Държавата се кани да удари търговците на автомобили втора употреба. И клиентите им. Щяла да предприеме мерки, които да направят вноса неизгоден. Поне според екоминистъра Нено Димов. Той настоява за въвеждането на механизми, които да ограничат, дори да спрат вноса на стари коли над определена възраст, неотговарящи на "определени евростандарти".
Причината - имаме присъда от ЕС за постоянно превишаване на нормите на замърсяване на въздуха с фини прахови частици. И били необходими спешни мерки. На чиновническия прицел попадат и пунктовете за технически прегледи. "Ако пуснат кола, която не отговаря на условията, да им се отнема лицензът и то веднага", призовава Димов. Трябвало да се потърси наказателна отговорност и за фирмите, които сваляли кагализаторите на колите и дори открито се рекламирали като такива.
Кой не би искал да кара нов автомобил? Кой не въздиша, когато мине покрай лъскаво представителство на чужда марка. Или с безпомощно възхищение потъва в телевизионна реклама на "звяр", който никога няма да има. Защо не ударят вносителите на стоки, които убиват българския производител? Ние коли не правим. Да направят неизгоден вноса на плодове и зеленчуци. Или на замразено месо от миналия век. Минава ли им през ума, защо има толкова много салони за коли втора употреба, а луксозните представителствата през повечето време са пусти като провинциални музеи.
Защо никнат като печурки магазините за дрехи втора употреба, наричани сиромашките МОЛ-ове. Чиновниците не желаят да приемат очевидното. Хората нямат пари. Статистика не се яде. Най-евтината нова кола от телевизионните реклами е една годишна средна заплата. В най-добрия случай. И то ако е вярно, че тя вече минавала 1000 лв. Само че кой у нас получава възнаграждението си в средна заплата.
А решение има. И не е необходимо да се стига до крайности. Вместо за нов автомобил да се плаща в пъти по-висок данък, отколкото за стар, да бъде обратното. Дал си в пъти повече пари за нова кола - нека данъкът ти е по-малък. Това може и да не обърне тотално тенденцията, но би довело до някаква регулация. В противен случай, язък за асфалта, дето се лее, щом няма кой да бръмчи по него.
Министър Димов, електромобилите и летящите коли ще се наложат по-бързо, отколкото си представяме. Еволюция и естествен подбор има и при автомобилите. Нека не насилваме ситуацията. Точно в сиромашка България някак не върви. Между другото, щом сме осъдени, имате ли кураж да ударите тези, които се отопляват на твърдо гориво и въздухът около домовете им е канцерогенен. Те са хиляди пъти повече от търговците на автомобили. Няма нужда да отговаряте.