Българското овче саламурено сирене става все по-търсено в Европа. А Франция иска български агнета за своя пазар. Това разбраха над 90 български фермери, които посетиха най-голямото животновъдно изложение на Стария континент, което се проведе преди седмица във Франция, предаде NOVA.
Веселина Найденова и съпругът ѝ вече 20 години гледат овце. Започват с 20 животни, а сега се грижат за над 800. Семейството беше част от българската делегация на животновъдното изложение във Франция, където разбират, че у нас изоставаме много в отглеждането на животни – технологично, законодателно и като цяло – професионално.
„Там генетиката е на много високо ниво. Води се селекция, а в България се случва много по-трудно. Фермите са механизирани, модернизирани”, обясни Веселина.
За да е модернизирано овцевъдството във Франция, местните животновъди са направили нещо много просто – сдружили са се в кооперативи.
„България е на опашката в ЕС по сдружаване, а това единствената алтернатива за всички малки и средни животновъдни стопанства. Въпросът е, че ние нямаме законодателства. Във Франция дори една от големите банки е собственост на фермерски кооператив”, обясни Симеон Караколев, съпредседател на Национална овцевъдна и козевъдна асоциация.
Кооперативът във Франция решава най-големият проблем, който имат българските животновъди – бюрокрацията. Обсъдена и възможност за кръстосване на френски месодайни породи с български млекодайни овце, което би било полезно и за двете страни. А българската овца е харесана, защото дава от двете по много. Затова Франция иска наши агнета.
Ако започне износ на български агнета за Франция, то това би било потенциален проблем отчетоха от Националната овцевъдна и козевъдна асоциация.
От бранша се единни затова как най-добре да си партнират европейските с българските овцевъди – с млечни продукти, които били високо ценени. „Средната цена на млечни продукти в този регион беше над 20 евро. Над 80 процента от производството на такива сирена в България – от овче и козе мляко - е за износ. Голяма част от тях са за Западна Европа. Основният клиент на България за овче сирене е Германия. И то не трябва да е само емблема за износ, а да е емблема за България”, обясни Симеон Караколев – съпредседател на Национална овцевъдна и козевъдна асоциация.