Френско турският консорциум между „Еърпортс Де Пари" и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" предложи най-висока цена за концесиониране на софийското летище – 33 млн. EUR. Днес в министерството на транспорта бяха отворени и допуснати до разглеждане офертите и на петимата кандидати подали документи да стопанисват софийския аеропорт. „Както са представени параметрите на това предложение, то повежда в надпреварата за концесията, но предстои комплексна оценка и класация на всички пет оферти”, каза министърът на транспорта Росен Желязков.
На второ място по цена се нарежда обединението „ССБ София Еърпорт ДжейВи”. В него участва датският оператор „Копенхаген Еърпорс", но водещ е „ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ". Той е готов да даде годишно възнаграждение за бюджета от 26.5 млн. EUR. За 24.5 млн. EUR ежегодно плащане е офертата на „Соф Кънект“ с водещ член инвеститорския фонд "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС", базиран в Париж, в партньорство с оператора "Флугхафен Мюнхен", който управлява второто най-натоварено летище в Германия след Франкфурт.
Четвърти с предложени 21 млн. EUR годишна такса остава българската "Фрапорт България“ ЕАД, която е еднолична собственост на "Фрапорт Малта Инвестмънт Лимитед", притежаваща 60% от концесионера на летищата във Варна и Бургас.
Най-ниското концесионно възнаграждение от 20 млн. EUR е от консорциум „Витоша“ с водещ член летищният оператор „Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид" и партньор китайската „Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп".
Важно е да се отбележи, че цената и на петте предложения е значително по-висока от изискването на държавата, която иска минимално концесионно възнаграждение от 15 млн. лв. без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за текущата година.
Кой ще е победителят в надпреварата тепърва ще стане ясно след детайлна оценка на офертите на кандидат-концесионерите, които включват и предложения за инвестиции, развитие на летището. Всички концесионери са готови да платят авансовото искане от 550 млн. лв. Парите трябва да отидат за погасяване на дългове на БДЖ и нови вагони. Всички кандидати също така са съгласни и с изискването за изграждане на трети терминал на летище „София”.
Параметрите на концесията включват отдаване й за срок от 35 години с възможност за удължаване с една трета срока при определени параметри. Основното изискване е концесионерът да реализира инвестиция в размер на 600 млн. EUR. Най-големият разход ще е строителството на трети терминал, което трябва да се случи през първите 10 години от концесията. Независимо от това е необходимо да бъде разширен и Терминал 2. През първите пет години трябва да бъде направен анализ дали е необходима втора писта и ако изводът е положителен, концесионерът се задължава да я построи.
Концесионното възнаграждение е с най-голяма тежест при избора на концесионер – 55%. Останалите 45% са оценка на техническото предложение, което трябва да съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.