgaria ON AIR.
Той уточни, че усилията няма да са концентрирани само върху срока на изпълнение, но и върху качеството на изпълнението и носенето на отговорност за крайния резултат.
"С "ин хаус" процедурата възниква въпросът кой носи отговорност за качеството на магистралата. Когато една фирма е ангажирана с изпълнението, реализацията и контрола, има риск какъв ще бъде крайният продукт", заяви Терзийски.
Депутатът уточни, че тепърва АМ "Черно море" ще бъде препроектирана.
"Трябва да се мисли в перспектива, а не да се гасят пожари и да се правят пиар акции и да се обещават неща за след 2 и 4 г. Въпросът не е кой управлява, а да има хоризонт, който да се изпълнява, независимо коя политическа сила е на власт", убеден е зам.-председателят на регионалната комисия в НС.
Регионалното министерство е планирало много ремонти за тази година и за следващите 4 г.
"Проектите трябва да се бюджетират, а не да се повтаря порочната практика от предните управляващи да се залагат малки суми в това перо и от излишъка в бюджета да се разплащат в края на годината", подчерта народният представител.
Предстои одит на пътищата, за да се види кои са най-належащите обекти, които да бъдат ремонтирани.
"Проблемът не е в парите, а в това как те се разходват и къде са най-приоритетни в момента. Предвиждаме фонд за развитието на общините с 1 млрд. лв. за общински проекти. Ще бъдат финансирани най-качествените проекти, няма да има толерирани кметове на определени партии. Средства ще получават тези кметове, които предлагат качествени проекти, които ще повишат качеството на живот и привличането на чуждестранни инвестиции", уточни Терзийски.
Друг проблем, по който се работи, е събирането на парите от глобите от тол системата. Според госта трябва и да се разшири обхватът ѝ, като тежкотоварните автомобили започнат да плащат за преминаване по второкласните пътища.