Г-н Цветанов, още колко години са необходими на България, за да изгради добре функциониращ кадастър и имотен регистър?
Около 15 години, според проекта със Световната банка. На територията на България има 112 служби по вписванията, като във всеки един съдебен район влизат общини и десетки населени места. Така че за пълното въвеждане на единен кадастър и модерен имотен регистър, който се води по имотна партида, а не както досега - по персонална партида, т.е. по трите имена на лицето, се изисква доста време.
Това е трудоемък процес. Във Великобритания например кадастър и имотен регистър се правят повече от 50 години. Ние нямаме намерение да чакаме толкова. Смятам, че изоставането е предимство за България, защото вече могат да бъдат използвани модерни информационни технологии. При наличие на достатъчно финансови средства и човешки ресурси би могло да се реализира и за 7-8 години.
Неотдавна се похвалихте, че Световната банка е повишила оценката на проекта за кадастър и имотен регистър на "задоволителна". Въпреки това от финансовата институция орязаха заема по проекта с 4.8 млн. евро. Защо се стигна дотам?
Според мен това се дължи на по-доброто изпълнение на проекта и постигането на по-голям ефект с по-малко пари. Към момента заемът от Световната банка е в размер на 28.7 млн. евро, а редукцията е 4.8 млн.
Общественото мнение счита, че е по-скоро обратното.
Заемът е подписан през 2001 г. и продължава до март 2008 г. Той е при 15% годишна лихва и за българския данъкоплатец е добре да свършим работата си за по-кратък период от време и с по-малко пари.
Разбирам притесненията на гражданите. Но от друга страна, Световната банка повиши рейтинга на проекта. Това се случва за първи път и е рядко явление дори за проектите, подпомагани от банката в другите европейски държави. Това е професионално мерило за изпълнението от страна на Агенцията по вписванията и на Агенцията по кадастъра.
А когато приключи този проект, с какво финансиране ще продължи изграждането на кадастъра и имотния регистър?
Предвиждаме от началото на 2008 г. да се използват средства от европейските фондове и от бюджета. Работим добре с колегите от кадастъра, като скачени съдове сме. В момента, в който те са готови с кадастралните карти, преминаваме към създаването на модерния регистър по имотна партида.
В столицата вече има възможност да се правят справки чрез интернет. Мрежовият достъп обаче трудно може да бъде определен като добре функциониращ, тъй като не съдържа информация за имотните актове отпреди 1998 г.
Има голяма полемика и недоволство от страна на нотариуси и брокери на недвижими имоти. Трудно ми е да си го обясня при положение че за по-малко от два месеца са направени над 1200 справки. Повече от половината от тези потребители са нотариални кантори и агенции за недвижими имоти. 361 справки са направени през май т.г., а за юни са 872. Човек не би дал пари за услуга, която не му върши работа.
Това не означава, че достъпът чрез интернет е перфектното решение. Напротив, то е временно и дава възможност на нотариусите и гражданите при изповядване на сделката да направят справка от бюрото си. Но между издаването на удостоверението за тежести и изповядването на сделката има период от един до пет дни. В него нотариусът може да провери дали на следващия ден не е станало нещо нередно и дали не е извършена друга сделка.
А за съдържанието на базата - данните действително са от 1998 г., защото голяма част от информацията отпреди това е на хартиен носител. До няколко месеца ще започне въвеждането на стари данни и сканирането на актове, парите са осигурени от проекта на Световната банка. Но нямаме достатъчно човешки ресурс.
Създаването на имотни партиди и включването им в работеща единна информационна система обаче ще отнеме още доста време.
До януари 2008 г. ще имаме информационна система, която ще ни предостави много по-големи възможности. Но тя трябва да бъде изпълнена със съдържание, да се поддържа. И затова казвам, че е трудоемък процес и ще са необходими поне седем години за преминаването от персоналните към поимотните партиди.
Ще има портал, който ще показва на гражданите скица и описание на имота в пет части, от А до Д. Част А е за имота, Б - за собствеността и правата на собственост, В - за чуждите вещни права като право на преминаване, арендни договори и т.н., Г - за ипотеките и Д - за възбраните. От миналата година имаме нов имотен регистър в Балчик, а от тази - в Добрич, Каварна и Благоевград. Но ни чака още доста път, докато имотният регистър се изпълни със съдържание във всички съдебни райони.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.