Отидете към основна версия

4 394 25

Проф. Милена Стефанова пред ФАКТИ: Делян Пеевски покани Калин Стоянов да бъде част от листите, но дали той ще приеме…

  • милена-
  • стефанова-
  • делян-
  • пеевски-
  • бойко борисов-
  • калин-
  • стоянов-
  • мвр-
  • министър-
  • радев-
  • кабинет-
  • главчев

ПП и ДБ, когато лансираха тези промени в Конституцията, си мислеха, че ще имат време да попълнят съставите със свои хора, казва политологът  

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Ще има ли нов служебен кабинет? Президентът Румен Радев ще се срещне с кандидата за служебен премиер Димитър Главчев в 10 часа на „Дондуков“ 2. Ще остане ли Калин Стоянов министър на МВР… По темата пред ФАКТИ говори политологът проф. Милена Стефанова.

- Проф. Стефанова, защо е толкова важна фигурата на вътрешния министър за изборите, че държавата да зависи от него. И как сега да повярваме, че при следващия вътрешен министър няма да е като при Калин Стоянов?
- Изборите се организират от Централната избирателна комисия. Правителството подпомага, според правомощията си, и осигурява финансите. Министърът на външните работи има важна роля за осигуряване на изборите в чужбина. Министърът на вътрешните работи има съпътстващи функции, в съответствие с правомощията си, да осигурява охрана и да разкрива престъпления, каквото е и купуването на гласове. Да изкараш само министърът виновен, че изборите не са честни, е твърде елементарно. Държавата не зависи от МВР министъра, а от отговорността на политическите партии. Мисля, че нещата силно се политизираха от една политическа партия – ПП, и останалите в създадената ситуация бяха принудени да пригласят.

Тъжното, че Калин Стоянов е професионалист, когото партиите употребиха политически

и зорлем ще го превърнат в политик. Може пък и да е било замислено точно така да се случи. Да си спомним кариерата на Бойко Борисов.

- Сменяме двама-трима министри и новият кабинет на Главчев ще е по-добър и приемлив. Така ли изглеждат нещата?
- На някого може и да му изглежда така. Всъщност, това е единствената възможност към сегашния момент. След толкова много служебни кабинети и при ограничен избор на министър-председатели - това е положението. Честата смяна на министри не е полезна. Поне тези, които си вършат работата, могат да бъдат приемливи и аз приветствам подобен подход. Запазването на института на служебно правителство в Конституцията по един твърде некадърен начин, показва резултатите днес. В стремежа си да ограничат правомощия на президента не помислиха как се случват нещата, ако един служебен кабинет трябва да предаде изпълнителната власт на следващ служебен кабинет, но без да е сформирано редовно правителство. А можеше да бъде записано, че служебното правителство продължава да изпълнява правомощията си до избирането на редовно такова. Но нали промените бяха продиктувани от конюнктурни обстоятелства ….

- Президентът Радев надхвърли ли правомощията си, след като отказа да подпише указа за проекто-кабинета на Горица Кожарева с Калин Стоянов в него?
- Това е въпрос към конституционалистите. Има достатъчно поле за интерпретации. Не е записано, че президентът може да се намесва в избора на кандидат-премиера. В Конституцията е записано, че посоченият кандидат-премиер представя състав на правителството. При първото прилагане на новите конституционни норми Радев подписа без коментар. Междувременно Конституционният съд не можа да се произнесе по оспорените текстове и те останаха да действат. Сега Радев реши, че трябва да постави на дневен ред в практическа ситуация изпълнението на недомислените конституционни текстове. Не трябва да забравяме, че тази есен предстои смяна на двама, доколкото знам, членове на КС от квотата на президента и при подходящ избор съотношението на гласовете в КС може да се промени в полза на Радев. Самите конституционалисти спорят по медиите Радев нарушавали или не Конституцията. Нещата са сложни и според мен, когато една правна норма търпи тълкуване и различни интерпретации, тя не е правна норма. Но аз не съм юрист.

- От 10 опции за служебен премиер, визирам промените в Конституцията, едва стигаме до един. От такива промени ли имаме нужда?
- Не, разбира се. Идеята е да са някак независими пряко от партиите лицата, заемащи позиции в списъка. Само дето не е точно така. ПП и ДБ, когато лансираха тези промени в Конституцията, си мислеха, че ще имат време да попълнят съставите със свои хора. Ето тук е цялата порочност. Всички, без изключение, които заемат някоя от изброените позиции в списъка, или от „домовата книга“, както я нарече Радев, се избират от определени мнозинства в Народното събрание. Някоя партия ги предлага, други ги подкрепят …

Разбирането, че министър-председателят трябва да е равноотдалечен или независим от всички партии е „дървено желязо“.

Няма да се намери такъв човек, а и не е нужно. Министър-председателят и министрите трябва да имат политически опит, освен експертност. А политическият опит се формира през партиите. Когато нямат политически опит, се вижда на какво са способни. Да си спомним Кирил Петков като министър-председател. Аз съм силно притеснена и от факта, че този списък на позиции вече няма да привлича достойни хора, експерти, които пред мисълта, че може да се наложи да станат премиери, не биха се съгласили да бъдат номинирани. Насила хубост не става! Против подобни промени говори и анализът на ситуацията около несбъдната премиерка Горица Грънчарова-Кожарева. Още при номинацията в интервю за друга медия казах, че човек без политически опит, каквато е тя, трудно би устоял на политически натиск. Е, потвърди се. Премиерът задължително трябва да има политически опит.

- Делян Пеевски покани Калин Стоянов за водач на листа, но вторият още е вътрешен министър. Паднаха ли маските?
- Делян Пеевски е много гъвкав и хитър политик. Той видя, че Калин Стоянов се ползва с доверието на полицаите и веднага се опитва да го привлече с цел печелене на гласовете на полицаите. Всъщност, поканата за участие все още нищо не означава. Пеевски може да покани и Вас, и мен, но е важно дали бихме се съгласили. Когато видим дали Стоянов, който няма да бъде МВР министър в следващото служебно правителство на Главчев, ще бъде част от листите на някаква партия на Пеевски, дали ще приеме, тогава ще разчетем фактите. Към днешна дата нещата са твърде условни – не знаем какво ще се случи с ДПС, дали ще има регистрирано само едно ДПС или две, и още неизвестни обстоятелства не ни дават възможност да анализираме ситуацията пълноценно.

- Бойко Борисов посъветва Димитър Главчев да не разчита на Калин Стоянов. Ще видим ли ново име…
- Вероятно ще видим ново име. Противното би било безсмислено и неполезно. Неизвестното в случая е дали този човек, който или която и да е, няма отново да се превърне в мишена на силите на промяната, за да оправдаят съществуването си. Ако пак изкарат, че МВР министърът е свързан с Пеевски …

Абе, аз не знам как така Пеевски се превърна в заместител на Борисов. Нали ревяха срещу ГЕРБ и Борисов? Сега е Пеевски, дори не е ДПС, защото разчитат на Доган.

Ох, вече не е смешно, а жалко. Ситуацията е силно тревожна. ПП-ДБ осъзнаха, че без ГЕРБ и част от ДПС няма с кого да се гради някакво управление. Сега се чудят каква анти-кампания да правят. Защото явно позитивна не могат и не знаят как да организират. Не одобрявам нито Пеевски, нито Доган, нито Борисов, нито Петков. Не като личности, а политическото им поведение.

Но ПП-ДБ през последните 4 години направиха така, че днес най-отговорният български политик да е Борисов.

Това много от потенциалните им избиратели няма да им простят, защото употребиха енергията на промяната без да я осъществят. Най-лошото е, че с поведението си и говоренето си отвориха място на партии като „Възраждане“, „Величие“, някакъв Меч на границата на влизане в парламента. Това вече е опасно. Води до все по-голяма раздробеност на представителството и невъзможност да се сформира коалиционно управление. А то ще трябва да е коалиционно. Няма друг шанс в настоящия момент.

- Защо у нас все имаме съмнения в честността на вота...
- Защото сме си подозрителни и непрекъснатото говорене на политиците допълнително нагнетява съмнения. Но никой не оспорва резултатите! Само си приказваме и сме недоволни. Извън емоционалната оценка няма достатъчно доказателства, за да се оспорят изборите. Аз неведнъж съм казвала, че гражданите и партиите сме гарантите на честните избори. Но партиите търсят всякакви начини, на границата на закона, да си осигурят повече гласове. Има опция да се прекъснат мрежите от корпоративен и купен вот. Но не се приемат съответните изменения в Изборния кодекс. От години говорим за районните преброителни центрове. Когато бюлетините се броят в секционните комисии, е много лесно да се контролира вотът, да се дописват гласуващи и други практики да се прилагат. Да не ги популяризираме излишно. Но когато в целия избирателен район бюлетините преди да са преброени се съберат на едно място и други хора броят, тогава контролът е невъзможен. Важно е да отбележим също, че купеният и контролиран вот има значение единствено при местните избори, когато няколко гласа могат да решат избора на кмет. На национални избори като парламентарни и президентски, почти е невъзможно това да окаже съществено влияние.

- Как темата за изборите стана част от партийната пропаганда. Партиите използват вота за извинение на грешните си политически ходове….
- Може би защото няма за какво друго да си говорят. Партиите на практика отдавна нямат ходове в политиките. Те се занимават само със себе си и с някои персони. Докато това продължава, избирателите ще бъдат напълно отблъснати.

- Защо партиите не могат да излъчат управление?
- Защото са некадърни, явно. Така са се хванали гуша за гуша, че е много трудно да повярваме, че нещата ще се променят след поредните избори. Егото и инатът на някои политици се оказаха съществена пречка пред съставянето на правителство. Има и съществен дефицит на политическа култура и управленски капацитет. Разбира се, това е видимата част, която ние наблюдаваме. Има и невидима, вероятно. Някои наблюдатели и коментатори виждат намесата на дългата ръка на Путин, други може би биха казали, че друго посолство пречи. Не мога да спекулирам, но резултатите обслужват всички, които не искат България да е стабилна демокрация и да влезем в еврозоната.

- На последните избори гласуваха рекордно малко избиратели - 34%. Какво очаквате сега?
- Вероятно същото или дори по-ниско участие. На всички ни омръзна. Партиите с нищо не показват, че са отговорни пред нас. Вижте с какво се занимаваше 50-тия парламент! Изслушваха министрите от служебното правителство, скараха се за места в някакви комисии, приеха незнайно защо един законопроект на „Възраждане“ за ограничаване на нещо, което не съществува в училищата! Занимават се с неща, които са извън дневния ред на обществото. За същественото нямат мощ и желание. Неучастието в изборите, освен че намалява легитимността на институцията, създава възможности за появата на нови, несистемни, малки играчи, което само влошава ситуацията. Добре е, че нямаме силна армия или полиция, та преврат и диктатура са твърде невъзможни. Нестабилността обаче е по-вредна дори от диктатурата. Клатещата се демокрация ни отдалечава бавно и системно от позитивния растеж, който бихме искали да имаме.

- Скандал след скандал и вече стана така, че не може да се състави и служебно правителство? Накъде вървим…
- Служебно правителство все пак ще се състави. Ще проведем и поредните предсрочни избори. Предстои сериозна трансформация на партийната система и на определянето на основните играчи. На първо място в идеологически план. Това с „няма ляво, няма дясно“ отново не работи. На второ място, трябва да се изяснят и прилагат правилата на явните коалиции в управлението, които да съставят редовно правителство, с ясна програма и приоритети на управление. От представените в народното събрание партии и коалиции само ГЕРБ, ИТН и „Възраждане“ нямат вътрешно партийни проблеми. БСП се раздира вътрешно, макар и да показва, че се опитва да обединява лявото. ДПС се разпада, но не е ясно всъщност какво точно ще се случи, „Величие“ танцува само една пролет.

Коалицията ПП-ДБ още не може да намери себе си и не е ясно дали ще се явяват заедно на избори през есента,

макар и за последен път, как ще вземат решенията си, как ще преодолеят противоречията. ПП са де факто леви либерали, „Да България“ и ДСБ се определят като десни, доколкото ДСБ членува в ЕНП, а „Да България“ заяви желание за членство в същото европейско семейство, но след като коалицията не излъчи представител на тази партия за евродепутат, не е ясно какво се случва. Има твърде много неизвестни. При подобна ситуация дали новото 51-во Народно събрание може да излъчи устойчиво мнозинство, което да избере правителство? Към този момент още не можем категорично да отговорим, ще видим. Можем само да си пожелаем новите политици да са пораснали и да бъдат отговорни. Детската градина е приятен момент от съзряването на индивида, но не може да е вечен. И от нас зависи. Да идем и да гласуваме. И да мислим преди да направим избора си. Възможности за избор ще има, убедена съм. Да гласуваме позитивно, а не наказателно, защото наказваме себе си.

Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 7 гласа.

Свързани новини