Отидете към основна версия

3 216 15

Войната на "Зелените" срещу втори лифт в Банско е екологичен нонсенс

  • зелените-
  • втори лифт
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Стефан Джендов

„Зелените“ не желаят да коментират факта, че нарочно поставена камера е заснела как само за ден в гората на Пирин влизат 2500 автомобила. Някой може ли да си представи газовете от 2500 коли? Всяка трета кола по магистралата издиша гъст черен пушек. Можем основателно да предположим, че поне 800 МПС-та, навлезли в сърцето на Пирин, са го окадили както закоравял пушач гарова тоалетна. И това е само за един ден. За два дни – 5000 коли. За месец? За година? За пет години?

В същото време лифтът остава най-безшумният, екологично безвреден, щадящ пътеките, земята, растенията и животните транспорт. По-ефирен от лифтовия транспорт е само този с балони с нагорещен въздух. Пирин ще се превърне в истински здрава планина, когато достъпът с коли бъде завинаги забранен. Като в Швейцария.

Или като в националните паркове в САЩ, където туристите ходят между 2 и 5 км от паркинга до туристически център, където плащат таксата си и получават разрешение да тръгнат към къмпинга, който е на още 5 км например. Или както автомобилният транспорт е забранен на безброй уникални природни места, където хората отиват от любов към красивото, а не защото държат любимата бричка да е зад тях и удобно да извадят скарата, че да я изпекат на теферич.

Как ЮНЕСКО промени становището си за разширението на ски зоната на територията на Национален парк Пирин и допусна строителство и на втора кабинка, и на нови писти? Дали в ЮНЕСКО се е промъкнал зъл трол, който не харесва Пирин планина или става дума за пробив на разума, който отключва възможностите за бизнеса, спорта и създаването на дългосрочна перспектива?

Възможността опира до изготвяне на екологична оценка въз основа на представените проекти. Абсолютната забрана за използване на планината за спорт граничеше с терор над цял регион в страната.

Най-голямата лъжа, издигната на плакати и разпространена срещу съответното заплащане бе, че 48 процента от Пирин ще бъдат застроени. Това би било невиждано конструкторско и архитектурно чудо, защото се предполага, че една нова кабинка и още една писта ще отнемат от планината още 46 процента, като ги добавят към сегашните 2.

Лъжата на "Зелените" продължава да се тиражира по митинги и медии

Да, географската истина е, че ски зоната заема едва 2 на сто от цялата планина и в нито една част от територията за ски няма строителство на абсолютно нито едно здание, а не са и съществували планове за подобно строителство. Причината да няма такива планове се коренят в концепцията за осигуряване на перфектни условия за спорт в планината, а всяка постройка би била директна пречка, защото тя изисква още пътища и градска инфраструктура.

Територията, където предстои да бъде извършено разширение на ски зоната, не представлява нито животинско убежище, нито е гора, където хората се разхождат. Районът около днешната писта е познат единствено, защото вече е ски зона. Става дума за труднодостъпна част от планината, която не осигурява нито гледки, нито поляни, нито някога е била използвана за туристически трасета.

Новата кабинка и бъдещата писта предполагат изсичане на зелена маса, но отдавна е ясно, че темпото с което гората се възстановява в Пирин, е около пет пъти по-бързо от обема на премахнатите дървета, където това се прави по законен начин.

Екологичен проблем не стои, никога не е стоял, а това е пределно добре известно на онези, които продължават да лежат на измислицата за 48 процента застрояване и бетониране на планината. Нека пак напомним: ски зоната заема 2 на сто.

В множеството спорове се оказва, че голяма част от противниците на инфраструктурни промени в планината в живота си не са се качвали на ски, нито дори са стигали до склоновете на Пирин. И докато за някои от закотвените в градовете хора ограничението идва от липсата на физически сили да се движат в планината, за други протестът в името на протестирането е проява на гражданска доблест.

Защо бизнесът и здравето на Пирин са неразривно свързани? Само успешният бизнес може да финансира качествена поддръжка на планината. Това означава изграждане на трасета, маркировка, която е видна и нощем, и в лошо време; тоалетни, защото в противен случай планината се превръща в място, по което свободно се носят употребявани салфетки.

Два лифта на Банско гонят много по-голяма цел: окончателно спиране на качването с автомобили в планината. Именно колите са най-грубото вмешателство в опазването на природата! И затова звучи невероятно и нелепо, когато именно представители на „Зелените“ настояват за построяване на повече паркинги.

В същото време българите се прекланят пред онези швейцарски курорти, където оставяш колата си на паркинг и крачиш като муле с всичкия си багаж два километра или повече, само за да стигнеш до курортното селище. О, казват българите – „Ама там каква е чистота! О, ама там, в Швейцария, каква е красота! О, каква е белота! Синьота!“. Там – в Швейцария, където е забранено от години да се пристъпи към курорта с автомобил.

От „Зелените“ в България не желаят да коментират факта, че нарочно поставена камера е заснела как само за ден в гората на Пирин влизат 2500 автомобила. Някой може ли да си представи газовете от 2500 коли? Всяка трета кола по магистралата издиша гъст черен пушек. Можем основателно да предположим, че поне 800 МПС-та, навлезли в сърцето на Пирин са го окадили както закоравял пушач гарова тоалетна. И това е само за един ден. За два дни – 5000 коли. За месец? За година? За пет години?

Само за ден в гората на Пирин влизат 2500 автомобила

В същото време лифтът остава най-безшумният, екологично безвреден, щадящ пътеките, земята, растенията и животните транспорт. По-ефирен от лифтовия транспорт е само този с балони с нагорещен въздух.

Пирин ще се превърне в истински здрава планина, когато достъпът с коли бъде завинаги забранен. Като в Швейцария. Или като в националните паркове в САЩ, където туристите ходят между 2 и 5 км от паркинга до туристически център, където плащат таксата си и получават разрешение да тръгнат към къмпинга, който е на още 5 км например. Или както автомобилният транспорт е забранен на безброй уникални природни места, където хората отиват от любов към красивото, а не защото държат любимата бричка да е зад тях и удобно да извадят скарата, че да я изпекат на теферич.

Важно е да се знае, че изграждането на лифт е жест към всички хора, за които пешеходните преходи са уморителни заради ограничените им физически възможности.

Единствено добре работещият бизнес в планината гарантира, че пешеходните маршрути се поддържат и охраняват. А охраната не може да бъде поверена само на камери – така, както в други природни паркове по света обикалят рейнджъри, същото трябва да се случи и в Пирин.

Специалисти са категорични, че е необходим и триседалков лифт от Бъндеришка поляна до хижа Вихрен (не до върха, а до хижата!). Причината отново е транспортна – твърде много хора искат да паркират направо горе, направо пред хижата.

Който истински милее за природата знае, че планината не е място за автомобили. Дали всеки има силите да се качи до горе? Не, няма. Но кой е казал, че всеки трябва да стига до върха? Така, както хора без крака стигат до Еверест с помощта на съмишленици и приятели, така всеки посетител на Пирин може да покори и най-високото място, ако получи помощ от добър приятел.

Какво казват справочниците за планината, като местообитание на уникални видове?

Официалната информация е, че националният парк Пирин е дом на „2091 вида и подвида безгръбначни животни – паяци, многоножки, насекоми, охлюви и др. От тях 294 вида са редки, 216 ендемити, 176 – реликтни видове, 15 са вписани в световни и европейски списъци на застрашени видове. Безгръбначната фауна е все още в процес на изучаване“.

Наистина ли протестиращите в защита на животинските видове допускат, че през зимния сезон ендемитите и реликтните видове тъкмо решат да се порадват на чистия въздух и да се разходят по снега и хоп – оттам прелита скиор!

От гръбначните животни се срещат 247 вида, сред които са речната пъстърва, обикновена змиорка. Живеят и осем вида земноводни и 11 вида влечуги, още 159 вида птици.

Неоспорим факт е, че там, където бродят хора, животните, които правят съзнателен избор къде да се разхождат и ловуват, съзнателно се отдалечават. Туристите, които обикалят из планината, са много по-голям проблем за всички видове, отколкото инфраструктурата на една ски зона. Организирането само на един бивак и напалването на един лагерен огън може да донесе гибел на мига поне на няколко ендемита и реликтни видове, да не броим паяците. Рибите също не са в обхвата на зимните спортове, на пистите и местата за ски почивка. Влечугите също не се забавляват в снега, те дори не биха избрали да изпълзят насред хората, били те край лагерен огън, на фото сафари или на обикновена разходка сред дърветата. Доказан факт е, че ски съоръженията, както и лифтовете по никакъв начин не пречат на птичия живот.

Защо бизнесът е живо заинтересуван от разширение на ски зоната? Не само заради личния си интерес в ниското на града, където са ресторантите, баровете и хотелите, а защото без добре уредена планина, далеч извън ски зоните, целият регион ще пропадне.

Опашката пред лифта в Банско

Считаме за напълно естествено планинските склонове на Швейцария, Австрия, Германия, Франция да са отлично място за туризъм. И който е бил там знае, че може да се придвижва с километри, като се прехвърля от един лифт на друг. Тихото пърпорене на електрическите макари не пречи на песните на птиците, на игрите на сърните и елените, на пъргавите зайци, на притичващите лисици.

Защо бизнесът в Банско настоява за строителството на втора кабинка към пистите на курорта и разширяване на ски зоната? Защото въпреки великолепните условия и гледки, които предлага планината, теснотията скоро ще е причина за ръст в броя на инцидентите. Все пак идеята е скиорите да се спускат със ските, а не да монтират на каските си огледала за обратно виждане, за да се пазят от онези, които идват в гръб и в същото време да спасят хората пред себе си.

Визията за още една кабинка и увеличаване на мрежата от седалкови лифтове е в основата на екологичния подход към цялата планина, всъщност – към всяка планина. Отказът на държавното ведомство, отговорно за цялата туристическа индустрия, да изготви работеща наредба за къмпингуването, оставя в ръцете на множество институции инициативата за прилагането на практики, които да опазват природата. На този етап затварянето на пътищата за автомобили ще бъде счетено за самоуправство.

Всеки опит да бъде изтъкнат екологичният довод и че колите вредят необратимо и на растенията, и на животните, и на птиците, и на змиите, и на паяците, и на ендемитите, и на реликтните видове се разбива в кресливото изискване „старците, бременните и майките с малки деца“ да стигнат директно до мястото, което считат за достатъчно природно.

Истински герой ще бъде този местен, областен или национален представител на властта, който тегли чертата и преустанови разрушаването на планините чрез навлизане с автомобили на територията на парковете.

Банско през зимата

Тричленният състав на ВАС е излязъл с решение, което противоречи на всички съвременни практики за опазване на природата чрез въвеждане на екологични инфраструктурни решения. На този етап съдът реално гласува в подкрепа на паркинги и бъдещо рушене на планината от всеки човек, който иска да направи това лично или с компания. Това решение противоречи и на одобрението на ЮНЕСКО за бъдещето на Пирин.

На петчленката предстои изключително трудната задача да не обиди решението на колегите си и в същото време да вземе модерно и адекватно решение, което да позволи изработването на дългосрочни проекти, съвместими с европейските екологични норми.

Потребността на хората е да получат свободен достъп до планината. Задължението на държавата е да осигури възможност това да се случва през всяко време на годината сигурно, безопасно и без да причинява щети на природата. Никак не е случайно, че швейцарците разчитат на първо място на лифтове, за да се случва красивият им туризъм.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини