Държавната компания "Автомагистрали" строи магистрала "Хемус" с 40 работника, назначени на трудов договор. Останалите са на наетите фирми чрез рамкови споразумения за изграждане на магистралата, става ясно от отговора на министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова до депутата от БСП Георги Свиленски, пише Mediapool.
През последните две години държавата даде на "Автомагистрали" чрез т.нар. вътрешно възлагане (in-house поръчки) договори за над 4.5 млрд. лв. Най-големият от тях е доизграждането на магистрала "Хемус" между София и Варна за над 2.7 млрд. лв. за 225 км.
При една от инспекциите си през лятото премиерът Бойко Борисов обяви, че в строежа участват около 4000 души. От отговора на Аврамова става ясно, че в "Автомагистрали" на трудов договор са назначени 381 служители, а дружеството притежава 355 машини и оборудване за изпълнение на инфраструктурните обекти. Данните са към края на ноември 2020 г.
Това означава, че останалите около 3700 работници са на фирмите, наети с рамкови споразумения за строителството на първите три участъка, по които се работи, - от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен/Ловеч. Големите строители са хасковската "АБ", варненските "Хидрострой" и "Инжстройинженеринг", софийската "Автомагистрали Хемус" и "Пътинженерингстрой-Т" от Търговище. Отделно има сключени още около 15-тина договора с доставчици на материали и строителна механизация, стана ясно от отговора на компанията до Mediapool.
По всички обекти, които изпълнява, "Автомагистрали" работи с 460 фирми - 405 договора с партньори - контрагенти и 60 договора с клиенти за доставка на материали и наем на механизация, отговори неотдавна Аврамова на друг въпрос на Свиленски.
Супербулдозер и дронове
Част от щедро изсипаните от държавата средства в "Автомагистрали" са отишли за купуване на техника, става ясно от новия отговор на Аврамова.
Образно казано, почти всеки назначен служител в държавната компания разполага с автомобил, самосвал или булдозер.
Още миналата година от "Автомагистрали" се похвалиха, че са купили "супербулдозер, който може да прегази танк и яде скалата като пясък".
Компанията разполага още със 114 тежкотоварни автомобила до 30 т, два верижни багера, един колесен, осем комбинирани и два мини багера, четири валяка - два 16-тонни, един 19-тонен и един 22-тонен, и 17 камиона с бордови кран.
Към тежката техника спадат четири челни товарача, влекач тежковоз с ремарке за товари до 45 т и влекач с ремарке за товари до 30 т.
Дружеството има и една специализирана машина за изграждането на мостове "Крамер", както и три безпилотни летателни средства тип "дрон". Най-вероятно те са необходими освен за снимки на терена, но и за отчитане на напредъка по строителството на обектите.
"Автомагистрали" разполага и с голям парк от леки автомобили – 53, най-вероятно, за да може да осигури бързо придвижване на ръководителите си. Разполага и с 27 лекотоварни бусове (бордови 5+1 места).
Инженерите почти колкото счетоводителите
Инженерите в компанията са почти толкова, колкото са и счетоводителите, а работниците по строителство и поддръжка на пътищата - 41, става ясно още от отговора на Аврамова за работещите в "Автомагистрали" на трудов договор.
На щат са назначени още 9 пътни инженери, 3-ма – по инвеститорски контрол, 9 строителни и 6 електроинженера.
В същото време експерт счетоводителите са 20. Има и шестима "отчетника счетоводство".
На щат работят още 11 геодезисти и 1 геолог в държавната компания.
Внушителен е броят на техническите ръководители - 37.
Най-голям е броят на шофьорите на специални тежкотоварни автомобили (най-вероятно става въпрос за самосвали)- 162.
Други 20 са назначени като машинисти на пътностроителни машини – булдозери, багери, валяк, челен товарач.
Операторите на електрически подстанции са 34, а четирима са електромонтьорите. Има още 9 автомонтьори и четирима техници – механици.
"Автомагистрали" разполага и с един юрисконсулт и един системен администратор.
Заплащането – не може да се прави обобщение
Извън тези служители, дружеството има сключени договори за изпълнение на специфични дейности като взривни, сондажни и други дейности, за които се изискват специалисти с нужната квалификация и опит. Колко са тези договори и на каква стойност Аврамова не е посочила в отговора си.
Тя за пореден път уверява, че всички договори на "Автомагистрали" са сключени при спазване разпоредбите на Закона за обществените поръчки, при условията на чл. 14, ал. 1, т. 6 от ЗОП или чрез провеждане на предвидените в закона процедури.
В случаите, когато е налице подизпълнител по договор, това е посочено в подадената от дружеството оферта. В останалите случаи "Автомагистрали" изпълнява възложените дейности със собствен ресурс, добавя регионалният министър.
Дружеството е сключило договори за доставка на материали и наем на строителна техника, в зависимост от местоположението на изпълняваните обекти, с цел осигуряване целесъобразност на разходите при реализацията им.
Задълженията на контрагентите по договорите са свързани с предоставяне на строителна техника и механизация, както и доставка на нужните количества материали.
Тъй като договорните отношения са за кратки периоди от време и за различни дейности не може да се прави обобщение какво им е платено. Заплащането на наетата механизация се извършва на база пълен брой машиносмени, уточнява Аврамова.
Източник: Mediapool