Отидете към основна версия

1 615 43

Българите и веганството: Близо 30% споделят, че заменят животинските продукти с веган опции

  • българия-
  • веган-
  • растителна храна-
  • растителна основа-
  • веган храна-
  • вегетарианство

Все повече млади хора предпочитат напитките на растителна основа пред кравето мляко

Снимка: Shutterstock

44% от българите считат екосъобразността и опазването на планетата за важни фактори при избора на хранителни продукти. Това показва скорошно проучване на Данон, проведено през м. март 2024 г. за трета поредна година във всичките пет държави от региона на Централна и Източна Европа. Близо една четвърт от анкетираните (28%) споделят, че поне от време на време заменят някои храни от животински произход с алтернативи на растителна основа. При по-младите поколения се наблюдава все по-голям ръст на предпочитанията към храни на растителна основа пред тези от животински произход, като на най-голям интерес се радват напитките на растителна основа.

Едва 7% от участниците в проучването са заявили, че са вегетарианци, вегани и флекситарианци (хора, които рядко консумират месо), а 69% – че не спазват никакви диети.

Вкусът е най-важен за поколението Z, а ползите за здравето – за възрастните хора.

Напитки на растителна основа - любимец на потребителите

Близо 25% от анкетираните българи консумират растителни продукти поне веднъж седмично. При над 40% от хората на възраст между 18 г. и 24 г., основната причина за това е вкусът им, а за една трета – ползите за здравето. Цялостната статистика за потребителите от всички категории в България показва, че за над 50% ползите за здравето са основната причина при избора им на продукти на растителна основа, за 35% – това е вкусът, а за 14% е положителното въздействие върху планетата.

Проучването разкрива още интересни детайли, като това, че хората най-често консумират растителни напитки за закуска или като част от междинните им хранения. 20% от потребителите съчетават растителните напитки най-често с кафето си, 16% ги пият самостоятелно, а 15% ги използват за десерти.

Любомир Спасов, изпълнителен директор Данон България, коментира: „Когато обмисляме какви нови продуктови иновации да предложим на нашите потребители, вкусът, здравословните ползи, както и грижата за опазване на околната среда са ключовите фактори за нас. Компанията е отдадена на устойчивото балансирано хранене и е лидер в движението за флекситарианството, водено от Alpro."

Хранителни навици

Проучването изследва и склонността към спазване на диети и хранителни навици у българите. Две трети (69%) от респондентите казват, че не спазват определена диета. Тези, които го правят (31%), следват различни режими – от нисковъглехидратни до безглутенови.

Флекситарианците са едва 2% от населението, а други диети на растителна основа са още по-малко популярни в страната. Любопитен факт във връзка с наближаващите празници е, че постът преди Великден е по-малко спазван в България, отколкото в съседни страни като Румъния и Унгария – едва 19% постят под някаква форма.

Поставете оценка:
Оценка 1.9 от 9 гласа.

Свързани новини