Отидете към основна версия

9 445 1

Научи се да казваш "Не" вместо "Да"

  • не-
  • работа-
  • урок-
  • да-
  • мениджър

Винаги е по-лесно да кажем „Да“, защото подсъзнателно повечето от нас искат да угодят на хората. Някои ви моли да отделите един час, за да редактирате книгата им за породите котки или да изнесете реч на бизнес вечеря, или пък да ги представите пред публиката на някое официално събитие. И въпреки, че вътрешният ви глас ви крещи „НЕЕЕ!“, едно „Да“ едва, едва се измъква от устните ви.
Да кажем „Да“, когато всъщност искаме да кажем „Не“ ражда само негодувание – обикновено насочено към човека, който ни е помолил да свършим въпросното нещо. Много често негодуванието е насочено и към самите нас, заради това, че не сме били достатъчно силни.
Когато става въпрос за работа обаче, изкуството да кажеш „Не“ не трябва да изисква усилия. Но въпреки това дори и опитният бизнесмен може да се намери в неловката ситуация да не съгласи с нещо, с което не иска.
Лиса Месинджър, CEO на Collective Hub споделя, че всичко се свежда до това колко ценим времето си. Трябва да се научим как да защитаваме и оценяваме времето, с което разполагаме.
„През първите години на моя бизнес аз давах прекалено много от себе си, а прекалено малко се зареждах. Хората постоянно искаха да говорят с мен, да направя нещо за тях, защото съм специалист в сферата си. Но това не означава, че всички трябва да се възползват от това.
Това, което се случва в края на краищата е, че имате 20 уговорени срещи през седмицата, а това ви спира да се съсредоточите върху вашите собствени цени и задачи.
Не се страхувайте да поставите граници и да кажете „Не. Съжалявам, но нямам време.“ Сега вече, когато някой иска да говори с мен по въпрос, свързан с работата, му казвам да дойде и да говори с мен в офиса ми. С удоволствие бих говорила с тях и извън работно време, но само ако е нещо извън работния ми процес.“
Месинджър вярва, че ако някой ви принуди да кажете „Да“, ще ви се ще да се изритате после.
Ще трябва да се справите с вина, страх и притеснение, защото ще се чувствате зле затова, че сте се съгласили да правите нещо, което не сте искали.
„Знам, че някои хора имат репутацията да отказват в последната минута, именно защото са казали „Да“, когато са искали да кажат „Не“ и когато се стигне до заветното събитие, те се чувстват претоварени и се отказват. Но най-лесното нещо, което могат да направят е просто да кажат „Не“, когато първоначално са попитани“, добавя Месинджър.
Джанин Гарнър, също CEO на LBD Group казва, че трябва да бъдем много ясни по отношение на целите си. Освен ако ние сами не работим усърдно за осъществяването им и не пазим личните си граници, никой друг няма да уважава времето ни.
"Това е промяна на фината настройка на мозъка. Наясно съм, че няма как да помогна по възможно най-добрия начин на клиентите си, ако не съм се погрижила първо за себе си. Моите клиенти имат нужда от това аз да кажа „Не“ на всичко, което би им изгубило време и средства. Това е нещо като мускул – колкото по-често казваш „Не“, толкова по-лесно става“, споделя Гарнър.
„Всички ние сме били в ситуации, в които казваме „Да“, защото се чувстваме длъжни или съжаляваме някого. И накрая се озоваваме с онова неприятно чувство в стомаха, когато се съгласим на нещо неприятно за нас.“
Трябва да осъзнаем, че ние сме собствениците на себе си, на живота си и на целите, които искаме да постигнем. Можеш да предоставиш най-доброто от себе си, само ако спреш да правиш нещата, които те разсейват и те спират. Прегледай добре времето, което отделящ на другите и започни да бъдеш малко по-егоистичен, за да се запазиш.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини