Отидете към основна версия

7 753 56

Какво трябва да знаем за промените в Закона за движение по пътищата… Адвокат Елица Буенова пред ФАКТИ

  • елица-
  • буенова-
  • адвокат-
  • катастрофа-
  • закон-
  • движение-
  • пътища-
  • промени

МВР се използва, за да държи хората в едно постоянно състояние на страх, а със санкциите се цели пълнене на хазната, а не дисциплиниране на водачите, казва юристът

Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Служебният кабинет одобри важни предложения за промени в Закона за движение по пътищата. Част от основните текстове предвиждат пътните полицаи да могат да контролират трафика с немаркирани коли. И какво още… Пред ФАКТИ говори адвокат Елица Буенова.

- Адвокат Буенова, очаква се да влязат в сила доста промени в Закона за движение по пътищата. Нека обобщим какви са най-важните. Вече ще може да ни извежда от пътя необозначен като полицейски автомобил, но в него ще има служители на МВР и ще ни дава специални сигнали. Какво се цели с това?
- На първо място трябва да отбележа, че това не са нови промени и са още много далеч от влизането им в сила. Става въпрос за един законопроект за изменение на Закона за движение по пътищата (ЗДвП), който беше подготвен от МВР още в рамките на 48 НС, беше внесен от Министерски съвет в 49 и 50 НС, но така и не стигна до пленарна зала. Депутатите сформираха комисийки, симулираха дейност и така и не намериха време да се занимаят с тези толкова важни промени.
От години се говори за нов ЗДвП, но тъй като такъв скоро няма да има, трябва да разберат, че тези промени е наложително да бъдат приети сега, а който иска и има капацитета, нека да си пише нов закон, ако изобщо такъв бъде приет някога. Но не можем да не правим промени, чакайки нещо такова да се случи.
С извеждането на нарушителите от необозначени полицейски автомобили се цели да се превъзпитат джигитите на пътя, които, когато видят полицейски автомобил, са най-примерните водачи, но когато няма такъв или след като го подминат, натискат педала на газта и предприемат множество рискови маневри – изпреварвания, забранени завои, отнемане на предимство и всичко, на което ставаме свидетели всеки ден. Тази практика се е наложила в световен мащаб, но ние, както винаги, ще откриваме топлата вода.

- Намалява се скоростта на магистрала от 140 км/ч на 130 км/ч. 10 км/ч ли са фаталните?
- Има становище на вещи лица, че 10 км./ч при разлика от 130 до 140 оказват огромно значение. При тези скорости пътят, който изминава един автомобил за времето на реакция на неговия водач, могат да се случат много неща. Освен това силата на удара е значително по-голяма – не е като да се блъснеш с 50 км/ч. Абсурдно е да сме страната с най-лоши пътища, най-недисциплинирани водачи, най-стария автопарк и най-много жертви на пътя в ЕС и да имаме най-голямата разрешена скорост за движение на магистрала. Изключвам, разбира се, местата в Германия, на които няма ограничение.
Тук е важно да се отбележи, че скоростта за леките автомобили се намалява и за движение на скоростни пътища - става от 120 км/ч на 110 км/ч.

- Изрично става забранено пресичането на пешеходна пътека, когато се управляват велосипеди и тротинетки при използване на мобилни устройства. Добре звучи, но как ще се следи това?
- Предстои да разберем. Време е МВР да отделят ресурс за пешеходна полиция, която да следи за тези неща. Спокойно би могло да се дадат такива правомощия на общинска и охранителна полиция. Не можем да очакваме само пътна полиция да следи за спазване на правилата за движение, тъй като една патрулка отговаря за 20-30 населени места на денонощие.

- Все повече се налага зона 30 км/ч. Караме бавно, но отделяме повече изгорели газове. Какво целим с това?
- Целим безопасност. Тези, които отделят повече изгорели газове, просто не трябва да имат достъп до централните градски части и няма да имаме този проблем.

- 17-годишните ще могат да управляват мотоциклети, но и на тях те трябва да имат придружител. Как ще се следи?
- Не само мотоциклети, но и леки автомобили. Контролът ще се извършва чрез проверки.

- Промените предвиждат камерите от тол системата да се ползват и за измерване на средна скорост. Говорим го от години, но все не се случва. Какво ни дава тази промяна?
- Това е предвидено в друг законопроект, който обаче се движи успоредно с този на МС. С тази промяна ще се отговори адекватно на създалата се практика водачите да се предупреждават и да използват различни приложения, за да намалят скоростта, минавайки покрай камерите на МВР, след което да продължат да карат с висока скорост.

- Има и важна промяна за мотористите. Разкажете повече…
- Докато максимално разрешената скорост за леките автомобили се намалява, то тази за моторите се увеличава. Категория А се разделя на две и за тези от категория А и А2 разрешената скорост се изравнява с тази на категория В.

- И това са поредните поправки на поправките. Защо работим все на парче. Стане нещо, променяме закон. Къде остава философията на закона…
- Моето виждане е, че закони има, но няма кой да ги спазва, а няма кой да ги спазва, защото няма кой да осъществява ефективен контрол. МВР се използва, за да държи хората в едно постоянно състояние на страх, а със санкциите се цели пълнене на хазната, а не дисциплиниране на водачите. Доказателство за това са липсата на лаборатории за кръвни изследвания, поради което хората с положителни полеви тестове чакат повече от година за резултата от кръвната проба, а през това МВР ги третира като виновни до доказване на противното и фактът, че парите от глобите, които постъпват във Фонд Пътна безопасност, не се разходват за пътна безопасност, а запълват дупките в бюджета.

Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 36 гласа.

Свързани новини