Голяма част от учителите смятат, че предложените промени от МОН не трябва да влизат в сила от тази учебна година. Това се отнася пряко за предложението да бъдат намалени домашните работи на учениците.
Директорът на 51-во училище "Елисавета Багряна" и председател на Сдружението на директорите в средното образование - Асен Александров, заяви в студиото на Bulgaria ON AIR, че по отношение на учебното съдържание не се предлагат кой знае какви промени, а предложението за домашните работи със сигурност няма да се приеме.
"Голяма грешка е да се предлагат неща, които не може да се измерва. Непрекъснато се оплакваме, че са ниски резултатите на нашите ученици. Едва ли това е пътят - да улесняваме домашните. Не може учениците, без никакви усилия, да постигат чудесни резултати. В един клас има много амбициозни родители и такива, за които образованието е нищо. Може би най-добрият метод е диференцираното домашно", коментира гостът.
По думите му самостоятелното обучение е един от най-важните методи за ученето през целия живот - да осмислят сами учебното съдържание, а не да им се дава като смлян полуфабрикат в училище.
"Обърната класна стая означава учениците предварително да са запознати с фактите и по време на час само да се дискутират връзките между тези факти", даде пример Александров пред Bulgaria ON AIR.
Училищният директор обърна внимание, че уменията, които се изискват от децата след 10-15 години, са коренно различни от това, което се е изисквало преди 20-30 години.
"Затова непрекъснато трябва да се променя учебното съдържание, но не революционно. По-добре да се изучават по-малко неща, но задълбочено, отколкото много фактология повърхностно. Най-лесно е да видим какво се изучава в най-напредналите образователни системи и по тях да се ръководим", посочи Александров.
Гостът допълни, че изпититe PISA измерват уменията по всички предмети и по този пример трябва да променим формата на изпитите на национално ниво.
"А това ще промени и начина, по който учителите преподаваме и изпитваме. Сега казваме: Няма значение какво знаеш по другите предмети, важно е по "Български език" и "Математика" да знаеш това и това", отбеляза Александров.
Той алармира, че продължава да има дефицити на учители по математика, информатика и природни науки, а стартова учителска заплата от 1360-1370 лв. не може да се сравнява с възнагражденията в IT сектора.
"Часовете се взимат от неспециалисти, за може все пак да се проведат. Учителят по физика често преподава информатика. Правят се опити учителите да се подготвят по няколко учебни предмета - най-малко три. Вторият начин, с което не са съгласни голяма част от учителите, да се отвори пазарен принцип за учителските длъжности, за които има дефицит", обясни Асен Александров.