Отидете към основна версия

648 10

Феминистка версия на "Лешникотрошачката" ще се играе в Лондон (СНИМКИ)

  • феминизъм-
  • лешникотрошачката-
  • лондон-
  • англия-
  • балет-
  • коледа

Любимият коледен балет вече ще включва суфражетки, борещи се за правата на жените

Снимка: Shutterstock

Суфражетки, заедно със захаросани сливи, ще бъдат героини в нова феминистка продукция на рождественския балет „Лешникотрошачката“ на Английския национален балет, съобщи британският „Телеграф“. Безсмъртната творба на композитора Чайковски за омагьосани играчки и вълшебни сладки ще се играе по Коледа в лондонския театър Coliseum до 12 януари.

Балетът „Лешникотрошачката“ от 1892 г. от дълги години е любимец на публиката покрай Коледа, но сега е актуализиран за съвременна публика, като представя главната героиня Клара по-малко безпомощна. Клара сама ще се справя със злодеите в приказния сюжет, който се развива в нощта на Рождество, вместо да оставя черната работа на Лешникотрошачката – играчка, която в произведението се превръща в очарователен принц. За своите геройства в осъвременената история момичето черпи вдъхновение от група суфражетки (първите феминистки, борещи се за правата на жените), които среща в модифицирана сцена в началото на балетния спектакъл. Присъствието на феминистките прави сюжета приличащ по-скоро на пътуване към себе си, отколкото на обикновена фантазия, обясняват от Английския национален балет.

Класическият балет „Лешникотрошачката“ се развива в навечерието на Рождество през 1820 г. в Нюрнберг, когато семейство Щалбаум подготвя своето коледно дърво и подаръците. Магически производител на играчки на име Дроселмайер раздава на Клара и другите деца подаръци, сред които е и куклата лешникотрошачка. Играчките на Дроселмайер оживяват в полунощ в балета, а Лешникотрошачката води тенекиени войници и джинджифилови хлебчета в битка срещу армия от мишки. В новата продукция Клара е младо момиче, живеещо в едуардиански Лондон (по време на управлението на крал Едуард VII – първото десетилетие на ХХ век). Приключенията ѝ отразяват възникващата надежда на епохата за равноправие на жените.

Клара „се отправя на трансформиращо приключение, изграждайки увереността си и осъзнавайки вътрешната си сила“, казва се в промоционните материали за балета. В оригинала водачът на мишките е неутрализиран, след като Клара хвърля чехъла си по него, което позволява на Лешникотрошачката да убие злодея. Новата версия на Английския национален балет се отказва от чехъла и показва как Клара сама се справя с Краля на мишките. След битката Лешникотрошачката се превръща в принц, който пътува с Клара до Страната на сладкишите. Това пътешествие се направлява от Захарната фея, която в новата продукция е изобразена като майка на Клара и силен женски модел за подражание.

В ролята на Клара в Английския национален балет се превъплъщава младата мексиканска балерина Ивана Буено, а Принц Лешникотрошач е италианският балетист Франческо Габриеле Фрола.

„Пакетът от промени“ в класическия балет е осъществен от хореографите Ариел Смит и Арън Уоткин, които искат да модернизират сюжета. Уоткин казва пред списание Radio Times: „Сега сме в много различно време от онова, в което се е състояла премиерата на „Лешникотрошачката“. Защо Клара да има нужда някой да я защитава? Тя е млада жена, пред която има множество възможности за избор. Става дума за зачитане на традицията, но и за нов поглед към нея. 60 процента от нашата публика за „Лешникотрошачката“ идва на балета за първи път, така че въпросът е как да ги привлечем“.

В балета в последните години са направени редица промени в опит той да бъде по-приятен за съвременните усещания. През 2021 г. „Лешникотрошачката“ на Кралския балет намали броя на танцьорките в танца на вълшебните арабски сладки, за да е напомня представлението на „ориенталистки харем“. Същата година Уелската национална опера проведе образователен курс във връзка с представлението на „Мадам Бътерфлай“, за да образова публиката как произведението е повлияно от „дългата ръка на империализма“.

През 2022 г. Кралската опера беше обвинена в „избелване“ на Мадам Бътерфлай въпреки едногодишните предварителни консултации как да се гарантира, че постановката на операта на Пучини от 1904 г. за японската гейша, изоставена от американски офицер, ще е възможно най-безобидна, припомня segabg.com

Поставете оценка:
Оценка 1 от 5 гласа.

Свързани новини