За много сериозна липса на интерес да се изучават и работят професиите на корабни строители и инженери, алармира Пламен Манушев, вицеадмирал от запаса, който сега работи като консултант военни проекти и развитие в корабостроителния и кораборемонтен завод „Делфин“ във Варна.
Според Манушев отливът от тази професия е от доста години, а в момента броят на студентите е минимален. Въпросът с липсата на кадри в страната е много по-глобален, а на национално ниво е трагичен, обобщи той в интервю за Радио Варна.
По неговите думи нашите училища и университети почти не произвеждат технически кадри и не само морския бизнес, а цялата индустрия в България изпитва остра нужда от такива кадри.
Непрекъснато трябват инженери, като за завод „Делфин“ в момента са нужни 10 – 15 инженера и около 30 – 40 работника, уточни Манушев.
Всяка година той посещава кариерните форуми в университетите, за да се среща със студенти и да търси желаещи да започнат работа при тях. Правят редовни посещения и в училищата както във Варна, така и в цялата страна, с надеждата да привлекат млади хора. В момента има свободни позиции за електроинженери по корабни машини, механизми и корабостроене.
Стипендиите, които дават са по 1000 лева. Първите 6 месеца заплатата е 1800 лева, а след изпитателния срок заплатата нараства до 2800 лева, обясни условията Манушев. На последните Дни на отворени врати завода са посетили близо 700 ученици, но нито един не е проявил желание да работи такава работа, сподели още той.
Като основна причина за липсата на интерес към инженерните и технически професии Манушев посочи средното образование, където се залага основно на това, че парите следват ученика и учители и директори оставят учениците с минимални и почти никакви знания, пишат им оценки само и само, за да държат бройката, която формира годишния бюджет на училището.
Трябва да се намери начин да се говори и с родителите, защото голяма част от тях насочват децата си към езикови гимназии, към IT-специалности, а инженерните професии остават на заден план и за тях не се говори като престижна работа, коментира още Манушев.
Той каза още, че инженерната работа не е толкова тежка физически, защото вече за почти всички дейности има техника и машини, но е много отговорна, изисква се дисциплина, работа, спазване на работното време с определени почивки по 15 минути, а за съжаление децата ни не са научени на ред и дисциплина и голяма част от тях не искат да имат началник – някой да им казва какво да правят.