Приключи един от най-вълнуващите и интересни периоди за мен в професионален план начело на СЕМ. Днес за мен е ден за равносметка на свършеното в последните шест месеца. Приоритетите ни: обезпечаване на мониторинга на СЕМ за спазване на изборното законодателство в две предизборни кампании; избор на генерален директор на БНР ; осъществяване на дейности в подкрепа на медийната грамотност и противодействие на дезинформацията в медиите. Смятам, че нашата неотклонна мисия е да укрепваме тяхната редакционна независимост и да насърчаваме създаването на качествено съдържание. Смятам, че с избора на генерален директор на БНР беше осигурена стабилност за развитието на общественото радио. По отношение на аудиторията, на която медиите трябва да служат, за да заслужат доверие предстои да се проведе от СЕМ проучване за обществената мисия на БНТ и БНР и нагласите на аудиторията към съдържанието, което те трябва да предоставят на българите. Обществената поръчка вече стартира.
Това написа бившият председател на СЕМ Габриела Наплатанова.
С промените на европейското законодателство през Акта за свобода на медиите се надявам да се укрепи качествената и независима журналистика, правото на изразяване като съществременно се защити онлайн пространството от външна намеса чрез Акта за цифрови услуги и усиления кодекс за борба с дезинформацията. Българският ъгъл към прилагането на Европейският акт за свобода на медиите, който влиза официално в действие от август 2025 година, беше обсъден на кръгла маса в СЕМ през юли с представители на обществените медии, търговските доставчици на медийни услуги и академичната общност. Фокусът на срещата беше върху възможностите за промени в законодателството, които да кореспондират с очакванията за по-ясни правила за определяне на концентрация в медийната собственост, за измерване на аудиторията и за регулиране на неблагоприятното съдържание онлайн за младите хора.
По време на предизборната кампания през юни СЕМ се справи с изключителното предизвикателство да следи едновременно за спазване на Изборния кодекс и Закона за радио и телевизията от медиите в платено и редакционно съдържание както за европейските така и за националните избори. Резултатът – доклад от 400 страници с пълен отчет на всички медийни прояви на политиците в линейно и нелинейно съдържание. Документът представя количествен и качествен анализ на редакционното и агитационно съдържание в 13 телевизионни и 13 радиопрограми, както и 12 нелинейни медийни услуги по време на предизборната кампания.
Представено беше и проучване на Екзакта рисърч груп за нагласите в потреблението на медийно съдържание по време на кампанията. Според 44% от българите, социалните мрежи влияят силно на политическите нагласи и политическия избор на българите. 77% от хората, които следят политическите теми в медиите, очакват журналистите да заемат активна позиция, да се намесват в дебатите и да задават критични въпроси.
В дискусията на тема „Избори, медии и социални мрежи. Тенденции в потреблението на медийно съдържание – доверие и дезинформация" се включиха представители на обществените медии БНТ и БНР, Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори - АБРО, академичната общност, политолози и изследователи на медийната среда. Проблемите със съдържание от трети страни, свързано с дезинформация предстои да бъде поставено на масата на бъдещия борд за медийни услуги, който в момента се структурира като правила за работа и трябва да бъде създаден през февруари 2025 и да замени ЕРГА, европейската група на регулаторите от ЕС. Българският медиен регулатор се включи изключително активно в кампанията на ЕРГА срещу чуждото влияние и дезинформацията по време на европейските избори и първи редом с италианския регулатор започна разпространението на съвместния аудиовизуален клип на групата на европейските регулатори ЕРГА и Европейскита комисия. Той беше показан в 533 телевизионни и радиостанции в 17 европейски държави и достигна до 330 милиона от общото население на ЕС с 217 милиона ангажирания в социалните мрежи и платформите на Facebook, Instagram, Snap Chat, YouTube и Х. По данни на европейската група на регулаторите кампанията е достигнала до половината от населението на ЕС.
В последната година продължихме работата по кампанията за медийна грамотност съвместно с Министерство на културата, обществените медии и асоциацията на частните радио и телевизионни оператори. Клипът на СЕМ, който беше изработен при председателството на г-жа Соня Момчилова получи над 3500 излъчвания в електронните медии в ефир и в техните онлайн платформи.
„Провери, преди да се довериш!“ получи широко разпространение през ефира на обществените БНТ и БНР и медиите от Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори АБРО.
По темата за дезинформациията активно работим с европейските регулатори. СЕМ осъществи над 10 специализирани мониторинги по темата за войната на Русия срещу Украйна. Фокусираните наблюдения на СЕМ по темата за войната на Русия срещу Украйна бяха представени от мен като и.д. председател на 19-та световната среща на българските медии, организирана от БТА в Одеса, Украйна.
В международен план СЕМ взе участие в пленарните срещи на Европейската платформа на регулаторите в Ротердам, Нидерландия и в Лимасол, Кипър по темите медийна грамотност, приложения на изкуствения интелект в регулацията и противодействие на речта на омразата онлайн.
Във вътрешен план СЕМ осъществи фокусирани наблюдения за въвеждането на еврото в България, за образа на бежанците, мигрантите и чуждите граждани в медийните услуги, във връзка с трагичния инцидент с взривените складове край село Гара Елин Пелин, при избора и интронизацията на новия български патриарх; наблюдение на риалити предавания и мониторинг на реклами за храни и напитки. Въпреки трупащите се задължения и отговорности експертите на СЕМ продължават да получават ниски възнаграждения и е необходимо СЕМ да получи адекватно финансиране, за да се справи с новите задачи, които произтичат от Акта за цифрови услуги и Акта за свобода на медиите. Това, което сме подобрили в Съвета в последните 6 месеца е допълнителни обучения, свързани с киберсигурността и дигиталната грамотност както и експериментално въвеждане на изкуствен интелект в работата на администрацията на СЕМ. По отношение на регулацията на медийно съдържание онлайн СЕМ е със свити правомощия по отношение както на неблагоприятно съдържание за деца така и по отношение на търговската комуникация. Като стъпка в тази посока Съветът за електронни медии и Националният съвет за саморегулация подписаха Меморандум за партньорство за обмен на добрите практики и развитието на регулацията и саморегулацията в сферата на търговските съобщения в Европейския съюз.
Нищо от изброеното горе нямаше да се случи без активната ангажираност на всички съветници и професионалната експертиза на нашата изключително подготвена администрация. Благодаря на всички за подкрепата и успех на новия и.д. председател д-р Симона Велева!