Отидете към основна версия

16 036 71

Къде отиват парите от е-винетки, купени за сгрешени регистрационни номера - потърпевш разказва пред ФАКТИ

  • електронни винетки-
  • бгтол-
  • интелигентни трафик системи-
  • апи-
  • регистрационен номер-
  • е-винетки

Защо не е направен междурегистров обмен и не се ползва базата данни на КАТ за проверка на регистрационен номер при купуване на електронна винетка, пита Цветан Такев

Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

От началото на годината Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) периодично напомня на гражданите, че електронните им винетки изтичат. На 30 януари например АПИ съобщи, че на 1 февруари невалидни стават над 226 хиляди винетки.

Вчера – 2 февруари, в социалните мрежи IT експертът Цветан Такев разказа за своя „сблъсък“ с онлайн купуването на винетка. „Грешката ми е, че съм нервиран, бързам и т.н., но пък в същото време ми трябва да закупя винетка. Та бъркам, вместо „СО“, пиша „С0“ с нула“, написа Такев и разказа как тази грешка му струвала точно 97 лева, колкото е сумата за годишна винетка. Причината - след като купил винетка, но сбъркал регистрационния номер на автомобила си, му се наложило да купи втора. От ФАКТИ се свързахме с него, за да разберем повече. Припомняме, че Такев е идеен разработчик на системата за електронно управление Съвет.БГ, за която вече сме разказвали.

Как така при грешка в закупуване на електронна винетка, тази грешка не може да се поправи по никакъв начин, защо не е направен междурегистров обмен и не се ползва базата данни на КАТ за проверка на регистрационен номер при купуване на винетка и къде отиват парите, които са събрани от винетки, купени за недействителни регистрационни номера – това са въпросите, които Цветан Такев има към българските институции.

„Това е проблем на национално ниво“, коментира Такев и разказа: „Аз решавам да си закупя винетка. Купувал съм си през БГТОЛ и там първото нещо, което ми направи впечатление е, че няма опция да си взема фактура за тази винетка. Тоест плащаш с карта и директно ти показва, че плащането е минало. Започваме с това, че аз исках да си взема фактура. Реших да направя плащането през мобилен оператор, който се води “Payment processor”, защото БГТОЛ не издават фактура. Отварям сайта на оператора, купувам си винетка, но в бързината вместо „СО“ въвеждам „С0“. Системата ми приема този номер. Платих си винетката и исках да взема фактура, но никъде не ми излезе опция за подаване на данни за такава. Ако платиш например през фирмена карта, не мога да разбера как можеш да осчетоводиш тези пари, при положение, че не ти дава опция за фактура. Това беше първото нещо, което ми направи впечатление.

Второто нещо е, че ми взе парите, аз разпечатах и видях, че в „С0“ „0“ е нула, а не е буквата „О“. Зачудих се и си казах, че най-нормалното нещо, което може да се направи е една връзка с регистъра на КАТ. В крайна сметка, когато си плащаш данъци например, дори при частни системи за електронни плащания, винаги има връзка с данъчната система на дадената община, излиза ти партидата и т.н. и по този начин могат да се елиминират грешките. Когато въведеш регистрационен номер на автомобил, най-нормално е да се направи връзка с регистъра на КАТ и да се види съществува ли такъв регистрационен номер. Реално ти можеш да напишеш нещо в свободен текст и да купиш винетка за това нещо“.

„Това е пълна глупост“, коментира той. „В държавата се създаваха междурегистрови обмени, уж вързаха всички държавни администрации през система RegIx за междурегистров обмен, а в крайна сметка тук това нещо не е вързано с регистъра на КАТ“, допълни Такев.

„Казах си, че сигурно аз не съм първият човек, който е направил грешка – ще звънна на БГТОЛ. В крайна сметка всички коли, в който двама човека спят в колата и те снимат, са на БГТОЛ. Свързах се с тях, те ми казаха, че имало някъде на сайта им някакъв нормативен документ, в който пишело, че не връщали пари, нямало какво да направят, доставчикът бил друг - „Интелигентни трафик системи”. Попитах БГТОЛ защо нямат връзка за проверка на регистрационен номер, те отново обясниха за наредбите и т.н. Много важно уточнение е, че се опитвах да се свържа с БГТОЛ около 30 минути – не зная колко пъти им звънях, никой не вдигна, а в момента все пак е кампанията за купуване на годишни винетки“, разказа той.

След разговора с БГТОЛ, се обадил на „Интелигентни трафик системи” АД, които са национален доставчик на услуги за електронно таксуване на пътни такси - електронни винетки и тол, и са официален партньор на Агенция „Пътна инфраструктура”.

„Звъннах на „Интелигентни трафик системи”, те ми казаха същото нещо – че няма как да ми върнат парите, трябвало да внимавам. И тях попитах не са ли направили връзка с КАТ за проверка на регистрационен номер, защото всеки може да напише някаква глупост и да плати винетка на това нещо. Оттатък имаше просто едно мълчание. Не може да се коригира, не могат да ти върнат парите, не може нищо“, каза Такев.

„Въпросът сега е къде отиват тези пари, защо не може да се върнат. Сега ще пиша и на Комисията за защита на потребителите да излезе със становище защо пък не могат да ти върнат парите и не могат да направят корекция на купена винетка. Абсолютно пълен абсурд е това нещо“, каза още той.

В крайна сметка получава отговор, че парите няма да бъдат върнати. Годишната винетка обаче му е нужна веднага и на Цветан Такев му се налага да купи нова. „Освен да си купиш нова, друга възможност нямаш“, каза той.

“При всички частни онлайн търговци, когато от един онлайн магазин си купиш нещо, имаш опция до 14 дни да върнеш продукта и да ти върнат парите. Надявам се Комисията за защита на потребителите да подходи така и с държавната структура. Не зная дали е държавна или на някаква концесия тази структура, но в крайна сметка е нормално, когато купиш някакъв продукт онлайн, в 14-дневен срок и при жалба, да ти върнат парите“ коментира Такев.

От ФАКТИ вчера изпратихме запитвания към АПИ, БГТОЛ и „Интелигентни трафик системи” АД. Попитахме ги има ли възможност за издаване на фактура при купуване на винетка; има ли връзка между регистъра на КАТ и системите за купуване на електронна винетка и ако не, защо; има ли възможност за редакция на сгрешен регистрационен номер и ако не, защо и къде отиват парите от електронни винетки, купени за недействителни регистрационни номера. Към този момент нямаме отговори, но ще продължим да чакаме.

Преди броени минути пък получихме обаждане от „Интелигентни трафик системи” АД, които ни увериха, че ще получим отговори на въпросите си утре. Очаквайте тази информация утре във ФАКТИ.

Цветан Такев от своя страна вчера също изпраща запитване към „Интелигентни трафик системи” АД чрез контактната форма на сайта им. Към този момент, той също не е получил отговор.

Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 94 гласа.

Свързани новини