Отидете към основна версия

17 010 11

Дачов: Големият проблем в имотния сектор е липсата на доверие

  • хаусмайстер-
  • дачов
Ивайло Дачов - управляващ директор на „Хаусмайстер” АД

България е сред държавите с най-висок процент на собственост. Наличието на собствен дом е начин на живот. Българинът все още трудно би си представил да живее под наем, особено по-старото поколение. Собствеността обаче не е само привилегия, но и отговорност. А голяма част от тази отговорност е свързана с поддържането на имота чрез качествен ремонт. Какво се разбира под качествен ремонт и как може да се приложи той на българска почва, обяснява Ивайло Дачов, управляващ директор на „Хаусмайстер” АД в интервю за Факти.бг.

- Господин Дачов, каква е основната цел на „Хаусмайстер  ”  ?

- Основната цел е да повишим значително качеството на обслужване на всички клиенти, които имат нужда от свързани с техния имот услуги. Става дума най-вече за ремонтни и довършителни работи, но също така за интериорен дизайн, за цялостно строителство (строителство насочено към крайния потребител като индивидуални къщи и офиси), а също така и осигуряване на финансиране и специализирано застраховане на всички тези имотни дейности.

„Хаусмайстер” се стреми да предложи 360-градусово обслужване на имотните нужни на хората, така че работещите хора, които правят БВП в България да нямат грижи да се занимават с всички тези дейности по отделно, а да има един или двама мениджъри, които да отговарят за обслужването на техните нужди. Вярваме, че по този начин имаме и тип социална контрибуция, защото смятам, че нивото на услугите в България е ниско и хората, които се нуждаят от спокойствие, за да упражняват своята професия, губят много време да уреждат свои битови въпроси, което те не би трябвало да правят в една страна от ЕС.

В някои отношения сме директни изпълнители на част от услугите, а в други се явяваме хъб за услуги, където хората ще получат на същата цена комплексна услуга.

- Споменахте „цялостно строителство”. Какво точно имате предвид?

- От покупката на парцела до изграждането „до ключ”. Разполагаме със собствени проектанти, архитекти, интериорни дизайнери, т.е. може да започнем от сключването на сделката за покупката на парцела, да извършим градоустройство на парцела, ако се налага, да извадим всички необходими разрешителни и визи за проектиране, след което да построим сградата и да я довършим до ключ. Като междувременно може да осигурим финансиране на всичко това, благодарение на кредитни финансови инструменти, с които разполагаме и да застраховаме този имот.

- Какъв по-различен продукт от този, който се предлага в момента на българския пазар, предлагате?

- Това е комплексност. Важна част играе интериорният дизайнер. Когато клиентът работи с една строителна фирма, мебелна или за интериорен дизайн, той получава продукт ограничен от капацитета на въпросната компания. Ние предлагаме по-широк поглед върху нещата и продукт на по-високо ниво със световен поглед, тъй като работим с различни фирми доставчици и всеки от тях има собствени продукти. Може да изберем най-доброто за парите на клиента. Това е по-високото ниво на обслужване, което особено за интериорния дизайн, е много важно.

Целта ни е да се превърнем в хипермаркет за имотни услуги, както има хипермаркети за строителни материали. Търговията със стоки е развита, но не и тази при услугите и това е по-трудния канал. Услугата е свързана с човешки отношения. Там трябва да може да дадеш и най-доброто човешко отношение на клиента, а не само да му предоставиш един добър ремонт с качествени материали и да му дадеш гаранция. Възвръщаемостта в този бизнес е по-бавна, защото това е свързано с процес, а не с еднократна покупка.

- Какви точно довършителни работи най-често търсят клиентите ви, които са си купили апартамент ново строителство и тези предпочели старо?

- Основният проблем на хората, които не разбират от строителство, а това са 99% от клиентите, е че често купуват „котка в чувал”. Те не могат да видят реалното положение на един имот. Може да се окаже, че има скрити дейности, които винаги са за сметка на купувачите. Този тип проблематика при старите жилища е един, а при новите – съвсем друг.

При старите жилища това най-често са инсталациите, които трябва да бъдат проверени как функционират. Трябва да се провери дали няма скрити течове. Строителството у нас между 1990 г. и 2005 г., когато започнахме да навлизаме в някакви европейски стандартни на строителство, дава много дефекти. И тъй като при някои имоти вече са минали около 20 години, дефектите са доста. При тези отпреди 1990 г. ситуацията като че ли е по-адекватна на очакванията, отчитайки времето.

Големият проблем е при сградите, чиято фасада, дограми на прозорците все още изглеждат добре, но на практика имат скрити дефекти. Там вниманието на купувача не е толкова заострено, защото се гледа предимно външният вид на сградата, на опаковката и често се пропуска съдържанието.

Сблъскваме се с много добро строителство и архитектура със сгради, които са строени преди войната. При новото строителство (след 2008 г.) големият проблем е отново със скрити дефекти заради спестяване от материали или бързане да се построи. Големият дефект в индустриалното строителство, след като настъпи кризата е, че заради необходимостта от съкращаване на разходи, много често се инвестира в една добра фасада, относително добри общи части, но строителят или е бързал, или неквалифицирани работници са полагали инсталации и настилки и съответно има слягане, напукани мазилки. Много голям е проблемът с топло- и хидроизолациите.

- Бихте ли посочили факторите, които да накарат клиентите да се обърнат към професионалист, а не да предпочетат частния майстор, тъй като той ще им вземе по-малко пари?

- Дефакто каква е разликата между Баш майстора и Хаус майстора? Под Хаус майстор бихме искали хората да разбират категория за услуги, а не само компанията, защото съм убеден, че има и други добри компании, които могат да предоставят тези услуги, или ако няма, скоро ще има, защото необходимостта на пазара е голяма.

Ето и трите разлики между Баш майстора и Хаус майстора:

1. Баш майсторът мери на око и дава цена на око. Хаус майсторът мери точно и дава конкретна, прозрачна оферта с количествено стойностна сметка, каквото се прави в голямото строителство. Понякога оферта за две стаи може да съдържа 200 позиции. Ние даваме всичко това да клиента.

2. Баш майсторът при определяне на единичните цени гледа часовника или обувките на клиента и така ги определя. Хаус майсторът има калкулатор, където всичко това е качено на сайта и хората могат да си направят сравнение, т.е. всичко е прозрачно.

3. Баш майсторът взема пари, когато му трябват и колкото му трябват, а пък срокът е за когато стане. При Хаус майсторът има регламентирани плащания при завършен етап на строителство и сроковете винаги се спазват.

- Каква гаранция предлагате на клиентите си?

- За ремонтни и довършителни работи е 1 година, а в определени случаи и 2 години, като поемаме и гаранциите, които са предоставени от производителите на определени строителни материали и аксесоари, когато гаранцията е по-голяма.

- Бихте ли разказали малко повече за калкулатора за ремонт?

- С калкулатора клиентите биха могли сами да пресметнат колко ще им струва определен ремонт. Ако знаят площите, могат да пресметнат всички дейности, които трябва да се направят и да видят колко ще им струва. Много често има допълнителни дейности, които няма как да преценят, че трябва да се направят.

Много хора идват при нас, когато вече са видели цените. Смятам, че изнасянето на цените работи в посока по-добро обслужване на хората.

- На каква база е направен калкулатора?

- Имаме инженерен отдел от 6 души, който отлично е запознат с технологичния процес. Този процес е описан и остойностен. В повечето случаи влиза само цената на труда, но в някои случаи, когато имаме приготвяне на определен материал на място (примерно циментови замазки, грундове, бои) има и цената на материала при определено качество. Ако клиентът иска по-високо качество се добавя разликата в цената на материала. Но в 90% от случаите е цената само за труд.

- Защо компании, които предлагат довършителни работи от А до Я не успяха да се наложат на българския пазар?

- Смятам, че една компания ако работи добре и предлага услуги от А до Я, и се проваля, това е само заради неправилна комуникация. Търсенето за качествени строителни ремонти и довършителни работи е голяма не само в София, но и в някои големи градове като Варна и Бургас.

- Мотото ви гласи „Хаусмайстер – работим по немски”? Как се работи по немски?

- По немски се работи, когато сме честни. Ние искаме да бъдем честни, прозрачни и да сме на страната на клиента. Много често клиентът и баш майсторът са врагове в даден етап от процеса. Искаме да бъдем на страната на клиента каквото и да се случи, защото целта е да повишим обслужването.

- Какво от германския модел може да се приложи на българския пазар?

- Опитваме се да прилагаме всичко, което е свързано с услуги. Тази част с поддръжката, т.е. с профилактиката на имотите не може да я въведем, поради ниската застрахователна култура на българския собственик.  От една страна сме с един от най-високите индекси на собственост в цяла Европа, т.е. хората имат поне по един собствени имот, но от друга – след като придобият имота не отделят достатъчно пари, за да го поддържат и в един момент им се налага максимум на 5 години да правят ремонт. При по-лошо строителство и по-често.

Въпросът с поддръжката има две страни – поддръжка на собствения имот и на общите части. Поддръжката на общите части в българските сгради е в много лошо състояние. От там много често тръгват и проблеми и с индивидуалните имоти.

Големият проблем, с който трябва да се справим всички свързани с имотите в България, е генерално недоверието, което съществува в българския потребител. Той е лъган години наред. Той е супер недоверчив към агента на недвижими имоти, към продавача, който му продава, към баш майстора, който му ремонтира, към банката, която го кредитира, към застрахователя, който го застрахова, защото не вярва, че когато настъпи щета ще му бъде платена. За съжаление, животът на хората в България стана бързооборотен. Те започнаха да планират ден за ден живота си и това, когато бъде отнесено към бавнооборотни процеси, каквито са строителство, ремонти, поддръжка на имота, прави този бизнес труден.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини