Лишаването от право на шофиране в една държава от ЕС трябва да е валидно в целия ЕС! Разширяване на списъка на тежките пътнотранспортни нарушения! Ясен график за прилагане на решенията за правото на управление! Тежките пътнотранспортни нарушения, като например прекомерното превишаване на скоростта или шофирането в нетрезво състояние, трябва да доведат до решение за отнемане правото на управление в целия ЕС. Понастоящем, ако водач загуби свидетелството си за управление след пътнотранспортно нарушение в държава от ЕС, различна от тази, която е издала свидетелството, в повечето случаи санкцията се прилага само в държавата, в която е извършено нарушението, и няма ограничения в останалата част на ЕС. За да се гарантира, че временното ограничаване или отнемане на свидетелство за управление на чуждестранно лице се прилага във всички държави от ЕС, новите правила изискват даденото решение да бъде предадено на държавата членка, която е издала свидетелството за управление. Какви са промените и как ни засягат? Пред ФАКТИ говори Петър Витанов, евродепутат от групата на социалистите.
- Г-н Витанов, Европейският парламент прие на първо четене закон, който е свързан с това, че при тежко пътнотранспортно произшествие и когато се налага отнемане на книжката, санкцията отнемане на книжката да важи за целия Европейски съюз. Обяснете повече как ще става това?
- Законът е част от един пакет от три закона, които целят да подобрят пътната безопасност, защото тази война по пътищата е характерно нещо не само за България, а и за целия Европейски съюз. Въпреки че са намалели жертвите от 51 000 през 2001-а до 19 800 през 2021-а, трябва да се положат още усилия, за да се стремим към нулева толерантност към такива тежки произшествия, които водят до смърт. Така че законът специално предвижда решаване на два големи проблеми - подобряване на пътната безопасност и въздаване на справедливост. Факт е, че много често шофьорите зад граница карат безразсъдно, знаейки, че дори и да направят някакво нарушение, малка е вероятността да бъдат наказани. И действително 18% са средно нарушенията в европейски план на шофьори чужденци, а по тях наказанията ефективно са около 50% - или около 9% само са наказани. Това означава, че половината остават ненаказани. Ясно си даваме сметка, че това предизвиква поредица от проблеми, а чрез този закон се опитваме да затворим тази вратичка.
- Как ще става това?
- Посредством регулиране на обмена на информация, която постъпва от държавата, в която е направено нарушението, до държавата, в която е издадена книжката. Всичко вече е фиксирано със срокове от едната държава в другата. Държавата, в която е станало произшествието, има 10 дни да информира държавата, която е издала книжката. След това държавата, която е издала книжката, има 15 дни да върне отговор на държавата, в която е станало нарушението, за наложеното наказание на водача. А след това водачът има 7 дни, в които да обжалва, ако реши. Така че смятам, че скоро може да се похвалим с решаването на този въпрос.
- Какъв е шансът човек, на който е отнета книжката в България, да кара в Германия, но без да бъде засечен?
- Практически е нулев. Книжката ви ще бъде прибрана от държавата, която я е издала, и там ще бъде наложено наказанието, съгласно правната рамка на държавата, в която е издадена книжката. Това е принципът. Вие сте българин, карате в Италия, правите нарушение в Италия – да отбележа, че става въпрос за едно четирите големи нарушения.
- Нека да кажем кои са тези четири нарушения?
- При управление със скорост 50 км/ч над разрешената, в някои случаи и с 30 км/ч над разрешената, когато говорим за урбанизирани зони, каране под въздействие на алкохол, под въздействие на наркотици и всяко едно нарушение, което е довело до смърт или тежка телесна повреда. И ето пример. Аз имам българска книжка, правя едно от тези четири тежки нарушения в Италия. В Италия не ми взимат книжката, а уведомяват България за нарушението. Вече в България се налага наказание, спрямо законите на страната, то веднага се вижда в информационната система и така то стига до всяка една държава в Европейския съюз. Съответно водачът няма право да шофира. Вече, ако някой отиде в Германия и кара без книжка, ще си носи последиците допълнително за управление на МПС без свидетелство за правоуправление, а това е друг вид нарушение.
- До колко време трябва да се синхронизира тази система, за да може да комуникират държавите помежду си?
- За да заработи системата, ключово условия е да имаме ефективен по закона обмен на информация между всички заинтересовани страни. Това, което липсваше в първоначалното предложение, беше времевият период на обмен на информация. Сега вече фиксирахме едни срокове, които обясних. Вече имаме ясно фиксирани времеви срокове, които да предполагат устойчива прогноза на работата на целия процес. В момента имаме няколко споразумения двустранни. Например, с Австрия имаме споразумение и между страните има една информационна система, която се нарича „РЕСПЕР“, в която и сега има подобен обмен на информация. И с други страни имаме двустранни отношения, но законът вече ще регламентира такива отношения с всички държави от Европейския съюз. Адаптира се системата, ъпгрейдва се и започва пълният обмен на информация.
- В какъв времеви порядък очаквате този закон да влезе в сила. Предстоят европейски избори?
- Реално очаквам законът да влезе в сила след европейските избори. Сега ние сме приели на първо четене този закон, в момента той се бави в Съвета на Европейския съюз, където все още няма изготвена обща позиция. В момента, в който се изготви обща позиция и се дискутира, ще се приеме окончателно и на второ четене. Реално това може да се случи и до края на този мандат на европарламента или ще остане за в началото на следващия парламент. Имайте предвид следното, след като е приет законът на първо четене, това означава, че дори и да отиде времево в следващия парламент, този закон ще продължи своя ход и ще се реализира при всички положения до края на годината. Но ще се върна към началото на разговора, за да припомня, че този закон не е изваден от контекста, а той е час от пакет от три закона. Единият е свързан с международния обмен на информация за друг тип нарушения, а третият закон е свързан с промяна в правилата за издаване на книжка. Кумулативно трите закона, когато се приемат, би трябвало да доведат до намаляване на пътните произшествия. Например, при закона за издаване на шофьорска книжка вече ще се предвижда друг тип обучение. При професионалните книжки ще бъде заложено и едно първоначално присъствие на професионалист с повече опит до младите шофьори, както и ред други правила, които, би трябвало, сумарно като ги съберем от трите закона, да подобрят пътната безопасност и респективно така да намаляват случаите на тежки пътнотранспортни произшествия. Сега един от основните проблеми е липсата на справедливост при наказанията, които се извършват от чужди граждани в страни извън тяхната. С приемането на закона вярвам, че хората ще станат много по-внимателни, когато карат в чужбина.
Отидете към основна версия
8 Февруари, 2024 09:09 3 642 30
Вземат ти книжката в България, не можеш да караш в целия ЕС! Петър Витанов пред ФАКТИ
С приемането на закона вярвам, че хората ще станат много по-внимателни, когато карат в чужбина, казва евродепутатът
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 10 гласа.