Отидете към основна версия

4 138 151

Когато законът няма значение, а флексът е по-силен от историята

  • паметник на съветската армия-
  • демонтаж-
  • спор-
  • закони-
  • съгласуване

Демонтирането/премахването на Паметника на Съветската армия отвори полюсни дебати в обществото

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Демонтирането/премахването на Паметника на Съветската армия отвори полюсни дебати в обществото. Горещи страсти има и от двете страни – както „за“, така и „против“. Но това са полюсни политически окраски, на които сме свикнали. Част от ежедневието ни са. Леви, десни, централно-либерални, сглобково некоалицонни – всякакви. Политическите окраски са едната част на монета, другата част е държавността. Дори и в даден момент да има политическо мнозинство, което е решило да направи нещо въпреки съпротивата на по-малката част от обществото, е добре това да става по законен път. Нали се бием в гърдите, че живеем в правова държава.

Така ли е…
След като бутането, демонтажа, развалянето, срутването, заличаването и т.н. дейности, свързани с Паметника на съветската армия, започнаха, с ФАКТИ се свързаха хора, които поставиха редица въпроси, но все свързани с това дали са спазени законовите разпоредби, когато става въпрос дори и за демонтаж.
В тази връзка изпратихме няколко конкретни въпроса до Министерството на културата, защото министърът на културата Кръстю Кръстев е пряко ангажиран с процеса по демонтажа/премахването.

Ето на какви въпроси очакваме отговори:
- Дали са извършени изискуемите съгласувателни процедури по Закона за културното наследство (ЗКН)
- Изпълнени ли са изискванията по чл. 14, ал 1, т 13, буква „В“ от ЗКН, а именно да са съгласувани инвестиционните проекти за изграждане и поставяне на паметници, монументално-декоративни структури и елементи в публични пространства в урбанизирани и извънселищни територии, както и тяхното преместване или премахване;
- В тази връзка инвестиционен проект за премахване и преместване дали е разгледан и приет от специализирания експертен съвет по Изобразителни изкуства, създаден към министъра на културата, по чл. 14, ал 3 от ЗКН
- Ако е разгледан, дали има положително становище – дали е съгласуван. Защото това е правомощие на министъра на културата или определено от него длъжностно лице от състава на министерството да съгласува.
2. Има ли данни, че Паметникът се намира в територия на Недвижимо културно наследство и всички намеси в тези територия следва да се съгласуват по реда на чл. 84 във връзка с член 83 от ЗКН – дали и тук има положително становище от министъра на културата.
3. Ако тези процедури не са извършени, дали ГД „Инспекторат по опазване на културното наследство“ е изпълнила задължението си по член 192 от ЗКН при упражняване на контролната дейност на инспектората по член 15 ал 2 – а именно инспекторите да извършват проверки на място или по документи.

ФАКТИ разполага с информация, че демонтирането на паметника е предварително съгласувано на политическо ниво. Решено е, че ще се маха. Точка. И вече се действа. Но дали преди това са извършени необходимите съгласувателни процедури, въпросът е отворен. Съгласувал ли е министърът премахването на паметника и неговото преместване при положение, че още не се знае къде ще бъде преместен, както твърди областният управител на София г-жа Вяра Тодева. Чакаме отговори.

След като пуснахме въпросите се разбра, че от Главна дирекция „Инспекторат по опазване на културното наследство“ са изпратили инспектор на място, но дали той е съставил необходимите документи. Или следва устни заповеди, защото така е най-лесно. Има ли документ черно на бяло, който да докаже, че си е свършил работата.

Това, че Паметникът на Съветската армия ще падне, е по-скоро ясно. Но спазен ли е законът!? Или пак се действа на принципа – ние сме силните на деня и за нас законите не важат… Когато законът няма значение, а флексът е по-силен от историята. Въпросите са ни входирани и чакаме отговори.

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 100 гласа.

Свързани новини