Отидете към основна версия

1 707 21

Домакинствата могат да спестяват енергия до 10% годишно при по-ясни сметки

  • домакинства-
  • електроразпределителни дружества-
  • тарифи-
  • сметки

„Грийнпийс“ – България с инициатива към институциите и електроразпределителните дружества за ангажиращи и по-разбираеми сметки за електроенергия

Снимка: БГНЕС

От началото на месец юли 2025 г. влязоха в сила нови, по-високи регулирани цени на електроенергията за битовите потребители в България. Предстои милиони домакинства да получат първите си сметки по новите тарифи – в период на икономически трудности и растящи разходи за живот.

В този контекст, днес „Грийнпийс“ – България изпрати официален призив към Министерството на енергетиката, Комисията за енергийно и водно регулиране и трите електроразпределителни дружества в страната. С него настоява, че трябва да бъде разгледана всяка възможност за по-ефективно и устойчиво енергийно потребление, за да може макар и с малко да се намали натискът върху домакинствата, както и да се подпомогне изпълнението на климатичните цели на България.

С писмото си към институциите от организацията обръщат внимание към един често подценяван, но умело прилаган в много държави инструмент за повишаване на енергийната ефективност и спестяване на енергия: модерната, визуално разбираема и персонализирана сметка за електроенергия.

Множество научни изследвания от полето на поведенческата икономика десетилетия наред доказват, че ясното и по-интуитивно представяне на данни от потреблението в месечната фактура влияе на потребителските навици и може да доведе до осъзнато и доброволно спестяване на енергия в размер до над 10% годишно.

Пример за визуализация на данните върху фактура за предоставени електричество и газ през октомври 2019 г. Клиент е малко домакинство в Амстердам, Нидерландия. Диаграмите горе (ляво за електричество, дясно за газ) показват сравнение на потреблението спрямо стандартни домакинства (ток) и жилищни площи (газ). Диаграмата долу показва сравнение на потреблението със същия месец на миналата година, а емотиконите показват дали е отбелязано спестяване или не.

Политиките на Европейския съюз отчитат това и изискват от енергийните доставчици да предоставят на клиентите си графични сравнения, диаграми и дори препратки към съвети за по-устойчиво потребление. Това обаче не са просто регулаторни изисквания. Това е евтин, лесен за осъществяване и доказан в ефективността си инструмент за въздействие върху потребителското поведение.

Освен пестене на енергия, тази практика е ключов елемент в подготовката на потребителите за въвеждане на смарт електромери и интелигентни мрежи, което трябва да достигне и България. В условията на енергийния преход и необходимостта от енергийна демократизация, все повече домакинства би трябвало да придобиват възможност да произвеждат, съхраняват и споделят енергия от възобновяеми източници. За да стигнем до там, гражданите трябва да разполагат с правото на разбираема, персонализирана и динамична информация, която ги ангажира в енергийната система по прозрачен и мотивиращ начин.

Пример за визуализация на данните върху сметката за ток на малко домакинство в Амстердам, Нидерландия. То разполага със соларни панели на покрива. Видно от графиката, от март до септември отдава повече електричество в мрежата, отколкото ползва, от което в тези месеци му се начислява печалба, вместо разход.

Конкуриращите се в условията на либерализиран пазар доставчици в страните от Западна Европа могат да служат за пример на българските електроразпределителни дружества. В месечните електронни фактури или в реално време чрез мобилни приложения там откриваме ясни, оцветени диаграми, сравняващи настоящото потребление с това от минали периоди или със сходни домакинства в града или квартала. Виждаме емотикони, които дават ориентир дали обичайното потребление е надвишено или е реализирано спестяване – на пари или въглеродни емисии. Откриваме персонализирани съвети за пестене на енергия чрез по-правилна употреба на електроуреди или чрез сезонни мерки за енергийна ефективност. Примери от подобни добри практики прилагат и от „Грийнпийс“ – България в писмото си до институциите.

Всички тези идеи могат и трябва да се пренесат върху сметките на българските потребители, вместо скучните и неангажиращи таблици, които виждаме в момента. А въвеждането на такива практики не изисква особени инвестиции от страна на дружествата. Ясната и по-интуитивна визуализация е малка, но конкретна и лесно осъществима стъпка за постигане на енергийни спестявания и за по-чиста околна среда. Защото най-чистата енергия е именно спестената.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове